Jump to content

Anbefale kule til 375 JDJ


Puma

Recommended Posts

Jeg trenger noen anbefalinger til kulevalg.

Mine kriterier:

Planen er å jakte Oryx i 2011 med Contender ut til 200m. Dersom jeg er kapabel så skal holdet på Springbuck også strekkes til inntil 200m. Tiden frem til august 2011 skal gi meg nok tid til testing og trening :wink: og i værste fall komme opp med en ny plan for våpen oppsett :cry:

 

Kula må ha høy BC. Skal være så vindstabil og flyvedyktig som mulig

Ekspandere noe..... eller mest mulig fra ca 1750fps. Her er jeg usikker. Noen som har praktisk erfaring på kuler i dyr med denne "snegle farta" i .375?

 

Kuler oppe til vurdering så langt:

270grs. BC: .429 Speer BT

270grs. BC: .473 Nosler AccuBond

270grs. BC: .503 Barnes TSX

235grs. BC: .400 Barnes TSX

235grs. BC: .317 Speer Hot-Cor

 

Håper noen kan gi meg noen innspill og anbefalinger på et såpass smalt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Bere for å sei det først som sist, eg har ikkje erfaring med 375 JDJ.

 

Men det eg kom til å tenke på er at Alf Martin Braathen hadde for nokre år sidan ein ganske utfyllande ekspansjonstest på 9,3mm kuler. Formålet med testen var å finne maks hold med akseptabel ekspansjon for 9,3x57 og 9,3x62. Det eg minnast var at det var fleire overaskande moment med resultata.

 

For det første hadde ikkje alle typiske lettekspanderande kuler stabil ekspansjon på lange hold (Nosler Ballistic Tip etc.)

Om eg ikkje huksar feil var det vel faktisk Barnes-X som hadde den mest stabile ekspansjonen på lengre hold. Dette har eg sett i fleire andre testar og; sjølv om Barnes-X kula er å betegne som meget solid har den eit forholdsvis stort spekter i hastighet der den gir tilnærma lik ekspansjon.

 

Eg har sjølv brukt 235 grs TSX i 375H&H i 850 m/sek på Blue Wildebeest med godt resultat, men her er jo hastigheten ein god del over JDJ`en vil eg tru :)

 

Eg trur i alle fal det kan vere lett "å gå i fella" å tru at alle konvensjonelle blyspisskuler vil vere lettakspanderande på lange hold. Eg har mellom anna skote ca 40 hjort med Hornady interlock, og mi erfaring er at denne faktisk held meget godt saman om ikkje farten er for høg. Eg har og skote Oryx med denne kula, men i for høg fart og det gav dårlig inntrenging.

 

Hadde eg vore deg hadde eg kanskje kikka nærmare på 250 grs Sierra Gameking, som kanskje vil passe dei hastighetene du opererar med. 235 grs TSX er bombesikker om du får nok ekspansjon.

 

Kjøp inn kuler og test ekspansjonen på dei holda du tenker deg å jakte på so finn du ut kva som duger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo pratet litt om min JDJ-erfaring på telefonen.

 

270 gr. Interlock, som guruen M. Hampton i USA anbefaler til kaliberet, var total katastrofe på 70% av dyrene jeg skjøt med den på en Afrikatur.

Jeg skrev til Hornady, og svaret jeg fikk - var temmelig overraskende.

 

De påstod at kulen i JDJ-hastighet (2000 fps) ikke ville holde sammen, og gi resultater som jeg fikk.

Jeg trodde kanskje at det var omvendt - men så dum kan man altså være :cry:

Største biten jeg fant - hadde en restvekt på 25%.

 

Påfølgende to år brukte jeg Nosler 260 Partition - i samme hastighet - og har ikke brydd meg om å lete etter andre kuler til JDJ`en :wink:

 

Jeg har ladet Interlock`en for en venn av meg (375 H&H) - som har skutt ganske mye stort vilt i Afrika, samt at jeg selv har brukt den på div. jakter (hjemme og utenlands) i ca. 20 år, i min H&H, og den har oppført seg perfekt.

Da har jo hastighetene vært på Magnumlars-nivå.

Så det er nesten slik at man lurer på om fabrikk-svaret er riktig :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ei interlockkule som ikkje held saman i 2000 fps høyrest for meg meget merkelig ut! Nesten så eg ville minstenkt at det var produksjonsfeil på kulene!

