Jump to content

Petit basset griffon vendeen ARES


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det brune er jo ørene?? Men har du knytta ham sammen som en ball eller hva har du gjort??

Ilatad har resonnert riktig! :lol: Det bruneste der er høyre øre ja, og han sleiker seg der... vel... der folk flest ikke kan sleike seg sjøl eusa_whistle.gif

Forøvrig jaktlykke, hvordan ser du ut når du kommer ut av dusjen?? eusa_whistle.gif

Link to comment
Share on other sites

Pyttsann, den bikkja skal ha det best mulig på alle mulige måter så lenge den lever, og jeg yter bare litt tilbake for alt han gir meg, he he! :D Det betyr også at bikkja skal kunne ha det litt ekstra artig sjøl om det bare handler om å være ute i løpestrengen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg lyst til å SKRYTE av bikkja! :lol: Har hatt en kjempedag i skogen ute på fastlandskysten, selv om det ikke ble noe felling. Ares har i dypsnøen hatt tre hareloser på 2 timer, 30 minutter, og 2 timer. Den siste losen hans må være den råeste harelosen han har prestert! :D

 

Det var mildt sagt mye og vedvarende lyd i skogen, og han har stått på i dypsnøen noe helt utrolig. Blåste han inn og kobla etter 2 timer i den siste losen, nok fikk være nok. Men Ares ville bare ut og jage mer, og da vi kom hjem så ville han gå tur! :lol: Da måtte vi det da. :mrgreen: Sliten han? Neeehh... :lol:

 

normal_DSC01941.JPG

Talvik på post, her passerte det hare flere ganger, men ikke mens vi var der... Ja ja.

Link to comment
Share on other sites

En fin dag, Jens :D

Er litt misunnelig, her nede i sør er det så mye løssnø at det ikke er mulig å jakte :(

Det er rundt en meter nå, og vi har ikke hatt plussgrader siden før jul, så det er løst helt ned til bakken. Om jeg slapp ei bikkje nå ville jeg vel ikke se haletippen over snøen engang :?

Det blir å holde seg til skiturer i oppkjørte løyper.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg forresten ringt og ordna jakt- og treningstillatelse for bikkja på enda et terreng som grenser til der jeg var i går, grunneiere der ute opplever jeg som hyggelige og positive, og det er alltid gratis. :D Og siden oppdretteren til bikkja mi eier grunnen videre vestover der, så begynner det faktisk å bli muligheter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nok en flott dag i skauen i dag, selv om været var nokså surt, med vind og snøfokk. Sist helgs mildvær hadde likevel laga en såle 10-20 cm nedi snøen som bikkja bar på, verre med meg, he he!

 

Starta litt i rykk og napp, men gikk seg til etterhvert som både bikkja og haren ble varm i trøya. Klokka inn 1,5 time lostid på 2 timer ute i første slippet. Kobla og flytta oss et stykke.

 

normal_DSC01952.JPG

 

Slipp nr to gikk som fot i hose, omtrent tapsfritt i en time. :) Skulle forflytte til annet terreng, og jeg synes 1-2 timer los er nok for en petit, lostidene går som regel opp med alderen, og jeg synes ikke han bør stimuleres til å jage særlig lenger som 2,5-åring.

 

Plukka derfor fram fløyta da jeg hørte losen passere i skogen 3-400 meter unna, losen ble bråstille, og 4-5 minutter etterpå kom han og satte seg ved stolsekken min. :D Da ble det ei halv brødskive med leverpostei som belønning. :D

 

normal_DSC01944.JPG

Halen er da rett i været, så det kan jo ikke være så ille alternativ til harelosen å komme inn til far. :)

Link to comment
Share on other sites

Heh, fant igjen dagboka fra første måneden med Ares, fra da han kom i hus. :D Fører den inn her jeg.

 

Dagbok

 

14.09.07

Hentet Ares på Nesna. Oppførte seg fint i bur hele veien hjem til Saltdal, til tross for at det er 200 km å kjøre. Et par stopp underveis. Fant seg fort til rette i sitt nye hjem, var spent på møtet med husky-tispa Julva, men hun markerte seg i nødvendig grad og det gikk bra. Grusom til å bite på ledninger, men plukker det av han raskt.

