Jump to content

Eksportrestriksjoner fra USA på optikk


sirhitalot

Recommended Posts

Hei, jeg har forstått at det er problematisk å få sendt sikter fra USA til norge, og det kun er få internettbutikker som har tillatelse. Jeg skal få min far til å ta med et sikte for meg, og muligens en kammerat i tillegg neste gang han er i statene (over nyttår) og lurte på om dette er noe å bekymre seg for? Hvis han bare har et sikte kan han vel si at han hadde det med TIL USA også, for å jakte eller noe sånt? Eller vil det ikke bli spurt spørsmål om det ligger noen sikter i bagasjen... (vet at det er vanskelig å gi noen sikre svar)

Link to comment
Share on other sites

Men han har vel kanskje har bevisbyrden. På samme måte som at hvis du tar med deg en gjenstand som du kjøpte for 8000 og blir stoppet i tollen hvor du sier du betalte 5000 for den (og dermed håper på å slippe mva). Der er det du som må bevise at du ikke betalte mer enn 5000.

 

I realiteten er det vel liten sjanse for at han får noen problemer. MEN problemet er at konsekvensene HVIS det oppstår noen, er så store at spørsmålet er om det er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

For en stund siden undersøkte jeg Amerikanske eksportlover og den sier at for å utføre våpendeler (herunder var siktemidler spesifisert) må du ha særskilt tillatelse fra whatever den etaten het. Jeg ville kontaktet myndighetene (skriftelig) og forhørt meg om den konkrete situasjonen før jeg prøvde å forsere grensa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis han bare har et sikte kan han vel si at han hadde det med TIL USA også, for å jakte eller noe sånt?

 

Dersom det hadde vært så enkelt, tror jeg mange hadde prøvd på den. Når det kommer til slike ting og amerikanske flyplasser er mitt klare råd å være godt forberedt og være sikker på det man gjør. Det har lett en tendens til å bli litt utrivelig ellers. Jeg sier dog ikke at dette ikke er mulig, men sjekk opp hva som er gjeldene regler og vært 100 % sikker på de.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter.

 

Dette er min erfaring i bransjen;

 

Dersom du reiser ut av Norge med noe, må du rapportere dette før du reiser ut av landet slik at de vet at du hadde med deg dette ut av landet og kommer tilbake med det. Det blir rapportert på ditt passnummer. Det er den eneste måten å unngå å betale mva; de kommer ellers ikke til å tro på at du har hatt med deg dette fra Norge.

 

Når det gjelder riflekikkerter, er det bare noen typer kikkerter som brukes av det militære, som ikke kan eksporteres fra USA. En kan bruke en generell regel om at dersom produktet selges i butikker i Norge, kan det importeres til Norge. Taktiske militære reiflekikkerter kan importeres til Norge med en spesiell tillatelse fordi Norge er en del av NATO.

 

Montasjer til kikkert blir regnet som en del av våpenet, og man trenger våpenlisens for å importere til Norge.

Link to comment
Share on other sites

De er det eksportFORBUD på. Eneste unntaket er eksport av "mid-spec" gen 3 til vennlige militære og politi.

 

MilSpec sikter er det restriksjoner på. Man må søke om eksportlisens på, mens andre vanlige er det nok med en "Shipper export decleration".

De eneste som kan gi et definitivt svar er US State dept

Link to comment
Share on other sites

Ja, generasjon 3+4 og Thermal imaging kikkerter er det restriksjoner på. Når det gjelder "vanlige" kikkerter, må man feks. ha lisens for Leupold Mark 4. De to største distributører i Norge av Leupold har slik lisens og kan dermed selge i Norge.

 

Butikker i USA eksporterer kikkerter og noen bryter loven ved å selge utenfor USA selv om de ikke har lisens. Her er et eksempel på et stykke fra en amerikans avis og hva som skjedde med Alex Roy og Euro optics...

 

http://www.sungazette.com/page/content. ... l?nav=5052

Link to comment
Share on other sites

A plea agreement with the U.S. Attorney’s Office recommends the company be fined $10,000 and serve 60 months probation.

 

Og da slapp han rimelig greit alikevel, selv om det vel kan stilles spørsmål ved om butikken klarer å overleve de 60 månedene uten å risikere konkurs.

 

Men jøsses, dette angår jo hverken deg, meg eller trådstarter egentlig, så det er jo bare å finne en leverandør som fortsatt er villig til å sende utenlands det. Finner man det, så kan man jo fortsatt gjøre en god handel. :)

Link to comment
Share on other sites

Og da slapp han rimelig greit alikevel, selv om det vel kan stilles spørsmål ved om butikken klarer å overleve de 60 månedene uten å risikere konkurs.

 

Artikkelen er jo fra mars 2008 og butikken har vel vært "åpen" hele tiden siden den ble skrevet? Jeg har i det minste handlet der etter mars 2008..

Link to comment
Share on other sites

Ja, da kom han seg jo igjennom prøvetiden uten at det gikk ut over butikkdriften da. Enkelt og greit.

Men det er ikke dermed sagt at enhver annen sjappe hadde klart å overleve på den "begrensede" kundemassen. Det kommer jo selvsagt helt ann på hvor stor bedriften er, og hvor stor andel eksporten står for. OG hvor stor bot vedkommende må betale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...