Jump to content

Nye/gamle fangstmetoder


fangstgutten

Recommended Posts

Da har eg laga ei felle av den "runde" typen. Må berre stille inn utløyseren riktig, så måren får slaget over nakken. tenkte eg sku bruke eine måren eg har i frysen, til å løyse ut fella med :lol:

 

bilde av fella kommer seinere.

 

Noken som har gode forslag til navn på denne fella?????

 

Havde du ikke et billed af fella ?

 

jeg har selv tænkt meget på at lave sådan en felle så det ville være fint med billeder :D

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er ikke sikker på hvor den ble brukt her til lands men har sett den beskrevet i 2 bøker på norsk, men står ikke eksakt hvor de ble brukt der. Kilden som er intervjuet i innlegget oppgir Orsa i Sverige som mulig sørligste utbredelse og nordover, så fra finnskogstraktene og nordover i innlandet mot svenskegrensa er sannsynlig. Er nok et typisk skogs-fangstredskap, men i den tiløksede bordvarianten kunne den fraktes lenger enn skoggrensa også. Har aldri hørt det nevnt i bruk på vestlandet. Språtefelle, saks og reveovn var valget der. Revetanga hadde kanskje det samme utbredelsesområdet som revebåsen hadde opprinnelig?

 

Vet ikke mer om denne redskapen, men tenkte det kunne være interessant.

 

Vet at denne metoden ble brukt en del av samene fra Finnmark og nord-Tromsø. Det er i hvertfall en fangstmetode som ikke koster mye i form av slit og penger, så den har sikkert blitt brukt mye av folk som ikke var så bemidlet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, samene er nok blant de som har best kunnskap om revefangst vil jeg tro, men sjelden man ser noe beskrevet om deres fangst. Vet at de også smidde sakser.

 

Enkelt lagd en slik og enkel å frakte rundt, så denne kunne alle bruke. Er visst en modell på museet på Elverum også, men om den har vært brukt der vet jeg ikke. Mest sannsynlig ble den mest brukt lenger nordpå.

 

Gamle slike revetenger er nok svært sjeldne.

Link to comment
Share on other sites

Ja Samene kunne litt av kvart dei. Eit av dei dyra dei hata mest var nok ulven, og dei hadde sine metodar for denne og. Ein av desse metodane var og spenne fjører i staål eller einerkvistar i 180 grader for so og surre dette med reinstarmar og late det fryse. Dette spredde dei etter seg i sporet når dei vandra. Når ulven slukte dette, tina dette i magen og magesyra tærte opp tarmane, oko som resulterte i at ulven fekk spretta opp magen invendig. Dette er ein svært gammal metode om ikkje særleg human. Men den stammer nok frå dei tider det var store mengdar med ulv i Norge

Link to comment
Share on other sites

La inn bilder av dette i mårfangsttråden, men det hører jo absolutt hjemme i denne tråden også:

 

109495_s.jpg

 

109496_s.jpg

 

Tradisjonell stokkfelle for mår. Lovlig å bruke også i dag. Er også ei av de fellene som er godkjent i Sverige.

Forhåpentligvis kommer det bilde av felle + mår i løpet av vinteren! Kommer ikke til å ta den i bruk før litt ut i desember.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min onkel som vokste opp i etterkrigs Tyskland fortalte om en rimelig uortodoks metode for matauk. De lokaliserte duereder og passet på når dueungene var på nippet til å fly ut. Da knøt de ett tau rundt ett av beina på hver av ungene, feste det til redekanten og ventet til de var fullvoksne før de slaktet dem. Dueforeldrene fortsatte visst å fore dem selv om de var store nok til å forlate redet.

 

Nød, naken kvinne, spinne

 

 

 

-Fangst-L-

Link to comment
Share on other sites

Flyttet til denne tråden siden trådene er like

 

Trapperman

 

Eg var ikkje klar over det låg en liknende side her på fangst og feller før no, men dette er altså en tråd ment kun for dei gamle fangstsaksene, og altså ikkje nyere, eller andre typer feller/fangst !

So finn fram fotoapperatet og leit, på løa, i uthus, skuffer og skap,og jo meir spesielt, desto bedre. Ingen felle er for liten, og ingen er for stor,so ta bilde og send!

skulle det vere nokon som har informasjon, om kor og kven som produserte dei forkjellige felletypene er dette også av stor interesse.

Eg er fullt klar over att dette kan vere sakser/feller som er direkte uhumane, men dette er ikkje ment for å sette sinner i kok, eller gje "utskudd" syke ide`er , men som dokumentasjon, og ett forsøk på å få fram gammel fangsthistorie.

Legger ved nokre bilder av div feller, fra den lokale samlingen min,og vist det er nokon som har informasjon,brosjyrer,eller historier setter eg storpris på det.

 

mvh gunbug

 

600feller013.jpg

(fotsaks for bjørn?har nokon ett navn på denne?)

 

600feller009.jpg

(oter jern?eller oter stang?)

 

 

600feller016.jpg

( fotsaks og pælesaks)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Flyttet hit siden tådene er like

 

Trapperman

 

Hei

Jeg har vært på bua til en jeg kjenner og sett 2 sakser som hang på veggen der.

De var vel ca 50-60 cm i diameter hvis de hadde vært oppspent. Det var heller ingen "tenner" på saksene. Kan dette ha vært bjørnesakser?

 

Mvh Bingo

Link to comment
Share on other sites

Ja høres ut som en svanehals/åtesaks for rev.

 

gunbug

Øverste bilde er nok en ulve saks, har et par selv. Oterjern blir den kaldt vet jeg, men oter stang har jeg ikke hørt før. De er ikke lette å få tak i lenger, så ut som den er strøken? Du får si ifra hvis du har et ekstra oterjern som du vil selge :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
Ja det er fine bøker han john s opdal har skrevet.

Her er et bilde av dagsleie til mår, den runde fella er laget for å plassere utenpå hullet.

97148_s.jpg

 

Vet noen om denne "båsen" blir brukt her i Norge? er veldig enkel å lage, vet ikke om den fungerer til gaupe.

97150_s.jpg

 

har sett sånne jervebåser i bruk her i norge mener og huske de er lovlige med tillatelse til jerv fangst

Link to comment
Share on other sites

Flyttet hit siden tådene er like

 

Trapperman

 

Hei

Jeg har vært på bua til en jeg kjenner og sett 2 sakser som hang på veggen der.

De var vel ca 50-60 cm i diameter hvis de hadde vært oppspent. Det var heller ingen "tenner" på saksene. Kan dette ha vært bjørnesakser?

 

Mvh Bingo

det er nok en svanehals

 

hvis du ser på utløseren ser du om du må dra eller dytte for å utløse den

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...