Jump to content

Lundhags skistøvler til 75 mm bindinger


Join

Recommended Posts

Etter å ha hatt problemer med kalde skisko i flere år, og ubehagelig kalde føtter etter en toppjakttur i fjor vinter i -25C, er jeg nå den lykkelige eier av et par ”Lundhags Husky Ski 75 Spec.” :D Disse er spesialbestilt fra Lundhags pga egne specs., men de leverer også standard Husky på forespørsel, til en litt rimeligere pris. Tenkte denne infoen kunne være av interesse.

 

Det er såle til 75 mm bindinger, og et nytt skaft som Mats-Håkan hos Lundhags anbefalte, ”Street 12”. Det er to lissehemper med kule nederst, de to nederste hempene er låsehemper, og de tre siste er som på Proffesional. Skaftet er 27 cm fra bunn av sålen og opp. De 4 nederste cm på skaftet er med dobbelt lag med lær for bedre støtte. Det er sydd inn kile i ankelbøyen, noe som tillater snøring av alle hemper uten problemer. Det er Cambrelle for i pløsen. På tuppen av støvelen er det to ekstra lag med cellegummi som forsterkning. Det ene dekker tuppen helt opp, mens det andre går ca 1,5 cm opp og helt ut på tuppen.

 

Filtinnerskoen er fra Quest, men det er sydd inn HFC (Heel Fit Controll) i Cambrelle for bedre helgrep. Dette er ikke standard på Quest innerskoen, samt at det er en Cambrelle kant øverst på skaftet, noe som jeg tror er standard. Jeg har bestilt et ekstra par med innersko.

 

Jeg har ikke fått prøvet de på ski enda, men brukt de på jobb i 2 dager for å gå de litt inn. Tok ut innerskoen og fylte de med vann i 30 min begge dagene. Satte de inn med flytende Nikwax i går. De er varme og behagelige å ha på bena, og det er nok plass til tærne, selv om jeg bruker tykke sokker. Vil nok kunne bruke et ekstra par med tynne ullsokker / liner i tillegg, uten at det går for mye utover plassen.

 

Prisen på skoene ble på 3800,- ferdig fortollet hjem til meg. Ekstra innersko kommer i tillegg. Meget god service fra Lundhags, og jeg gleder meg til å prøve de på en jakt / overnattingstur neste helg.

 

(Jeg har noen bilder, men har ikke helt skjønt hvordan jeg legger de inn :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par slike og har hatt dem i en del år. Jeg synes at skiegenskapene er for dårlig og selv med filtinnmaten, så er det ikke spesiellt varme.

Men siden de er vantette nederst, så takler de drittføre under beverjakta.

 

Jeg har kjøpt et par Varg Polar ved siden av som er en langt bedre skistøvvel.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se, men jeg prøvde Varg Polar på foten, og syntes ikke de gav nok rom til tærne. Men at det er en stivere støvel, og med sikkert med bedre kjøreegenskaper.

 

Vet det er de som har Lundhags som har brukt de ned til -25, med gode erfaringer http://www.friluftsnett.net/index.php?side=skisko

 

Som sagt, blir spennende å se når gradestokken kryper nedover :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...