 

Eg sette Hornady interlock kula på ei skikkelig "prøve" i 338 winmag (200grs 900m/sek). Skaut i nokre kapp av tjukke trestokkar eg hadde liggande på 10 meters avstand. Og treverk skulle ein tru ikkje var direkte snill med ei blyspisskule! :D

 

Resultatet var at kulene såg heilt perfekte ut, omtrent ikkje tap av restvekt i det heile! For samalikninga sin del skaut eg 200 grs Barnes-X (frå 338 winmag) og 180 grs Oryx frå 30-06 i dei samme trestokkane. Barnes-X kulene såg perfekte ut, men Oryxkulene derimot var heilt smadra.

 

Dette, i tillegg til ca 60 dyr felt med Hornady interlock i ulike kaliber får meg til å meine at den aversjonen enkelte har mot denne kulekonstruksjonen bygger på uvitenhet/ innbillningar/mangel på praktisk erfaring, for høg utgangshastighet eller rett og slett uflaks med kuleplassering. Eg har sagt det før, og seier det gjerne igjen; den mest "sprengte" hjorten eg nokon sinne har sett var felt med ei Barnes-X kule, kula som ikkje øydelegger kjøtt.

 

Dei to siste åra har eg testa ut Nosler Accubond på hjort og felt 24 dyr med denne kula. Nok til at eg føler eg kan meine noko. Eg ser ein klar tendens med meir blodslått kjøtt og kjøttskader med denne kula enn med lik kulevekt/utgangshastighet/kaliber og Interlock kule, men få kuler slår accubond på presisjon i mine børser.

 

Men eg trur fortsatt eg held på det eg nevnte tidlegare;kjøp inn ulike kuler og test i vei! Prisen på desse kulene er uansett ein bagatell i forhold til resten av kostnaden med Afrikajakta di :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Ei interlockkule som ikkje held saman i 2000 fps høyrest for meg meget merkelig ut! Nesten så eg ville minstenkt at det var produksjonsfeil på kulene!"

 

Det var det jeg antok jeg også - inntil det merkelige svaret fra produsenten tikket inn :)

På tross av svaret - holder jeg fortsatt på at antagelsen min/din - har noe for seg :wink:

 

 

" i forhold til resten av kostnaden med Afrikajakta di"

 

Nå har Puma vært noen ganger i Afrika - så han vet nok det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene og betraktningene rundt temaet.

Jeg har tenkt på både Hordany kula, Game King og Nosleren men de fallt i utgangspunktet ut av lista pga BC som er på 0.380, 0.371 og 0.314 for Nosleren. Selv om Nosleren har dårligst BC så har jeg erfaring med den i flere kalibre der de alle sammen har gitt meget bra presisjon. Viktig det også.

Speer Hot-Cor ble med for jeg har noen esker på lager og vil bli testet uansett.

 

Jeg har søkt endel på dette temaet rundt på nettet uten å få så mange treff. Noe er det og Barnes er faktisk anbefalt noen ganger med sikker ekspansjon fra 1700fps. Synd den ikke er å få i TTSX :( Kan ikke forvente så stor ekspansjon men noe blir det nok.

AccuBond har også vært omtalt. Den fikk dårlig ekspansjon i den hastigheten jeg regner med å få på ca 200 meter (1750fps). Men hva sammenlignes det med?????

 

Var forøvrig innom Politiet i dag og fikk godkjent søknaden på 375 JDJ løpet :D

Fått et bra tilbud fra Winge og får mer info til uka på leveringstid. Redd jeg må vente lenge :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vurdert ett løp i dette kalibret. 8)

Er det mulig å få vite hvor mye det ble for d hos Winge ?

Hvor langt er d ?

Å til slutt, Har den porting ?

 

Tenker litt lengre fram i tid for i april blir jeg med Shadob til afrika med Ruger SRH i kaliber 454 casull. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Tja litt magert med erfaringer på mitt spørsmål men ikke helt uventet heller. Håper flere kunne våge seg frempå med erfaringer og tanker rundt dette. Jeg vil jo uansett gjennomføre egen trening og testing men trenger ikke finne opp "kruttet" på nytt dersom andre har momenter innen temaet :D

Link to comment
Share on other sites

Tja ser ut som mitt 375 jdj prosjekt manøvrerte rett inn i et minefelt :evil:

Pkt 1 Prisen blir ca 3500,. pga custom løp. Kan leve med det.....