 

16.09.

Første "slipp" i skogen i Saltdal. Var aldri lenger unna enn 20 meter, men virket trygg og nysgjerrig på alt i skogen.

 

26. - 28.09.

Ares ble med til Vega på rådyrjakt og fikk snuse på og undersøke felte rådyr. Var med på post fredag, og hadde ikke problem med to haglskudd 30 meter unna, avfyrt mot duer. Mest lek og herjing med søstra Thyra. Bilturen, ca 850 km t/r gikk fint, uproblematisk å ha i bil.

 

30.09.

Tur i skogen hjemme igjen. Løvfallet startet for alvor. Sol, lett bris + 13 grader. Ved rast søker han ganske snart ut, og viser ingen tegn til annet enn at han er trygg og trives i skogen. Fant et gammelt rådyrspor, men han viste ingen interesse (sikkert for gammelt!). Var antakelig aldri mer enn 30-40 meter unna i "søket", og kom raskt tilbake.

 

03.10.

Bygde valpegård ved uthuset. Husky Julva hopper gjerne oppi for å være i lag med Ares. Han piper ei stund, men slår seg snart til ro og sovner på et teppe.

Trente "sitt og ligg" med Ares i dag, førstnevnte klarer han fint, men trenger mer terping på "ligg". Holder ei hånd med godbit ned mot gulvet og legger lett press på ryggen hans, og masse ros og kos når han ligger.

 

04.10.

I dag klarte Ares "ligg" mange ganger, både med og uten godbit som belønning. Han ble så ivrig at han la seg på "sitt"! Han blir lett distrahert, og er sta nok til å ikke orke å høre etter innimellom. Må nok trenes mer ja! Er ennå ikke husrein, men av og til klynker han ved ytterdøra. Får masse ros når han gjør fra seg ute.

 

06.10.

Et rådyr står og beiter på åkeren nedenfor huset midt på blanke formiddagen, og jeg henter valpen og slipper han ned i sporet etter dyret, som ble støkt før vi kom til. Snuste ivrig, fulgte det jeg mener måtte være rådyrfoten 50 m én vei, snudde og fulgte det litt lenger den andre veien. Flink bisk!

 

08.10.

Tok med sønnen min og begge bikkjene i skogen, høstens første snø på bakken. Men Ares søker ikke ut når huskyen står bundet ved meg, så heretter blir ikke hun med på hans skogstilvenning.

 

10.10.

Har begynt å trene Ares på "sitt - bli" før han får mat. Han ble fryktelig frustrert de første gangene og ville helst stupe i matskåla, men forstod fort at det bare var å vente på "værsågod". Bruker forøvrig fløytesignal hver gang det er tid for mat, så det forbinder han med noe veldig positivt, og det hjelper på innkalling med fløyte!

 

12.10.

Tinte opp noe rådyrblod og la et par korte spor. Fiasko, han ville følge fotsporene mine istedet! Men blodlukta fra flaska var veldig interessant.

 

14.10.

Var et par timer i skogen og lot han søke fritt. Etter en time i skogen ble han plutselig borte, ute av syne. Var borte i 5 minutter, da fant jeg det best å blåse i fløyta siden vi var bare 3-400 m unna trafikkert vei. Han kom øyeblikkelig på fløytesignalet. Det samme gjentok seg like etterpå. Vi var da like ved en velbrukt rådyrsti, så håpet er at han var på rett spor... Han snuste ivrig på både rådyr - og harespor i snøen, og spiste et par perler hareskit.

 

22.10.

På besøk hos oppdretter, og gjensyn med mor Exi og søstra Tinka. Vill herjing og maktkamp i 2 timer! Men han hadde stålos på katta til oppdretter, så han er tilgitt!

 

23.10.

Ares har som rutine (nesten) å vente på "værsågod" før mat nå, men jeg har vært litt slepphendt med "ligg"-trening, så han er nedpå buken i ett sekund før han spretter opp igjen. Nånei du, her skal det trenes mer! Han er ikke helt husrein ennå, men de fleste gangene varsler han når han vil tisse, dårligere med det når han vil skite. Han biter ikke på ledninger lenger, men gnager gjerne på sko om han får sjansen! Har dessuten spydd opp både plastikk og en hel tøyleke han må ha spist flere dager tidligere!

