Jump to content

M 96 låskassen stiv nok for 3006?


raloe

Recommended Posts

Har en M96 i nevnte kaliber som jeg etterhvert har gjort altfor mye med. Ble noe bedre etter bytte til 1:10 løp og retting av løp/kasse. Rep. brest ved rekylklakk,stokk er foretatt div. småjusteringer på innvendig, beddet i alt to ganger, skiftet baser og ringer. Skjev borring av hull for basene har tatt livet av flere kikkerter. I tillegg løsner de og skruene blir skjeve. Nå er basene fast skrudd og limt, men nei. Der er en kilde til stadige endringer med tunge kuler. Lette kuler rundt 120 grain, det er akseptabelt og egentlig bra.

M 96 kassen er en lyst å bruke, så det er synd det ikke er mulig å ha stabil presisjon med kuler over 150 grain. Siste som nå er tenkelig, fordi jeg tror det er kassen som er problemet, er å montere en skinne til kikkerten. Noen på forumet som har vært igjennom dette og sitter med en dyrekjøpt erfaring? Ja, riflen er en Stiga med CG M96 låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene. Gode tilbakemeldinger og for meg nyttige indikasjoner.

rp15oryx: Ble det noen gang forsøkt med tyngre kuler som 180/185 grain?

og æljstudsare: dette var jo topp samling. Var det gjort noe spesielt med rekylklakk? Var det med originalstokken og var der skinne montert for kikkert?

Link to comment
Share on other sites

En m96 er det man poppulært kaller svenskemauser der slag mekanismen spennes opp når bolten føres frem og lukkes.

Denne låsakassa blei ikke annbefalt kammra i 308win på grunn av at den var svakere enn den tyske m98.

Jeg ser du har en i 3006.Er kassa solid nok for denne patronen?3006 operer med litt mindre trykk enn 308win.Tror ikke det er så lurt å sprengladde (opp mot max) i 3006.

Har skutt endel med en i 6,5x55.Den hadde super presisjon.Vet at kimber i usa fornikkla noen og solgte dem i sitt eget navn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...