Men pkt 2 er ikke like enkelt. 9 til 12 mnd leveringstid + + + :evil: Det passer ikke med planene mine.

 

Plan B må iverksettes. Sjekker om andre kan levere raskere.

Plan C Annet våpen oppsett. Det liker vi jo alltid :lol: XP-100 eller en MOA :?:

Link to comment
Share on other sites

Plan D er glimrende :D Måtte nok hatt et annet kaliber en 375 Win. For puslete fart med ca 1500fps m 200grs kule på 200 meter :wink:

Den er faktisk en nett fin gunner som jeg godt kunne tenkt meg...men det var prisen da :mrgreen:

Svarte og må vel sjekke mulighetene. Kanskje enklere enn å importere en MOA.

Nå må jeg jo ikke glemme at siste mulighet med 375 JDJ løpet ikke er kjørt ennå :lol:

 

FA__ss.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Tja litt magert med erfaringer på mitt spørsmål men ikke helt uventet heller"

 

Er ihvertfall ikke mange registrerte 375 JDJ`er i landet :wink:

 

Jeg vet ikke hvor presisjonkrevende du er - men antar at du er i samme "løypen" som meg.

 

På 100 m - over sandposer - er 3 skuddsgruppene ca. 5 cm (blunker sikkert med øynene like før det smeller :? ) - men har hatt flere grupper på 3 cm`eren - som jeg anser er potensialet.

 

På 150 m har de åpnet seg til 10 cm.

Og på 200 - det dobbelte.

 

Men det er jo ikke ladningen som svekkes så j.... :roll: - det er jo selvsagt jeg.

 

Jeg har skutt flere dyr - fra rådyrstørrelse til hjortestørrelse inntil 150 m - og kun to større (Blue W.beest) på 220 m.

 

Den ene falt i skuddet - den andre gikk rolig 30-50 m (vanskelig å bedømme på slike hold).

 

Hvis springbuck er målet innenfor 150 m - har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale ladningen min med Nosler Partition - vedr. ballistikk.

Gruppestørrelsen er helt sikkert god nok - hvis du gjør jobben :wink:

 

Men ser vel kanskje for meg at du monterer tofot etc. på "ørkenjakten" - og da vil du selvsagt få bedre samlinger enn hva jeg har hatt mulighet til.

Link to comment
Share on other sites

Billigste løsningen som er mer enn brukbar er å få tak i dette løpet. Å vente opptil 12 mnd +++ er litt for lenge for meg. Skulle hatt ting klart innen våren slik at det ikke blir stress med forberedelsene.

Siste ord er ikke sagt ennå. Jeg er løsningsorientert og ting kan fort snu seg :D

375 JDJ er det nok ikke så mange som har og ikke MOA eller XP-100 heller. Tror det er meget vanskelig å få tak i noe brukt der :cry:

 

Tofot med sand pose under grepet er planen. Her må jeg legge opp til å maksimere mine egne muligheter. Kan ikke forvente at det er helt vindstille heller. Derfor tung kule høy BC...blir å sammmenligne med langhold rifle. Her har jeg litt å jobbe med derfor ønsker jeg ikke å sitte å vente.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk en meget hyggelig melding i går.

.375 JDJ løpet er på vei over dammen til et godt hjem. Regner med at jeg inviterer "han" på Afrika tur i august :D

Nå iverksettes innkjøp av die sett, hylser og div pakker med kuler.

Får desverre ikke tid til testing før litt ut i mars pga reisevirksomhet i jobben.

Link to comment
Share on other sites

Kan 225 sp kula til Hornady være noe for det lette viltet på lengre hold? Har bare testet 10-15 skudd i 375H&H som treningskule. Der fikk jeg ok presisjon på 200m. Så vidt jeg kan se er denne kula lagd spesielt til 376 Steyr uten at det betyr noe som helst.. Kanskje ikke den beste kula til stort vilt, regner med at den har begrenset S.D.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er løpet i nærområdet (Norge) :D

Det ankommer min ringe bolig ila neste uke og blir umiddelbart videresendt til "Doktoren" for gjenging og montering av muzzle brake :D

Da skulle alt være klart til testskyting tidlig i mars når jeg kommer hjem igjen. Om jeg gleder meg???Ja ja ja :lol:

Om noen ønsker kontakt info for å skaffe Contenderløp så send meg en PM. Kanske han kan hjelpe dere også :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå sitter jeg med mitt nye 375 JDJ løp. Ferdig kappet på 14" og uten muzzle brake. Valgte å teste løpet først før jeg eventuellt setter på en Brake. Satser på å få de første skudda gjennom løpet på lørdag. Jeg gleder meg en smule :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heftig rekyl er å underdrive fakta en smule :lol: fikk uventet lite løft så han sparket rett bakover inn i hånda. Dette var helt rått.