Link to comment
Share on other sites

Fant også målingene jeg gjorde på boghøyde og vekt som valp:

 

Alder/Boghøyde/Vekt:

2 mnd - 25 cm - 4,4 kg

3 mnd - 29 cm - 7,4 kg

4 mnd - 32 cm - 9,2 kg

6 mnd - 36 cm - 11,7 kg

7 mnd - 37 cm - 14,3 kg

10 mnd - 38 cm - 14,6 kg

*Ikke målt/veid ved 5, 8 og 9 mnd alder.

 

Ares har ikke vokst mer i boghøyde siden 10 mnd alder, han er fortsatt 38 cm. Vekta ligger på ca 15 kg i jaktform. Han vokste ganske fort i en periode, skulle kanskje ikke brukt premium klasse valpefor! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble overrasket og glad da jeg fikk høre om resultatene for Årets Drevhund 2009 blant bassetrasene i dag, i sin rase er Ares kommet med på Topp 10-lista med 124 poeng. :D Han er på 7. plass, og det er jeg kjempefornøyd med!

 

Det var en overraskelse, ante ikke at han ville nå opp til Topp 10-lista. :D

 

Link til Norsk Bassetklubb

 

Poengsummene beregnes som følger:

 

20 p: 1.premie m/Drevcert

15 p: 1. premie

10 p: 2. premie

5 p: 3.premie

 

I tillegg kommer egenskapspoengene. Kun to resultater teller.

 

For Ares blir regnestykket:

To x 1. premie = 30 poeng

+ 44 ep og 50 ep = 94 poeng

= totalsum 124 poeng

 

Vinner hos pbgv ble Bøjentans Tussi med sterke 140 poeng, gratulerer! Grattis til Merete oppdretter også! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

gratulerer til ares og ranger :D:D:D

tar også sjansen på og låne tråden din til og gratulere de med den ensfarga varianten T-Odin m 1plass årets drevhund og T-Ronja m5plass

T-ronja fikk også 6 plassen på utstillin og broren T-Bamse fikk 7 plassen :lol:

og de alle er etter Troya

Link to comment
Share on other sites

Huff ja, man må vel helt ned i kjelleren en tur først, det er da oppturene blir så fine! :mrgreen: Jeg var sjøl ikke mye høy i hatten i Mosvika, da Merete ba meg blåse inn bikkja i losen. Da søla jeg kaffe, leita fortvilt etter fløyta og rulla røyk samtidig! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

NÅ er jeg 100% sikker på at Ares jager rev, he he! :D Var så fint vær og jeg hadde lyst til å sjekke føret oppi lia her, så jeg kledde på bikkja peiler og rusla oppover. På vei opp kryssa vi et ferskt revespor, men jeg hadde han i bånd til vi var et par hundre meter lenger opp.

 

Kobla han laus, og han som en strek ned til revesporet igjen. :lol: Det ble los innen 3 minutter, og fy pokker som han ausa på! :twisted: Han hørtes rett og slett veldig sint ut! :mrgreen:

 

Losen tura fint inni skogen, var aldri mer enn 6-700 meter fra meg tror jeg. Losen hørte jeg omtrent hele tiden, og bra er det, for peileren ble pakka inn av is og snø såpass at losindikatoren ikke virket.

 

Losen passerte meg på under 50 meter avstand inni skogen, så jeg gikk for sikkerhets skyld inn og sjekka sporene. Joda, det var rev. :D

normal_DSC01969.JPG

 

Reven og losen gikk et par runder til der inne i granskogen, jeg mistenkte imidlertid at jeg til slutt støkte reven da jeg hørte losen til Ares komme i min retning. Jeg hadde nok uroa den en gang allerede, etter jeg sjekka sporene, for reven hadde stoppa 30 meter fra meg, løpt tilbake 5 meter i sine egne spor og hoppa av. Rene haren jo! :lol:

 

