Jump to content

spørsmål ang parring av hund?


Jackrussel

Recommended Posts

hei godtfolk ;)

 

er det noen der som har et fornuftig svar på hvor langt man må gå tilbake i stamtavlene og kontrolere hundene før man parrer?

evt, om det finnes sammenhenger, hvordan finder man ut om man kan krysse hundene?

hørt noe om slekts prosent? hva er det? hva er "grensen"?

 

forstår dere hva jeg mener? :oops:

 

bare nysjerig :lol:

Link to comment
Share on other sites

I sverige ligger max rekommenderade inavelsgrad på 6,5% och testparningar kan vi göra på skk's avelsdata. Jag tror nog ni har en liknande funktion på nkk's dogwebb.

 

Man bör kika i alla fall 5 generationer bakåt, gärna längre också. Något som många glömmer är att kika även på bredden. Dvs syskon till föräldrarna, deras avkommor etc.

Link to comment
Share on other sites

Om du er medlem i en raseklubb, så har du tilgang til NKK sine elektroniske tjenester.

Da kan du logge deg inn på DogWeb og sjekke stamtavler osv, blant annet også sjekke en evt parring for å se om det blir innavl.

 

Hva grensen er vet jeg ikke.

Det foregår jo også noe som de kaller linjeavl. Man tager f.eks en far og datter og parrer disse for å forhåpentligvis forsterke uteseende eller jaktegenskaper.

 

I utstillingsbransjen foregår nok dette litt oftere en i jakthundmiljøet her til lands.

Men jeg har surfet litt på britiske forum og der linjavl kjempegreier om jeg skal tro de rett.

Aller helst skal det være kryssninger mellom forskjellige raser også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er farlig. Du dobler de bra egenskapene, kanskje, men også de dårlige, kanskje. Av et kull, eller kanskje flere kull, er det en eneste hund som er bra - denne må utparres i neste ledd igjen, og kanskje man lykkes. Hvorfor tror du at de typiske utstillingsrasene er mer plaget med HD, hudplager, øyesykdommer etc enn de rene jaktrasene hvor det avles på funksjonalitet og jaktegenskaper? Linjeavl og innavl er på ingen måte to sider av sammen sak, og man bør kjenne mange, helst alle, sider ved linjene før man begir seg inn på dette.

 

Jeg har selv vært på kurs/forelesning hvor vedkommende foredragsholder forfektet at det var helt ok parre halvsøsken med hverandre dersom dette ble utparret etterpå, før det i neste setning ble stilt et retorisk spørsmål i forhold til at han/hun ikke forstod hvorfor linjene til denne oppdretteren slet mer og mer med diverse sykdommer.... At de ikke selv så sammenhengen er for meg enda et mysterium. Linjeavl er noe man bedriver med stor forsiktighet, innavl holder man ikke på med - det er det ingen grunn til i dag.

Link to comment
Share on other sites

Aller helst skal det være kryssninger mellom forskjellige raser også

 

Krysning mellom ulike rasar er det stikk motsette av linjeavl og ikkje minst innavl.

 

Du skriv at dei jakthundrasane me har i dag har vorte til ma. ved linjeavl. Men mange hevdar også at fleire arvelege skavankar og sjukdomar som oppdrettarane i dag slit med, kjem nettopp av linjeavl og innavl.

Link to comment
Share on other sites

Aller helst skal det være kryssninger mellom forskjellige raser også

 

Krysning mellom ulike rasar er det stikk motsette av linjeavl og ikkje minst innavl.

Fullt klar over det du.

Men jeg har følgt litt med på ett britisk jaktforum og der er det blandinger av div terrier som gir best hunder.

Renrasede hunder er noe utstillingsdritt, borsett fra Patterdale da.

Deretter skal det gjerne pares på far-datter kombinasjoner, hvis det har blitt ett bra kull ;)

 

Worker to worker, som de skriver, slektskap har liten eller ingen betydning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...