Jump to content

Sikring av jakthund !


flanged

Recommended Posts

Jeg var og så etter fellene mine i dag. På veien ned mot Eidsfoss kom det en svart jakthund (dever) ut i veien rett foran bilen.

Hunden hadde på seg peiler, så jeg regner med den var på jakt. Jeg stoppet bilen og prøvde å få tak i hunden. Den var så lite begeistrert av meg at den fløy inn i skogen igjen etter 200m spurt på veien.

 

Så kommer oppfordringen: Når mann har jaktterreng som dette, så ville det vært klokt å ha refleks eller ett heldekkende dekken på hunden slik at den ble godt synlig for trafikkanter. Riktignok holdt denne hunden seg kun i det ene kjørefeltet og ikke løp sikk-sakk som ett ekorn, men uhell kan skje !

 

Kjøp dere noe slikt hvis dere har terreng som krysser veier....... Bare en oppfordring :wink:

Link to comment
Share on other sites

EDIT: La inn bilde i forrige innlegg.

 

Jeg tviler faktisk på at ulven bryr seg så mye om det dekkenet der, å bite seg gjennom det vil den lett klare iallfall. :wink: Nå er jeg så heldig at jeg bor i en del av landet som er omtrent kjemisk fritt for ulv også.

 

Men en såpass hvit hund synes bedre, også for jegere som sitter med hagla klar og venter på hvitharen... Og på veiene og for folk vil den synes, og kunne berge bikkja ut av en farlig situasjon ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Som Ranger bruker jeg alltid dekken mod med refleks og tlf nr på mine støvere. Har brukt Joker dekken , som avbildet av Ranger , men dekkenet slites enormt av støveren. Er bla ikke fornøyd med glidelåsen som er det svakeste punktet , så jeg ser meg nå om etter andre typer uten glidelås.

Link to comment
Share on other sites

Har samme stasj som raiko bruker, bare flere reflekser og ikke byttet ut halsbåndet.

Siden laikaen ikke har forstått at den ikke er noen terrier, så er dekken og andre ting rundt buken tabu-belagt på bikkja mi ;-)

 

9725_171203577386_665832386_4229681_882807_n.jpg

 

Ikke minst er refleksene utrolig kjekke når en jakter i nattemörket!! (yrkesjakt i Sverige, tillatelse for bruk av kunstig lys....)

Link to comment
Share on other sites

Har en støver som ikke forstår at den ikke er en terrier :wink: , derfor blir dekkene veldig slitt + granplantefelt. Men de fleste glidelåsene ryker når jeg tar av / på dekkenet. Fordelen med Jeger / Joker er at de dekker buken slik jeg ser det , spesielt for tisper da de beskytter pattene . Har brukt denne typen i mange år nå , men nå er jeg lei av å bruke 2000-3000kr pr sesong på dekken.

 

Har akkurat bestilt meg et dekken av en annen type nå , så får vi se hvilken kvalitet det er. Noen som har prøvet denne typen ?

 

Det er typen nest nederst på linken , det uten refleks.

 

http://www.forstadheimen.no/subdet283.htm

Link to comment
Share on other sites

Bjørn S : Hvor har du det fra , at de fleste driter i refleks og dekken ?

 

De aller aller fleste jeg kjenner i våre områder har dekken og refleks på sine jakthunder. I tillegg så kan man velge å slippe langt fra vei , ikke alle kan velge seg ulvefritt terreng uten å måtte reise langt.

Link to comment
Share on other sites

Bjørn S : Hvor har du det fra , at de fleste driter i refleks og dekken ?

 

De aller aller fleste jeg kjenner i våre områder har dekken og refleks på sine jakthunder. I tillegg så kan man velge å slippe langt fra vei , ikke alle kan velge seg ulvefritt terreng uten å måtte reise langt.

 

Nei det kom kanskje litt skjeivt ut :wink: Men etter dagens episode og lignende episoder tidligere, så mener ihvertfall jeg at "noen" jegere ikke er så nøje.

Link to comment
Share on other sites

Joda. Og han satt fast i helga i et gjerde, men hadde da klart å komme seg ut av peilerhalsbåndet :?

Vassa i tung snø i mørket nesten 1 km, med symbolet trestand på skjermen :? Etter 8t i skogen med så mye aktion at man hadde glemt å spise :lol:

Som sagt, mulig det er ubegrunnet. Men jeg bruker da reflekser :)

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bestilt meg et dekken av en annen type nå , så får vi se hvilken kvalitet det er. Noen som har prøvet denne typen ?

 

Det er typen nest nederst på linken , det uten refleks.

 

http://www.forstadheimen.no/subdet283.htm

 

Jeg har ett sånt dekken. Det er veldig slitesterkt - ser ut til å være laget i ett eller annet slags nylon-stoff. Jeg bruker det på en strihåra vorster, og det har vart i minst to sesonger. Han har ødelagt flere plastdekken før...

Link to comment
Share on other sites

Ja gjerder kan være noe dritt , spesielt de med piggtråd på toppen , jeg ser den Taiko. Har aldri opplevet det selv , men mulig jeg har vært heldig. Jeg jakter jo med støvere , de klarer nok å rive i stykker dekkenet om de setter seg fast + at de hopper over de fleste gjerder , mulig det blir litt annerledes med en Beagle som går gjennom de fleste gjerder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i grunnen skrive under på at plastdekken som Jægerens Joker blir brukt opp etter max én sesong. Det er bare filler igjen av Ares sitt, sømmene holder rett og slett ikke når man har ei bikkje som elsker busker og kratt, og spesielt de beryktede sitkagran-feltene. Så en mer solid sak holdes det utkikk etter...

 

Når det er sagt, så har jeg aldri registrert at bikkja sitter fast på grunn av dekkenet.

 

Nå ble vel dette litt off-topic da.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ergosignal.JPG

Bruker Jegerens joker i lett modifisert utgave på jakt, desverre lite synlig på bildet. Er sydd på ekstra refleks på hver side. Brukte det forrige dekkenet til matrial, agde og en beskyttelse under glidelåsen så hårene ikke setter seg fast. Ellers bruker jeg i tillegg oransj bånd på garminen, men reflekser. Går et par dekken om høsten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...