Jump to content

En liten historie fra kveldens lokkjakt


Sigurd2verud

Recommended Posts

Ja, i kveld lyste fullmånen så det var klart som dagen ute, og jeg bestemte meg for å prøve et område jeg har hatt stor suksess i før, Var litt skeptisk siden det er knekkebrødføre så det holder nå :roll: Tenkte at jeg kom vel til å støkke de nærmeste revene, så jeg satt meg opp til å lokke inn rev fra skikkelig lange hold (0,6-1,5km ca) Hadde et stort fint jorde medvinds og god sikt. Satte opp predator enticern og lokka på.

Tenkte at det tar vel fort en 10-15 min for reven å løpe såpass langt, og jaggu stemte det godt, for etter 15 min kom det en svart skikkelse stykende over jordet på 200 ca.

DIGG :mrgreen: tenker jeg og kjenner pulsen når nye høyder. 1 liten korrigering med tofoten nå, så løper den rett i fella :twisted:

Dessverre var ikke værgudene på min side idag, og jeg kjente vinden var veldig dårlig... Før jeg visste ordet av det kasta reven rundt på ca 150m og forsvant :x Lokka på frenetisk for å få den tilbake, med en kattugle som angrep enticer`n som eneste resultat :lol:

Plutselig ser jeg 2 nye rever kommer fra en annen kant på ca 300m, går som perler på en snor bortover åkern. Det virker som om de kommer til å velge en ravinedal som transportetappe bort til meg, eneste problemet var at jeg hadde vært dum nok til å sette spor på tvers over ruten deres :oops: Burde jo skjønt at de kanskje ville gå der, men men..

Satte nå om tofoten mot der jeg forventet dem til å komme fram og lokket en liten sekvens, men det var til ingen nytte da de garantert hadde kryssa spora mine og ant ugler i mosen :evil: ..

Satt og ventet i 10 min til uten å se noe. På vei tilbake støkket jeg ut hele 8 rådyr som var spredt rundt på jordene, morsomt :D

 

Alt i alt en utrolig opplevelse, har aldri fått inn mer enn 1 rev på en stand før, men de har jeg jo til gjengjeld ofte faktisk klart å skyte da :mrgreen:

Lokkjakt er sinnsykt spennende, anbefaler virkelig alle til å prøve det! Brukte hovedsaklig Red River Bandit fløyta, men også litt PeeWee på litt kortere hold, kjempefløyter begge to :D Fåes kjøpt på Gamecall.se. Når det gjelder våpen er rifle og lang tofot best selvsagt, men på morgenen kan faktisk hagla være vel så bra. Dette er fordi reven allerede har utforsket område hele natten og er trygg på å løpe "rett inn" Dermed kommer de ofte (litt for) brått på og kan gi korte hold hvor man støkker hvis man må stille om tofoten i en fei. På kvelden må de utforske området på nytt og kommer ofte mer forsiktig inn, her er rifle klart førstevalget.

 

Kom dere ut folkens! På filmen "lockjakt på Räv" sier de at Okt/Nov/Des er de vanskeligste månedene, men jeg har nå fått inn i allefall 1 rev hver 3. stand nå den siste måneden, så det er ingen tvil om at det funker! Fra nå og utover blir det bare bedre og bedre. En ting er dog svært viktig, og det er at man ikke skal lokke på samme måte fra samme plass mer enn ca hver 3. uke, det er sjeldent noe vits og kan ødelegge statistikken din og "ta fra deg motet" siden du ikke får inn noen rev på godplassen som du fikk inn rev på uka før. Er det ekstremt mye rev i området kan du sikkert lokke litt oftere. En fugleskrikfløyte er også bra å ha for å variere litt. Verminator Syco Tweety eller Nordic crying bird hvis du vil ha noe som er litt enklere å "spille på"

 

Kunne sikkert tatt dette i en egnet tråd, men følte at en liten historie kan vel ikke skade :)

Link to comment
Share on other sites

Takk takk :D

Vil også legge til at det er ekstremt viktig med litt lokalkunnskap.

Still deg spørsmålene;

1. Hvor har reven dagleie?

Jo på et sted hvor sola varmer litt og med god oversikt mot eventuelle farer. Lokk mot slike plasser.

2. Hvordan bør jeg gå for å få best sjangs?

Helst bør man gå slik at man ikke går gjennom terrenget man skal lokke mot, det må du ikke finne på å gjøre faktisk. Gå på baksiden av en rygg, og gå tilslutt over på andre siden og sett deg raskt ned, ikke fly rundt i siluett og vær generelt stille. Jeg pleier gjerne å gå lange omveier for å ikke eksponere meg unødvendig mye. Husk at reven har FULL kontroll på alt som regel.

3. Har reven vært effektiv på jakt i natt?

Hvis det har vært skikkelig møkkavær på natta, er det god sjangs for at reven krøpet ned i hiet og utsatt jakten. Det er ikke veldig lett å høre en mus under snøen når det regner :wink:

Isåfall er den jo sulten, og sjansene øker.

4. Hvor bør jeg sitte på forskjellige vindretninger? Tenk deg ut det på forhånd slik at du kan gå rett bort og sette deg, ikke noe fram og tilbake. På kvelden er vinden viktigst. Da vil de i blant sirkle for å få vitring. Aller helst går reven skjult, så hvis vinden ligger inn i skogen, kan du banne på at reven går der :roll:

Mao, TENK! Tenk som en rev :mrgreen:

 

Hvis du har klart å ikke bli oppdaget og har med en helt normal rev (som kanskje helst skulle hatt 1 ekstra markmus i natt) å gjøre, og vinden din ikke ligger inn i områder med muligheter for skjul + at lokkingen din er noenlunde realistisk, ja da kommer den reven i 95% av tilfellene :P

 

Håper noen av disse tipsene kan hjelpe folk litt med å komme i gang med lokkjakta. Jo flere rev vi skyter jo bedre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...