Jump to content

Dan Wesson 44 magnum. Leter etter erfaringer...


O.J

Recommended Posts

Hallo folkens.

Er for tiden på jakt etter en 44 magnum til under 4000,- ettersom at bruken er heller begrenset. Snublet over en eldre dan wesson med 10" løp, med både singel og dobbel action. Husker selvsagt ikke hva modellen heter. Mitt/mine spm er som følger: Er dette noe å kjøpe? Hvordan er tilgangen på deler ol til disse modellene? Er det bygd på rammer fra smith? 3300,- for en brukt revolver av denne typen, er det for mye? Har dere noen erfaringer med disse? Er det noen spesielle feil eller problemer som er vanlige?

 

Denne eksakte modellen hadde merker på tønnen etter "den låse pinne tingen som låser tønna" som jeg ville kalt det, (venligst en eller annen, gi meg det riktige navnet) har det noe å si?

 

Sitter stor pris på eventuell hjelp som kan komme.

Link to comment
Share on other sites

Dan wesson er i utgangspunktet meget bra revolvere,. De har ingenting med Smith & Wesson å gjøre forøvrig. Deler kan være vankelig å få tak i. De var populeære blant metalsilhuett gutta for en del år tilbake. Prisen er ok, hverkan fantastisk eller helt på trynet.

Link to comment
Share on other sites

Prisen er helt grei. Det er ganske vanlig at sylinder låsen subber og sliter vekk blåneringen. Modellen heter mod 44 som blå og 744 som rustfri. Du får nok ikke et like bra DA avtrekk som på en S&W på en DW, men SA avtrekket kan bli like bra, eller lettere, men fortsatt sikkert på DWen. Kvaliteten varierte en del, fra våpen som var presisjonsmessig på høyde med FA, til de helt ordinære, som i tilleg ofte trengte litt finjustering. Vanligvis har de litt røffe kammer og hylsene har lett for å henge, straks man er i nærheten av max industri trykk. Våpnet i seg selv er svært solid og med kunnskap om det, lar det seg greit vedlikeholde og gir mye for pengene. Har vel hatt nær 10 av dem selv og gjort mindre tillpassing på en god del. Deler er i utgangspunkt ganske vanskelig å skaffe, men på hjemmesiden til DW, skal det ligge ei deleliste, som ble linket til i en tidligere tråd om revolveren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eide en rustfri utgave med 2 pipesett.en 4" og en 8".Presisjonen var god,men pipene var røffe innvendig så de blya lett med støpte kuler.4"pipa hadde kompensator.Alle Dan Wesson revolverne jeg har sett har hatt tønne hvor avstanden til pipa forandrer seg etter hvilket kammer som lines opp.Dette gjelder både 357 og 44 modellene.Ser ut som tønna er skjeivt oppspent under produksjon/dreiing,eller at hullet for senterbolt og utstøter er skjeivt borra.Dette er en tung,men meget slitesterk revolver.Solgte min og har i dag en S&W 629. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan desverre også bekrefte det med forskjell i avstand mellom sylinder front og løp. Forskjellen er ikke spesiellt stor, så sålenge man ikke stiller åpningen til minimum for den kammeråpningen som gir størst åpning, har jeg ikke funnet noe problem. Jeg har forøvrig også registrert tilsvarende på påde Colt, Ruger og S&W. Ja løpa kan være litt rufsette, men ikke værre enn at blykuler med GC fungerer svært bra. Ad kuler uten GC, bruker jeg nesten ikke det til magnum ladninger, for mange faktorer som kan føre til problem med blying.

Link to comment
Share on other sites

OK. Takker for tilbakemeldingene så langt. Så kort summert så er det et greit (bedre?) alternativ en ruger sine SBH, og noe lunde i klassen som smith sine? Prisen er grei, og det er et helvette å få fatt i deler til den?

Løp og kjøp??????

 

C.Patron: Hva menes med GC kuler?

Link to comment
Share on other sites

GC = Gas check altså en slik bunnkopp man har å blykuler for høy hastighets ladninger.

 

Vil vel egentlig påstå at at DW we hakket vassere en S&W ( i allefall mer solid)

Om den er bedre en ruger.... tja. Super blackhawk kan være bra det også, men det er jo en ren singleaction og de kan krangle de også.. men det er betydelig mye enklere å få tak i deler. EN SBH med 7,5" + løp burde ikke koste mer en 2500-3000 spenn heller. Men jeg liker ikke SBH grepet til sinte magnumladninger. (men jeg liker ruger)

EEgentlig er det vel Rugers Super Redhawk (DA) som er å sammenligne med den DW du snakker om. Jeg tror nok om jeg skal være helt ærlig... at jeg vile ha holdt en knapp på DW, til tross for at jeg byttet bort min .357 dw pistol pack i nettop en Ruger SRH (Og det var den som ga meg ruger dilla :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jepp, skøyt 50-60 skudd med SBH Hunter på mandag. Alle, standard max ladning med blykule (300grs 1300fps/ 240grs 1500fps), resultat: kutt etter avtrekkerbøyle på langfinger knoke etter 10 skudd og det da med den avtrekkerbøylen som er rund i bakkant og ikke den for min del ubrukelige Sq-back bøylen til vanlige SBHer.

Link to comment
Share on other sites

Hm, dersom en tilnermet standard runde for Magnum felt er nok til å få en erfaren skytter til å blø, frykter jeg for mine egene hender. Tror eg styrer unna, og kjører litt mere "safe".

 

Takker så mye for alle svar og all hjelp. Nå er det bare å komme seg avgårde å handle DanWesson model 44.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ut over akkurat det med at avtrekker bøyla treffer forkjært, er Hunteren behagelig å skyte med, kjapp og fin rekyl og bra presisjon. Problemet kan greit avhjelpes med en tynn skytehanske. Og dette var vel strengt tatt ikke ammo som vanligvis brukes til magnum felt, med faktor på 390 og 360

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøp den, dan wesson sine revolvere er noe av det beste som er produsert.

Jeg har en i 357 max. Kjempegøy revolver, smeller noe jæ** men har relativt snill rekyl.

http://isprins.blogspot.com/2009/09/min-dan-wesson-357-supermagnum.html

 

 

Det er iallefall haugevis av info om dan wesson sine revolvere og pistoler her:

http://www.danwessonforum.com/?page_id=166

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis den DWen du kikker på kun har titoms pipe, vil jeg anbefale at du prøveskyter ordentlig før du bestemmer deg. Jeg skjøt litt med en sånn for noen år tilbake, men den var for lang og tung til at jeg greide å få samlinger uten støtte. Med seks eller åttetoms pipe vil nok historien vær3e en helt annen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...