Jump to content

Jakt på storfugl med 223


bembill

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaring med Norma Oryx kal 223 på storfugl? Fikk et råd om at så lenge jeg ikke bruker hund på jakt burde jeg ikke bruke en helmantlet kule da sjansen er stor for at fuglen vil ta av på grunn av gjennomskyting og da kan være vanskelig å finne igjen. Ble derfor rådet til å gå for en jaktpatron som gir litt mer (punch). Er takknemlig for andre sine erfaringer på området. Siden jeg ikke lader selv må jeg gå for fabrikk amo. Har kjøpt meg et par esker oryx og skutt inn rifla, fikk veldig gode samlinger. Men er litt spent på om det blir for mye ødeleggelser på fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med denne, og heller ingen erfaring med .223, men har skutt på blink og en rev med .222! Kanskje ikke mye hjelp å få da, men fikk en idè som jeg funderer på å gjennomføre for egen del, og det er å kjøpe en kylling, tine den opp og bruke den som blink. Da får man i hvertfall en pekepinn på hvordan kula fungerer på fugl. Har en litt god råd før jul kan man jo få tak i en kalkun. Da ligner størrelsen på tiur og!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært redd for å prøve oryx på storfugl hvis du har skutt inn rifla med det.

Jeg vet av erfaring at tiurn' er hardskutt, selv om jeg ikke har skutt noen med rifle.

 

Helmantel i .223 er generelt litt marginal på stor fugl (feks gjess og jeg setter tiur i samme bås)

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med denne, og heller ingen erfaring med .223, men har skutt på blink og en rev med .222! Kanskje ikke mye hjelp å få da, men fikk en idè som jeg funderer på å gjennomføre for egen del, og det er å kjøpe en kylling, tine den opp og bruke den som blink. Da får man i hvertfall en pekepinn på hvordan kula fungerer på fugl. Har en litt god råd før jul kan man jo få tak i en kalkun. Da ligner størrelsen på tiur og!

 

Har lurt på det der jeg også, men er usikker på om virkning blir reel siden gørret som normalt befinner seg inne i fugelen er tatt bort.

Finnes det noe som går ann å putte inn i fugelen for å oppnå et troverdig resultat.

Har også tenkt på å kjøpe ribbe for å prøve. - ribbbe er jo nesten gratis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...