Jump to content

Alternativ die til 7x65R?


Scarecow

Recommended Posts

Jeg har skaffet meg en dobbelrifle i 7x65R og må ha en die til denne. Kan jeg bruke 7x57R die? (370,- på XXL) Da blir vel ikke de nederste 8 mm på hylsa bli presset. Den lokale våpenlangeren kan skaffe en for ca 850.-. Videre lurer jeg på hvor mye slike hylser skal presses? Det fulgte med noen hylser som er skutt i et annet våpen, å de går ikke helt inn i kammeret. Skal de da presses så mye at de går lett inn i kammeret bare med fingermakt? Tenk knekkvåpen....ikke bolt.

Link to comment
Share on other sites

I brekkvåpen må hylsa kamre akkurat. For lite siza... børsa lar seg ikke lukke... bruker du makt.. overbelastes bolt\låsing hurtig.. børsa blir slakk.

For mye... hylseskulder flyttes.. hylsa ryker.. i verste fall går trykket bakover, flekker stokken åpen.

Kjøp korrekt diesett, svert hylsa, juster til våpenet lukkes uten motstand.

Link to comment
Share on other sites

7x65R og 7x64 går greit begge de med rett justering. Det er helt andre forhold som kan være langt vanskeligere ved lading til dobbeltrifle. Kamrene trenger slett ikke være like, om du har vært litt uheldig. Et litt romslig og ett litt trangt, eller motsatt :mrgreen: På min er de like, men du verden så lang friflukt da mann.

 

For egen del kom utfordringen i å finne ladning som samlet bra. Når det endelig var gjort laget jeg ny kolbe til spretterten. Da var det på'n igjen. Rekylopptak og anlegg i stokken ble vel endret og nå gikk gromladningen dårlig. Var innom både høye trykk og gode samlinger på min vei, men er nærmere målet enn da jeg startet.

 

Hmmmmm, noen som vil ha kjøpt ei lita smekker 7,65R??? Nei, jeg må vel bare sette meg ned igjen og "spy ut" 175 grs Swift til hullene i skiva sitter lagelig plassert.

 

Ble kanskje litt O.T. etter hvert, men greide ikke dy meg. Den har vært til både ergrelse, frustrasjon og STOR glede.

Lykke til med ladinga!

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm, noen som vil ha kjøpt ei lita smekker 7,65R??? Nei, jeg må vel bare sette meg ned igjen og "spy ut" 175 grs Swift til hullene i skiva sitter lagelig plassert.

 

 

Hva slags dobbeltrifle har du ?

 

Snakker vi om ei rifle med loddede løp ville jeg vært svært betenkt å bruke Swift kuler, disse (A-frame) er veldig gode kuler, men svært harde og kan forårsake sprekker i loddingen på løpene.

Link to comment
Share on other sites

Vi burde vel ikke kuppe tråden, men jeg har en Chapuis med lodda piper.

Gjør dette i tett samarbeide med en børsemaker som jobber mye med dobbeltrifler og han er i alle fall ikke bekymret.

Har brukt Oryx tidligere, men det er ei drittkule i disse hastighetene, men super i 7x57 hastigheter !!!

Link to comment
Share on other sites

...Har brukt Oryx tidligere, men det er ei drittkule i disse hastighetene, men super i 7x57 hastigheter !!!

Interessant erfaring. Jeg har en Valmet 412 S som jeg har kjøpt dobbelløp i 7x65R til. Har prøveskutt litt med Sellier & Bellot blyspiss, samskyter bra. Har også kjøpt inn nettopp Norma Oryx fabrikkammo for å samle hylser til lading. Men Oryx gikk 25 cm til høyre i forhold til S&B. Slett ikke morsomt å skyte inn igjen, til 40 kr./smell...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Snakker vi om ei rifle med loddede løp ville jeg vært svært betenkt å bruke Swift kuler, disse (A-frame) er veldig gode kuler, men svært harde og kan forårsake sprekker i loddingen på løpene.

 

Akkurat det ville jeg ikke vært bekymra for. Jeg hadde dobbeltrifle og skjøt sikkert et par hundre Barnes X gjennom den. Skjøt de også i dobbelrifledrillingen men der hadde de ikke samskyting så der brukte jeg Nosler.Dessuten er vel heller Swiften myk i forhold til feks Nosler Partition.

Bruk den kula som samskyter du.Du skyter ikke akkurat jaktfelt og elgbane med den regner jeg med

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, gutter. :D

Skal sjekke prisen på 7x64 på XXL eller om de har den. Antar at den har samme konusen som 7x65R for det er vel viktig (ser at feks 3006 har en mere sylindrisk kropp enn 7x65R...).

Jeg har skaffet meg en Brno o/u for å teste dobbelriflelivet. Om dette fungerer for meg så blir det nok en Chapoui (?) eller annen ordentlig, loddet sideligger etter hvert. Vet at det bruker å være en del frigang på disse, så jeg har tenkt å prøve med 175 grs Hornady rundnese til å begynne med. De kan settes ganske langt ut for å komme bommene i møte... Avtrekket bør jeg vel også myse litt på etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nedtur!

Har kjøpt meg 7x64 brenneke av merket Lee og hylseholder nr26 av RCBS for å presse S&B hylser i 7x65R. Stilte ned dien litt og litt til de gikk inn i kammeret i min Brno dobbelrifle og presset ivei. Har et komplett sett fra RCBS og bruker smøreputa med fett derfra. Så på ca den 15. hylsa så river jeg av kraven på hylsa og den blir sittende fast i dien. Ifølge bruksanvisningen til Leediesettet så løsner jeg utstøteren (og innvendigdoren) og kakker hylsen forsiktig ut med den. Det går bra. Så presser jeg noen hylser til og det samme skjer igjen og jeg gjentarprosessen, men denne gangen så sitter den enda bedre fast, jeg må slå mere og hardere og dermed er innvendigdoren bøyd når jeg er ferdig. Hva er det jeg gjør feil? Har presset en masse .308W tidligere uten problemer, men jeg må si at det ser egentlig ut som om de har litt bedre inngrep i hylseholderen... :?:

Link to comment
Share on other sites

Smører du hylsehalsen innvendig ? S&B hylser egner seg ikke til omlading etter min mening, jeg kaster de få jeg har skutt med en gang.

Bla annet er hettelommene grunne og ildkanalen er ikke lik diameter slik at utstøternålen kiler seg fast av og til.

 

Jeg kan anbefale RWS hylser i 7X65R, et par esker har fulgt meg tro i snart 20 år og de funker fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...