Jump to content

stikkflammer


Geir Småvik

Recommended Posts

tror det har en del med hastigheta på kruttet i forhold til kulevekta.i min 460xvr lader jeg 40 grain n110 på ei 200grain hornady leverevolution-kule... vanvittig hastighet(over 2000ft/s) men også en stikkflamme på linje med en flammekaster, mens når jeg lader 40 grain n120 bak ei blykule på 395 grain får jeg også ei vanvittig fart på kula i forhold til vekta(ca1550ft/s) men det finnes nesten overhode ingen stikkflammer i forhold til den andre kula.

konklusjonen jeg drar er at på lette kuler må ha kjappere krutt om man har store stikkflammer.skal prøve n105 på hornadykula og forventer å få mindre stikkflammer og høyere fart, uten å overskride rødstreken i ladeboka.

Link to comment
Share on other sites

Kruttet blir ikke skikelig brent opp før kula forlater løpet. Da blir det stikkflamme.

Du kan enten gå ned i kruttvekt, bruke raskere krutt (du har allerede brukt et meget raskt krutt), opp i kulevekt eller bruke et lengre løp. Det siste alternativet er kanskje uaktuelt :lol:

 

På revolver er det ofte stikkflammene som kommer ut av mellomrommet mellom tønne og løpet som er irriterende for skytter. Det skal være noen tusendels tommer mellom her, så helt unna dette fenomentet kommer du ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...