Jump to content

6,5-284 patronlengde


kjella

Recommended Posts

Har fått min Mauser M98 tilbake fra børsemaker etter bytte av løp fra 240 WBM til 6,5-284 Norma.

Kjøpte inn en pakke med ferdigladde patroner fra Norma (140 grain Nosler Partition)

Målte totallengden til 77mm som også står oppgitt i Norma ladebok.

Tok ut en av kulene og sjekket denne i mitt kammer, totallengde i mitt kammer viste 75mm.

Det vil si att med 1mm friflukt kan denne patronen ikke være lenger enn 74mm i mitt kammer.

Ser att ladeboken (den norske) oppgir 76mm patronlengde for denne kombinasjonen.

Oryx 156 grain derimot oppgir ladeboken patronlengde 71,5mm, som i mitt kammer måler 72mm med 1mm friflukt.

Er det stor forskjell på brotsjene som er på markedet for denne patronen?

Mitt kammer er laget med brotsj fra JGS.

Hva er deres erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Et par her:

84mm patronlengde er håpløst, ingen kuler er lange nok til å gi godt hold i hylsa. Et kammer for 80-81mm patroner er optimalt IMO. Da kan en velge å gå i bommene, eller kjøre 79mm for friflukt. Akkurat som i 6.5x55.

 

Ad krutt så bruker jeg nå (nesten) bare N19, N165 er også OK, men fikk aldri de hastighetene jeg ville ha uten unødendig høyt trykk. Av en eller annen merkelig grunn får jeg veldig mye jevnere hastighet med N19 enn med MRP. Jeg lader til 895-900m/s, 130grGT@80mm COL, det er "sparebluss" men fungerer veldig bra. KAn skremme opp farta til kanskje 915-925, men jeg gidder ikke å eksperimentere sålenge denne ladninga fungerer.

80mm COL gir en ca en dansk mil friflukt i S&L kammeret, men presisjonen er OK til bra sålenge løpet er nypussa. "!#§§"drittløp!!! :evil:

 

Poacher, om du er der - brotsjen din/kammeret ditt: Gir den tomhylser som kulene sitter i, eller detter de rett nedi?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...