Jump to content

lerduekaster


Skyttergutt

Recommended Posts

Moren og faren min tok over hytta etter at mannen til bestemoren min døde.Da jeg nevnte at jeg kunne tenkt meg å starte med lerdueskyting,sa ho at det var en lerduekaster på hytta som jeg bare kunne bruke vis det gikk ann.Så når vi for på hytta en lite stund etter sjekket jeg om den var der.Og joda,den var der+noen poser/kasser med lerduer etter min "bestefar".Så jeg lurer på om det er lov å sette den opp på en jordlapp vis mann får lov av grunneier,og bare plaffe ivei så lenge det ikke er bebyggelse i nærheten?Og kan en billig baikal f.eks brukes til litt moro skyting på hytta vis jeg får med pappa på dette "prosjektet"?

Link to comment
Share on other sites

veit ikke om han har snakket mye med folket om det,men meiner ihvertfall å ha hørt at han stod litt nedenfor hytta og skaut nedover et jorde.Men det som er litt dumt er at det er noen hytter hundre meter bakom der han stod,men vis det ikke er antydning til folk på hyttene kan man vell skyte alikevell?

Link to comment
Share on other sites

Kan trygt anbefale de fleste Baikal modellene, omtrent samtlige av disse børsene holder rimelige priser. Ta deg en tur til den lokale forhandleren og klå på det du kan av hagler, så blir nok valget enkelt! :) Prøv så mange du klarer, for det er store variasjoner ute og går, selv innad i samme børsemodell. Lykke til med valg av børse og skyting, og pass deg så du ikke blir hekta! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

enig visløff, har selv en baikal som jeg har brukt på leirduer 2 ganger i uka i 3 år. uten problemer har skutt 25 serier med den :) du får mye hagle for pengene. :D

er lov å skyte vis du har trygg bakgrunn + grunneiers tilatelse. lykke til.

Link to comment
Share on other sites

nei tviler på det. hadde en kammerat som fikk hytta peppra med hagel på ca samme avstand etter at noen var "litt" uheldige på sjøfugl jakt :?

hagler har lengre skadelig rekkevidde en man trur.

men se heller rundt hytta om du finner noen steder som er 100% sikre :)

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhetsavstand på hagle e haglediameteren gange 100..

Til eksempel. 2.5 mm * 100=250 m.

Den greiaste e å bruk 400 m såm ei generell sekkerhetsavstand.

Detta blei nu æ lært i 86 da æ tok jægerprøven.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...