Jump to content

fri gaupekvote?


remington 700

Recommended Posts

Nå får vi se om geografien strekker til....

Kristiansand ligger i Vest-Agder?

 

Vest-Agder hører til Region 1, (Aust-Agder 2) og der var det i år i alle fall kvotefri jakt. Om det blir det neste år kan ikke sies sikkert om den ikke er puplisert på sidene til fylkesmannen, men så lenge bestandsmålet er null ynglinger, ser jeg ingen grunn for at det ikke skulle bli det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bor så langt nede ved kysten at det er som regel dårlig med spor snø her, er ikke så mye gaupe heller men det streifer jo innom noen. leier ett terreng som ligger omtrent på linje med Åseral i kvinesdal komunne sør for risnes, men det er stortsett høyfjells terreng så vet ikke om det er noe typisk gaupe område? Hadde sikkert våre himmla spennende og morro og våre med på gaupejakt i bra terreng og arrangert av folk som vet va de driver med :wink:

 

Man trenger vel ikke være registrert som lisens jeger for å jakte gaupe på terreng som en har jaktrett på?

Link to comment
Share on other sites

Her er ikke voldsomt mye gaupe, men noe sier meg at bastanden vil ta seg opp i tiden fremover. Mye pga. den gode rådyrstammen.

 

Om vi ser spor, så kan det godt være jeg kontakter deg (og noen andre som jeg har på kontaktlisten min ifra ifjor). Men siden det mange ganger haster med å få ut folk så er det kanskje ofte folk fra bygda som blir spurt. men jeg hadde håpet å få med noen ivrige karer.

 

Gaupa liker blandingskog og bratte fjellsider og lier her oppe. Den går faste ruter som den har brukt, helt fra gammelt av. Veldig ofte ufremkommelig for folk.

 

Du trenger ikke være registrert lisensjeger for å jakte gaupe. Det er generelle regler. Når det gjelder ammunisjon og kaliber så mener jeg at det er de reglene for rådyr som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...