Så, siden Ares likevel hadde gått i 1 time på reven fant jeg ut jeg skulle fløyte han inn og koble. Losen gikk for full mugge 200 meter nedi skogen, da fløyta skingret var det som å slå av en bryter og bikkja kom rett inn. Joda, han lar seg blåse av en revelos ute av syne også. :D

 

Jeg tror han også var meget fornøyd med dagen, dette er første gangen jeg vet 100% sikkert at han jager rev, sjøl om jeg har hatt mistanke om rev i drevet før. Artig! :D

Og føret? Glimrende for bikkja, 10 cm nysnø oppå et bæresjikt, jeg gikk stort sett dønn til bånns unntatt i skogen. :roll:

 

normal_DSC01973.JPG

Link to comment
Share on other sites

NUCH Ares

 

Jippi! :D Lørdag 20. mars 2010 ble Ares Norsk Utstillingschampion! :D Det skjedde i NKKs utstilling i Krafthallen i Harstad. 1360 hunder deltok i helgas utstilling.

 

Treningsgrunnlaget var omtrent ikke-eksisterende siden i fjor sommer, men Ares var kjempeflink! :D Dette er kritikken han fikk:

 

"Very nice, young looking male for his age. Nice head. Good proportions in the body. Tail set just OK. Needs to body up. Strong bone. Super temperament. Nice coat from excellent texture."

Monique Van Brempt, Belgia.

 

Det ble bokført med: 1.KVAL, 1.KONK, CK, 1.BHK, CERT, CACIB, BIR. Og da NUCH. :D

 

I gruppefinalen gruppe 6/4 var det 14 hunder og Ares var ikke blant de fire som ble plassert, men det var ikke derfor jeg dro til Harstad! :wink: Var forøvrig en dalmatiner som vant gruppa, og den hadde ei stygglang remse med utstillingstitler foran navnet sitt fra før. :wink:

 

Madame Van Brempt, som alle de andre dommerne likte pelsen til Ares veldig godt. Dommerne VIL noe med den pelsen, de vil ha den striheten. Den er både vannavstøtende og fri for snøklabbing. :)

 

"Needs to body up" sa hun, hvorpå jeg fortalte at han er i "hunting condition" og veier bare 14,9 kg (veid på utstillinga). Hun ble mektig imponert da jeg fortalte at han hadde revelos på mandag. :lol:

 

Jeg er utrolig lettet og glad nå, nå kan vi roe ned dette med utstillinger. Ares ble NUCH på de fem utstillingene han er stilt i sitt liv, og det er over all forventning. :)

 

Det er jakthund han er, og til høsten forsøker vi oss på jaktchampionatet, mangler én 1.premie der. Og så skal han få løpe MYE i skogen og jage, og bli i "hunting condition" igjen! :lol:

 

 

Noen bilder fra helga:

 

normal_DSC01980.JPG

Thyra og Ares er nok en gang putta baki en bil, finnes vel knapt bikkjer som har så mange mil bak seg på landeveien som disse to. :D

 

normal_DSC01982.JPG

På rommet i Thon Hotell Harstad. - Sjef, kan jeg VÆR SÅ SNILL få spinne vilt og hemningsløst på dette fine golvet?? - Kjør igang gutt, sjefen har betalt for at du skal ha det artig også! 8)

 

normal_DSC01987.JPG

En elendig generalprøve på bordet på hotellrommet, Ares ville heller se TV! :mrgreen:

 

normal_DSC01995.JPG

Krafthallen i Harstad. Omtrent det beste man kan si om den er at slike plasthaller demper støynivået til et levelig nivå (s**an som disse elgbikkjene bjeffer! :roll: )

 

normal_DSC01994.JPG

Jeg og dunkern entret hallen med lykkeskoa på, velvilligst medbragt av Hr. Butikkeier Taiko til utstillingene i Mosjøen i august -09! :D Den gangen gikk det jo bra. :wink:

 

normal_DSC01997.JPG

12 ringer og ei heksegryte av folk og bikkjer. Urk... Takke meg til utendørs utstillinger på sommeren. :roll:

