Jump to content

Transport av våpen for utøvere i reindriftnæringen


sarv

Recommended Posts

Hei!

Har brukt dette forumet en god stund uten at jeg har registrert meg, men så fant jeg ut at jeg skulle gjøre det idag!

For saken er den at jeg sitter med en hjemmeeksamen i politi og naturoppsynsfag, også et av spørsmålene vi har fått angår dette.

 

Det jeg da altså lurer på er bestemmelsene som gjelder for motorferdsel i utmark og transport av våpen i forhold til dette for utøvere innenfor reindriftsnæringen.

 

Så jeg tenkte det kunne være greit å se om det var noen her inne som har peiling på dette eller greier å finne noe aktuelt?

 

Takker for svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Dette burde jeg kunne, men må si at jeg ikke helt husker hvordan dette var.

Angående motorferdsel er reindriftsnæringen unntatt med hjemmel i direkte i motorferdselsloven. En av de første § mener jeg å huske.

Våpen kan reindriftsnæringen søke om 22LR som da brukes til slakt av nisterein. Kom vel når det ble forbudt gjennom dyrevernloven (?) å stikke rein med kniv. Har ikke peiling hvor hjemmel ligger her. Næringen ønsket selv å få tillatelse til grovere, 308, men politiet nektet da det litt for ofte er hissige krangler siidaer imellom. Egentlig glad for det i og med jeg jakter med hund, og med 308 hadde antall skutte bikkjer vært vesentlig høyrere :roll:

Kan ikke tenke meg at de er unntatt noe som helst når det kommer til frakt av våpen, men vet ikke. Basert på erfaring kan man si at det både skytes fra motoriserte kjøretøy og at det ikke bestandig er en rein det skytes på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...