Jump to content

Carl Gustav banerifle


b9600

Recommended Posts

Må vel få skrevet mitt første innlegg på kammeret. Tenkte jeg skulle legge ut en tråd her så jeg slipper unna litt av støyen som er på sluttstykke. men nå til saken :wink:

 

Jeg har kjøpt meg ei brukt rifle i kaliber .243 merke Carl gustav i banerifle.

Problemet var at han som eide våpnet ikke hadde mye peiling på våpen. Det ble kjøpt brukt for 7-8 år siden, å på den tiden har vedkommende funnet ut at dette ikke var en aktivitet for han (han hadde skutt ca 60 skudd med våpnet på 7-8 år :shock: )

Er det noen som har kjennskap til dette våpenet? (se bilder).

Han jeg kjøpte det av visste ikke hvor gammelt våpenet var.

Jeg regner med at det er en ombygd carl gustav?

All informasjon om våpenet er god informasjon :)

 

 

 

 

gustav1.jpg

 

gustav2.jpg

 

gustav3.jpg

 

gustav4.jpg

Link to comment
Share on other sites

våpnet du er så heldig å eie er en carl gustav 1900, mest sannsynslig en sporter med ombygd stokk! det sies at dette er forløperen til sauer 200/202 når det kommer til våpen som ble brukt til nordisk jaktsykting. har selv to stk husqvarna 1900 (modellen som ble laget før CG) det eneste jeg har å utsette på disse er litt dårlig avtrekk og alumagasin. stell godt med dette våpnet :D:!:

Link to comment
Share on other sites

våpnet du er så heldig å eie er en carl gustav 1900, mest sannsynslig en sporter med ombygd stokk! det sies at dette er forløperen til sauer 200/202 når det kommer til våpen som ble brukt til nordisk jaktsykting. har selv to stk husqvarna 1900 (modellen som ble laget før CG) det eneste jeg har å utsette på disse er litt dårlig avtrekk og alumagasin. stell godt med dette våpnet :D:!:

 

Høres jo supert ut, den er jo i links enda til :D

Har ikke fått rifla enda, men vet du hva slags vekt det er på rifla?

Link to comment
Share on other sites

det veit jeg ikke siden det er en uorginal stokk. men mener å ha lest at de orginale sporterene ble laget for å klare kravet på 5 kg i nordisk jaktskyting med en normal kikkert. så hvor mye den stokken som står på ditt våpen veit jeg ikke. men ser det er mye treverk bak i stokken, så der er det sikkert mulig å ta ut litt vekt hvis det er 4,5 kg du tenker på til jaktfelt?

Link to comment
Share on other sites

det veit jeg ikke siden det er en uorginal stokk. men mener å ha lest at de orginale sporterene ble laget for å klare kravet på 5 kg i nordisk jaktskyting med en normal kikkert. så hvor mye den stokken som står på ditt våpen veit jeg ikke. men ser det er mye treverk bak i stokken, så der er det sikkert mulig å ta ut litt vekt hvis det er 4,5 kg du tenker på til jaktfelt?

 

Neida tenker i hovedsak ikke på jaktfelt.

Har kjøpt den for å brukee den litt til varminting, så jeg syntes egentlig det er bare er bra det mer den veie, mer stødig.

Er vanskelig å få noe brukende som varmint våpen til en grei pris når du skyter links.

 

Hvordan er det med løpsbytte fra 243 til eksempel 22-250. Er det mulig uten å modifisere på magasin og sånt?

Link to comment
Share on other sites

det veit jeg ikke. men det er lang kasse så du kan hvertfall bytte løp til kaliber som har lenger hyls enn 243. men det er jo ikke det du spør om. hvordan det blir å bytte til 22-250 skal jeg ikke svare på med sikkerhet

 

jau.

Noen som tør og tippe på hva slags snurr det er på pipa, 10"? tenkte å bestille noen kuler før jeg får børsa :D

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Gratulerer med ny rigg :-))

Tror ikke du tar så mye feil om du tar utgangspunkt i 10" snurr nei. Men det sjekker du fort med en pussestokk å da.

Merk av på pussestokken slik at du ser når den har rotert 1 runde, så måler du avstanden den har brukt på den runden. Da har du snurr'n :-)

Sierra har kommet med ei ny Match King på 95 grs som vistnok skal passe 10" (har selv en sako med 10" som jeg tenkte jeg skulle prøve den i når annledningen byr seg)

Den skulle passe til skyting på litt lengre hold.

Ellers er vel V-Max et sikkerstikk til ditt bruk :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...