 

normal_DSC01998.JPG

Dunkern og Thyra i Ring 1. Dessverre gikk det ikke helt veien denne gangen. :(

 

normal_DSC02001.JPG

Ares har nettopp blitt BIR og Champion. :D Knyta han fast i en stolpe for i det minste å ha ett bilde av han derfra. :lol: Jepp, han kunne hatt mer "kropp" (selv om bildet lyver litt). Men han forserer iallfall nedfalte trær og kupert terreng lett som bare pokker! :mrgreen:

 

normal_IMG_3907.JPG

- Men i svart... hel... sjef, hva er det slags dill du har dandert rundt meg?? Kan jeg røske det i filler i morra heller? Nå vil jeg SOVE! :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer herfra også :D:D:D , det ble seint i går før vi var hjemme og Thyra er helt utslitt ligger bare pal i buret og tenker over resultatene i helga....................

Det blir vel tur til Trondheim til sommeren ( Med fruen denne gangen).Vi kan ikke gi opp bare på en dommer som ikke likte hunden.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatert førsteinnlegg, godt å ha alt på plass etter kræsjen! :D

 

Stamtavla til Ares:

normal_Stamtavle_Ares.JPG

 

Ares er reg.nr. 17166/07, innavlsgrad 0 %. Han er etter svenskimporterte foreldre og første generasjon i sin linje født i Norge. Han er tilgjengelig for avl, det vil skje forenlig med avlsråd og NKKs regler. Jeg ønsker at tisper som skal parres med Ares har minimum 1.premie på drevprøve.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken dag! :D Sol, vindstille, 0 grader. Pølsebål og kaffe, fortsatt lovlig å slippe hund her, og Ares ble sendt ut i skauen mens jeg og sønnen min på 11 år kosa oss ved bålet og i sola. :D

 

normal_DSC02004.jpg

 

Ares var innom og stempla 2-3 ganger den første halvtimen, selv ikke pølselukta kunne få han til å bli ved oss! :lol: Etter ei stund spekulerte jeg på hvorfor han ikke var innom mer, sjekka peileren, og fant ut at han var i skogen et godt stykke vest for oss... Men intet utslag på losindikatoren... Lytta likevel, og i det fjerne.... Full los! :D Batteriet i peileren er nok litt dårlig etter en lang sesong, og da konker visstnok losindikatoren først. :wink:

 

Vi spiste ferdig pølsene og pakka sekkene, og bega oss inn i skogen retning losen. Artig for guttungen om vi fikk se noe! :D Vi baska noen hundre meter gjennom snøen, og så får vi høre losen nærme seg!

 

normal_N__lytter_til_los.jpg

Nikolai lytter til losen, den kommer mot oss! :D

 

Plutselig er haren der, sitter bare 10 meter fra oss og ser på oss. Den aner ugler i mosen og kaster seg oppover lia. Guttungen fikk se haren, og etter noen minutter kommer Ares inn samme sted. Han utreder harens krumspring ved oss, før han finner utfoten og følger etter haren.

 

(For de som er på facebook: Videosnutt av Ares som kommer inn i los ligger her.)

 

Erfaringsmessig så vil en støkka hare her dra langt avgårde eller til fjells, så etter en liten stund kaller jeg Ares inn. Vi ville ikke ha sjanse i den tunge snøen til å følge etter hare og bikkje i dag.

 

normal_Ares_mot_Mo.JPG

 

På vei hjem knipser jeg et bilde med mobilen av Ares med flott utsikt retning Mo i Rana. Han gir f**n i både utsikt og godvær, sitter bare og stirrer lengselsfullt i retning der han hadde haren sist! :lol:

 

En flott dag, skal ikke se bort fra at jeg og guttungen gjentar turen disse siste dagene før båndtvangen er et faktum også her oppe. :wink:

 

GOD PÅSKE! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja da! Så er man ute og leiter etter bikkje igjen da! :roll:

 

Skulle aldri ha fortalt han før jeg slapp han at i dag er siste dagen han får løpe pga båndtvang.... :lol:

 

Ja ja, ut og lete mer, får av og til svake signal på peileren, men ikke nok til å avgjøre retning. Mye fjell og ekko, og ei 24 kilovolts kraftlinje som forstyrrer peileren på full gain... :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...