Jump to content

Alaskan Malamute, Jaktkompis?


Nohope

Recommended Posts

Har hatt en malamute i snart 11 år nå. Trente litt spor med den for lenge siden og det var noe den likte. Oppdretteren jeg kjøpte den av hadde brukt malamute til ettersøk. (sender deg en pm med navn)Min har vist særdeles stor interesse for elg så det er ikke jaktlysta det står på. Det varierer selvsagt fra individ til individ, men jeg vil tro den største utfordringen på mange vil bli å få jaktlysta inn i kontrollerte former. Den vil helst løpe etter... En fordel med tanke på bandhundbruk er at den ikke loser, ikke min i alle fall.

på grunn av jaktlysta har jeg den stort sett i bånd. Den har imidlertid to ganger klart å stikke av, en gang som unghund og en gang som 10-åring. Begge gangene var det elgspor som var grunnen. Den kom forøvrig tilbake i sine egne spor etter en stund (1-1,5t).

Det er nok mulig å bruke mutten som bandhund, men jeg vil tro det krever relativt mye jobbing... Men hvis jakta blir drevet slik at poenget med bandhunden er å finne og skremme elgen mot postene bør det funke ok. Skal du bruke hunden til å snike deg innpå elgen blir utfordringen større!

Ettersøk tror jeg er enklere.

Skal du ha jakthund ville jeg valgt noe annet. Er det stor, kraftig trekk og kløvhund, som kanskje kan fungere på elgjakt du er ute etter er du inne på riktig rase

Mest synsing fra min side, og min erfaring med elgjakt er mest teoretisk.

Link to comment
Share on other sites

Vi endte opp Jâmthund da vi ville ha en hund som kunne brukes til kløv, trekk og jakt. Ønsket var en malamute, men den er ikke akkurat kjent for å være brukt på jakty, selv om jaktlysten er stor. Gubben hadde hatt malamute før, men ville ikke brukt en slik hund på jakt. ergo ble det en annen rase som lignet malamuten mest mulig..... Nemlig jämthund:) www.elgjaktenskiri.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...