Jump to content

Krag Larsen


omaufles

Recommended Posts

Gode børser å skyte med. Disse finnes i 1001 versjoner, å det er nesten ikke mulig finne 2 som er helt like uten å lete litt rundt selv om det ligger mange slike rundt omkring i de 1000 hjem.

Du har bla følgende variabler:

Skjefter fra K.G.Larsen (2 modeller) Aafløy (2 modeller), Bredvold (2 modeller), Stormoen (2 modeller) og endel andre produsenter jeg ikke har i hodet nå.

Sikter fra Busk, Larsen, Landrø, Hauge, Kongsberg, Schou, og sikkert flere.

Avtrekk fra S&L eller kongsberg.

Løp fra S&L, Heym,KV, og sikkert flere, som oftest 19 eller 21mm munningsdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Da jeg var aktiv med Kragen (fra1961 16 år gml )) var stokker fra Martin Gransæter på Kongsvinger de mest brukte. Samt Kongsberg diopter med lang stamme for justeringshjulet. Det fantes også en kort variant. Samt at vi brukte mye Danskeløp (21mm). Har forøvrig min stående komplett som banekrag den dag i dag. Som en kuriositet. Sånn som jeg kjenner det ble de aldri kalt Krag og opphavet til stokken. Feks Krag Gransæter. Det het stort sett bare Krag uansett hvordan type stokk man brukte.

Link to comment
Share on other sites

den er ikke værdt veldig mye om du skal selge dem. (men for enkelte har de nesten uvurderlig verdi som kuriositet, vi har en slik hjemme hos fattern)

for 20 år siden var en god bane krag verdt mange penger, men i 1990 kom sauern, å da ble sakte men sikkert verdien på en bane krag redusert drastisk.

slike går ofte for en tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har studert børsa litt:

Står K.G.LARSEN 4532 ØYSLEBØ på stokken. Står 1924 på kassen (er vel årstall).

På dioptern står det Hauges Hålsikte.

 

Det må vel være navnet på eieren, eller stokkmakeren. Rifla er fortsatt en Krag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...