235 grs Speer med snitt fart på 2291fps

260 grs AccuBond snitt 2069fps

270 grs Hornady med snitt på 2007fps

 

Skøyt på 50 og 100 meter for å få litt føling med våpnet og se litt på presisjon uten å konkludere med noe.

En ting er helt klart. Klarer ikke å kjøre lange treningsserier i dette kalibret ute brems. Etter 20 skudd fikk kroppen nok med ukontrollert skjelving og håpløse odds for å få noe presisjon. Konklusjon: Flere kaffepauser :lol:

Som jakt våpen i Afrika så er det ingen problemer bare jeg får trent nok.

 

Denne kraftige rekylen gjør det meget utfordrende å skyte. Konsentrasjonen må være på topp for ikke å gjøre avtrekk feil i påvente av hva som kommer. Å holde like hardt i grepet og ta i mot rekylen på samme måte hver gang var vanskelig.

 

Kulene går 8-10 cm over på 100 meter og det samme under på 200 meter med innskyting på 170 meter som er akseptabelt.

 

Nå er det bare å sette seg ned ved ladebenken igjen og forberede ladninger til presisjonsskyting. Dette blir det viktigste parameteret for endelig utvelgelse av ladning og kule.

 

Regner med at jeg tåler rekylen bedre etterhvert, men det var et steg opp fra de tunge jaktladningene i 454 Casull som egentlig bare er noen pinglete 22 ladninger :lol:

 

Om jeg skal ha brems.....NEI ikke ennå 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måtte jo bare ha nytt skjefte og grep til "Store ulv"

Legger ved noen bilder som ikke rettferdiggjør pistolen "in live" men håper de gir et viss inntrykk.

Ja, jeg er kjempefornøyd og skal teste dette oppsettet i morgen ettermiddag :D

 

normal_tc3.jpg

 

tc4.jpg

 

tc2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 9" blk/blk til 14" løp.

Fikk testet utstyret i dag. Meget godt fornøyd. Om det sparker mer eller mindre med det nye grepet vet jeg ikke. Det bare sparker godt uansett :lol:

 

270grs Speer BTSP snitt 2070fps. samlinger på 27mm på 50 m

270grs Hornadyny SP snitt 2064fps. samlinger på 25mm på 50 m

260grs accuBond snitt 2114fps. samlinger på 20mm på 50 m. Hard ladning. Må nok ned litt mtp varmere klima i SA.

 

Nå skal det testes på 100m + + + til helga.

 

Må nok skaffe meg komp til testskyting/trening om jeg skal komme opp i tilfredsstillende trenings grunnlag.

Brukte 5 dager med massering av triggerpunkter i underarmen sist før smertene gav seg :oops: Det føles bedre i dag med ferre skudd og litt mere asvslappet skyting med bedre rekylopptak.

Link to comment
Share on other sites

En god dag på skytebanen før det gikk til h..

Fikk 35mm samlinger på 100 meteren men så var jeg etterhvert ute av skiva.

Ikke så rart kanskje når kikkerten var på vei ut av ringer og montasje :(

burris1.jpg

 

burris2.jpg

 

Kulene fikk litt juling også. Fant igjen noen i vollen. Ca 20 cm med sand før hard tele.

Her har vi 2 stk 260 grs AccuBond. Den ene er tømt for bly. den andre har nesten tømt seg. Blyet sittet helt løst i mantelen.

jdj-AccuBond.jpg

 

Disse ser endel bedre ut. 270 grs Speer kuler.

jdj-speer.jpg

 

jdj1.jpg

 

Nå får jeg skru fra hverandre ringene og skru til noe jævelig og håpe det sitter. Kanskje vurdere en 3 ring montasje? Kanskje lime dem med locktight? Noen som har tips. Jeg vil jo ikke ha dette problemet under Afrika turen.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg, men er fornøyd så langt ned det nye grepet rent skytemessig. Det er ikke like bære vennelig i hylster men jeg går alltid med Contenderen i hånda allikevel.

Til Store Ulv så skal jeg ha en kort bære reim slik at jeg kan ha han over skulderen når jeg feks bruker kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...