Jump to content

Spørsmål til utstoppere eller andre


Anders

Recommended Posts

Litt off topic for "jaktreiser" kanskje, men tenkte det var her jeg lettest kunne komme i kontakt med de rette og få råd.

 

Trofèsamlingen vokser stadig og snart er forhåpentlig et ordentlig trofèrom på plass. Har lest om at trofèer helst bør oppbevares i stabil luftfuktighet rundt 55 % RF.

Der trofèene oppbevares nå er dette brukbart ivaretatt.

 

Men ønsker en bedre løsning i fremtiden. Noen tips??

 

Har lest og undersøkt om ulike typer fuktere, avfuktere, varmepumper med avfukting/fukting osv. uten å finne det ideelle.

 

Har en avfukter som brukes litt hvis det har regnet mye og lenge sommerstid. Den kan stilles inn på ønsket RF og fungerer bra, syns jeg.

Men nå i kulda blir ofte lufta litt for tørr, og jeg har ikke funnet egnet fukter. De fleste er enkle. Dvs. med vannbeholder som stadig må fylles på, samt ingen mulighet til å stille inn ønsket RF såvidt jeg kan forstå. Varmepumpene på markedet har ingen innstilling for RF, men angir lav-medium-høy for avfukting/fukting.

 

Det finnes riktignok store fuktere/avfuktere for kirker og museer, men de er relativt kostbare.

 

Finnes det gode løsninger som kan gi en stabil luftfuktighet i et relativt stort rom gjennom døgnet og året, uten at jeg trenger ofre utenlandsturer for all fremtid? Og uten at en trenger å sjekke stadig vekk og fylle/tømme vanntanker.

 

Jeg innbiller meg vel at dette er noe de fleste ikke bryr seg om men.. Er kanskje litt vel nøye.. :)

Link to comment
Share on other sites

(far min er preparant)

Det du etterspør er utenfor mitt kunnskapsområde, men viktigst er at de kortvarige svingingene i temperatur ikke blir for store (kondens - normalt ikke et problem i bebodde hus) og at det generelt ikke blir for fuktig.

 

Det du ikke nevner er lys. Ser ut for at du har satt deg ganske godt inn i hvordan dette bør oppbevares, så jeg renger med rommet ikke har innstråling av sollys? Sola er verste dødaren av alle!

Link to comment
Share on other sites

Mulig denne kan brukes :!:

 

http://www.topcom.net/no/lifecare/produ ... r1850.html

 

Rørleggeren kan sikker få til en løsning hvor tanken holder stabilt nivå. ( Ei pumpe med en flotør for start og en for stopp vill sikkert gjøre susen.) Krever jo sikkeret et sluk og noe greier, med er du i planleggingsfasen ennå går det jo an å ta høyde for det :!:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...