Jump to content

Jakt i hekke/formerings tid


IvoRei

Recommended Posts

Hei kamerater. Som sikkert de fleste av dere vet, er det jakt hele året, bortsett fra obligatoriske fredningstider på 4 arter i Norge; villsvin, bisamrotte, villmink og mårhund. Men i enkelte kommuner, blandt annet i den jeg er bosatt i, kan vi jakte kråke og ravn i den tiden de legger egg og har ungene i reir. Det er en selvfølge at fuglene blir mer sårbare da.

Jeg syns dette er veldig positivt for å kunne beskatte spesielt kråka, men også ravnen, men da mener jeg vi trenger god jegermoral og etikk i det vi gjør. Jeg har etpar enkle regler:

-Ungene avlives momentant og humant. Dette ved et skudd på kloss hold eller et slag i hodet som gjør at fuglen dør momentant.

-Det skal ALDRI skytes forelder foran unge. Dette for at hvis treet er vanskelig å klatre i, eller reiret ligger uframkommelig til, skal ungene under ingen omstendighet lide sulte/kuldedød.

 

Men, kamerater, jeg vil gjerne vite hva dere syns om dette? Ser dere på det slik jeg gjør det eller har dere andre meninger/synspunkt? Kom igjen, del det her!

Link to comment
Share on other sites

At det er en av de mest effektive metoden å redusere en bestand på er det vel ingen tvil om.

Her i distriktet jaktes det mink i hekketiden og det har gitt meget bra resultater, viser godt igjen på hekkende sjøfugl.

Personlig etterstreber jeg å ta ut hele kullet, ikke skyte tilfeldige minker jeg ser.

Men at foreldre dør fra unger er jo helt naturlig, så det er vel ikke så mye å ha dårlig samvittighet for :roll:

 

Edit: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

-Det skal ALDRI skytes forelder foran unge. Dette for at hvis treet er vanskelig å klatre i, eller reiret ligger uframkommelig til, skal ungene under ingen omstendighet lide sulte/kuldedød.

 

Ser ikke helt problemet med å skyte foreldre foran unge så lenge ungen tar samme vei like etter. Jeg har til gode å se et tre jeg ikke kommer meg på skuddhold av, og kråkereir er langt fra skuddsikre. Det er med andre ord ingen stor fare for at ungene lider sultedøden etter min mening i hvertfall... Forøvrig gjør jeg også som Foxterrier, alt for å få tatt ut hele minkkullet i de tilfeller problemstillingen oppstår.

Link to comment
Share on other sites

Da det var lov, så jaktet jeg kråke på den måten at jeg ikke skjøt voksen fugl, før jeg visste hvilket reir de hørte til. Når det var klarlagt, var det bare å knalle i vei. Effektiv var det også å bruke hagla på reiret (spesielt om man ventet til en av foreldrene også var inne).

 

Så summa sumarium, synes jeg man helst skal ta ut ungene først. Var det opp til meg, skulle hekkefredning av kråke og skjor (m/flere), kun gjelde voksen fugl. Slik at man kunne ta ungene når de er absolutt enklest å bli kvitt.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg lite om jakt i hekketida. Jeg vet ikke helt hvorfor , mulig er det en kombinasjon av etikk grunnet unger og at det for meg ikke gir utfordringer nok slik jeg gjerne vil ha det. Jeg gjør unntak , feks minkjakt i fuglevær , revejakt i begrensede områder som på øyer osv. Og ja selv rev kan jaktes i yngletida om man får tillatelse....og det får man som oftest.

 

Flere er kanskje overrasket over min mening i dette spørsmålet siden jag jakter hardt på enkelte av nemte dyreslag andre deler av året........men det var iallefall dagens brannfakkel fra meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...