Jump to content

Steyr Lp10


zatyr

Recommended Posts

Hei,vurderer å kjøpe meg et luftvåpen til trening.Så da tenkte jeg på Steyr lp10.

Noen som har erfaring med dette,evt med eller uten elektronisk avtrekk.Er denne bedre enn lp 50?

Noen som vet om noen norske forhandlere som selger disse.(Vet om Nordby Gunshop og Børselars).

Skal bruke pistolen til hjemmetrening. De er jo ganske dyre da :) :)

Link to comment
Share on other sites

Når man ser på hvor mange finalister og medaljevinnere som brukte Steyr under siste sommer-OL, er det vel ikke noe tvil om kvaliteten på disse pistolene. Selv har jeg en Lp1 som jeg er veldig godt fornøyd med. Elektronisk avtrekk har jeg ikke noe erfaring med, men det mekaniske fungerer iallfall upåklagelig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en LP10 av Nordby for litt under to måneder siden og er kjempefornøyd.

 

Hvorvidt den er bedre en diverse andre pistoler i toppsjiktet blir veldig subjektivt, men den er garantert ikke dårligere. Slik jeg ser det sammenlignet med andre så er den kanskje litt flottere å se på og har et par veldig bra ting, som fleksibel muligheter for justering av skjeftevinkel over alle akser, samt i tillegg til flere plasseringsmuligheter av korn, så kan også baksiktet flyttes trinnløst frem og tilbake.

 

Jeg kjøpte den med mekanisk avtrekk simpelthen fordi de jeg snakket med som hadde elektroniske avtrekk, mente at det egentlig ikke var noe spesielt bedre, kun litt annerledes.

 

LP-10 bruker en del mer luft en de andre i samme klasse delvis på grunn av de tre toppportene som er i løpet, men også fordi den har en rekyldemper inne i bolten som flyr bakover og øker volumet i kammeret bak kula i det man trekker av.

 

Når luftsesongen begynte for knappe tre måneder siden skøyt jeg med klubbvåpen den første måneden, da måtte jeg jobbe knallhardt for å klare 480 på 60 skudd, etter jeg kjøpte LP10’n så kom jeg umiddelbart over 490, så 500, 510, 520, 530 og nå snart etter å ha trent med den i knappe to måneder og ca 3500 skudd så er det bare snakk om et par treninger så går 540 i boks.

 

Uansett så er det den beste innvesteringen jeg har gjort, treningen med luftpistolen har gjort meg proporsjonalt mye bedre på finpistol, samt at jeg har fått mer kontroll på konkurransenervene etter å ha deltatt i en håndfull med luftkonkurranser.

 

Det eneste jeg virkelig anbefaler er å ta med våpenet til for eksempel Stenvaag, og la han finne frem til hvilke kuler som fungere best med pistolen, de han fant frem til meg gikk bedre hull i hul, en det fabrikk prøven som kommer med pistol illustrerte, mens andre kuler hadde spredning på flere cm.

 

LP50 har jeg ikke testet, men kan ikke tro den er dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode innspill...

Tror nok nå at jeg er overbevist om å kjøpe en Steyr Lp10.

Men litt usikker om hvilken farge den skal ha,liker den i sølv best,men den er vanskelig å oppdrive.

Hvilke kuler er best til denne pistolen.Har bare umarex kuler til en annen pistol.

Link to comment
Share on other sites

Stenvaag har også Umarex/Walther - final match, og det er heller billigere en dyrere å handle hos han, en på for eksempel XXL. Det er ikke bare type/merke som har noe å si på presisjonen, men også lott/ produksjonsserie da det er mikroskopiske forskjeller på disse. Tar du med pistolen til han så tester han hvilken lott som fungere best i akkurat din pistol, og kjøper du en pakke av 5000 kuler så tar han ingenting for jobben.

 

Har selv LP10 i sølv og syntes den er superfin, men andre farger skyter like bra ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skyter med en LP 50 som jeg er meget godt fornøyd med, presisjon i toppklasse og har ikke hatt en eneste feilfunksjon med magasin /mating.

Kjøpte ikke denne for å stille i luftpistolkonkuranser, hadde det vært målet, ville nok en Lp10 vært bedre pga bedre avtrekk og lettere å lade ett og ett skudd.

Men er jo program for luft standard og fallfigur da. Og kjempefin til duell og hurtigtrening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...