Jump to content

LEE Size Die - Knekte utstøterpinner


S.O.N

Recommended Posts

Helpresset rundt 1200 stk 223 hylser i kveld, og knakk 2 stk pinner av dem som støter ut tennhetta.

Dette var LEE dier. Har ikke hatt det samme fenomenet på andre kalibere med LEE dier.

Skal legge til at pinnen er satt akkurat så langt at den såvidt klarer og støte ut tennhetta.

 

Er dette noe dere opplever og som man må betrakte som normalt ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke knekt pinnene, men jeg mener selv å ha vært svært nær flere ganger. Det som skjedde hos meg, var at pinnen ikke var 100% sentrert i dien. Ved å skru den rundt noen ganger oppdaget jeg at den kunne justeres (ut og inn av senter). Satte pinnen i senter, og da funket det helt fint.

Link to comment
Share on other sites

du har ikke "treft på" noen berdan hylser innimellom?

CG merkede 223 (5,56 nato, miljø) hylser har 2 hull ala berdan.

 

jeg hadde en 308w lee die engang som var skjev. dvs gjengene der utstøteren sto var ikke på linje med resten av dien. den spiste 1 eller 2 utstøterpinner før jeg fant feilen. men der så jeg med det blotte øye at hullet på den siden hvor gjengene for utstøteren satt ikke var på linje med hullet for hylsehals (når jeg hadde fjernet låsemutteren for utstøter/ekspander)

Fikk ny die fra selgeren tvert

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du festet mutteren som holder utstøterpinnen for hardt?

De skal strammes så hardt at tennhetta går ut, men får den for mye motstand skal utstøterpinnen skli ut.

 

Jeg knakk forøvrig 2 stk RCBS pinner når jeg helpressa 223 for et par uker siden. Noen av hylsene hadde ikke tennhettehullet i senter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at mutteren som holder pinnen er/var rimeligt hardt tilskrudd.

Tror det skal jodskjelv til før pinnen hadde sklidd i den.

 

Ellers er det hylser av alle fabrikater, men ikke noen Berdan. La merke til at hullet

i dem hylsene der pinnen knakk var rimelig trange. Biten som stod igjen i hettehullet måtte

kakkes ut med dor. Vist hullet også ikke var i senter så kan det nok vere det som er årsaken.

 

Hylsene der dette skjedde på var merket HP 223 5.56

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...