Jump to content

Hjelp til QL beregninger


ThomasS

Recommended Posts

Hvis noen der ute har litt tid og lyst til overs, hadde det vært fint med noen QL beregninger.

 

(har lastet ned demo'en selv, men føler meg ikke kompetent til å bruke den)

 

kaliber 450 Marlin

krutt: V-110

kule: Speer FNSP 400gr (.458)

COL: 64mm

pipelengde: 50cm

 

Jeg ønsker meg beregnet trykk og hastighet med 40gr ladning, oppover til kanskje 54-56gr.

Link to comment
Share on other sites

Det burde følge med instruksjoner.

 

Litt kjedelig å lese, men absolutt verdt den timen det tar.

QL gir deg så mye mer enn de dataene du oppgir. For å få et mest mulig reellt resultat bør dataene som tastes inn være så nøyaktige som mulig. Derfor bør du for eksempel måle volum i hylsene du skal bruke.

Link to comment
Share on other sites

Først så må du sortere hylsene dine så de er så uniforme som mulig. Selv trimmer jeg alle hylsene til samme lengde for så å sortere de etter vekt. På den måten vet jeg at volumet i hylsene er så like som mulig.

 

Når du så skal bruke disse hylsene til QL simulering bør du vite det interne volumet. Det kan gjøres ved å måle la oss si 10 hylser ved å fylle de med vann opp til kanten (ta i en dråpe zalo for å minske overflatespenning). Hylsa kan så måles igjen for å se hvor mye vann du har i hylsene. Vekt blir til volum ved å regne om.

Gjør du dette med 10 hylser får du data på hvor stort volumet er, og kan da plugge inn nøyaktig hvor stort volum hylsene har i QL.

 

Som alle ballistiske program er kvaliteten på data ut det samme som kvaliteten på data inn i programmet.

 

Nå er det ikke sikkert du trenger å være så nøye vis dette er enkle beregninger for å finne en startladning, men skal du kunne stole på dataene må de også være gode når du taster de inn.

Link to comment
Share on other sites

I QL får jeg trykk på 4000-11000bar når jeg legger inn tallene (40-56 :shock: grs N-110)

 

.450 Marlin har et oppgitt makstrykk (i QL) på 3000bar. For å holde deg under 3000bar må du ikke gå over 35grs N-110.

Du vil få bedre fart ved å velge et langsommere krutt som N-130. Med 49grs N-130 får vi 582m/s kontra 543m/s med 35grs N-110.

 

Som vanlig får jeg ta forbehold om trykkleif og inkompetanse fra min side når det gjelder bruken av disse data.

 

450110.th.jpg

 

450130.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

I QL får jeg trykk på 4000-11000bar når jeg legger inn tallene (40-56 :shock: grs N-110)

 

.450 Marlin har et oppgitt makstrykk (i QL) på 3000bar. For å holde deg under 3000bar må du ikke gå over 35grs N-110.

Du vil få bedre fart ved å velge et langsommere krutt som N-130. Med 49grs N-130 får vi 582m/s kontra 543m/s med 35grs N-110.

 

[/url]

 

Det var litt overraskende, men OK. Jeg har N-135. Kan det benyttes?

 

Jeg skal over det QL oppgir som maxtrykk. 450 er i utgangspunktet for leveraction, men jeg skal bruke den i en boltrifle, den tåler en del mer. N-135 med hastighet over 600m/s, er det mulig?

Link to comment
Share on other sites

450m.jpg

 

Her har jeg lagt ladningen akkurat på max i QL med N-135. 604 ms med 56 grs N-135, temmelig full hylse ser det ut til, 122% fyllingsgrad. JEG TAR IKKE ANSVAR FOR NOE SOM HELST! HOPP FOR ALL DEL IKKE RETT PÅ 56 GRS BEGYNN LAVERE OG JOBB DEG OPPOVER!! Bare så det er sagt så har resultatene alltid stemt med ca +- 20 m/s i mine børser.

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg lagt ladningen akkurat på max i QL med N-135. 604 ms med 56 grs N-135, temmelig full hylse ser det ut til, 122% fyllingsgrad. JOBB DEG OPPOVER!! Bare så det er sagt så har resultatene alltid stemt med ca +- 20 m/s i mine børser.

 

Ingen fare, jeg starter alltid veldig lavt. Her ser det ut som om jeg kanskje må gjøre et lite grep. 110 ser ut til å være for kjapt. 135 er åpenbart for sent. Da må jeg i butikken og se om jeg kan finne 120 krutt. Det burde dra meg dit jeg trenger det, uten for mye klabbing.

 

122% fyllingsgrad høres for meg umulig ut, men hva vet vel jeg:) 600m/s med 120 krutt vil gi hvor mange gr? og hvor mye trykk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...