Jump to content

Innvendig/Utvendig Hals Trimmer


S.O.N

Recommended Posts

Det er mye fokus på hva som er bra hylsetrimmere når det gjelder lengden på hylsa, men det er mindre når det gjelder utvendig/innvendig halstrimming.

 

Spørsmålet er:

Hva er den raskeste, billigeste, enkleste og mest funksjonelle halstrimmeren (innvendig & Utvendig) ?

Link to comment
Share on other sites

Der er den ja.

Jeg bruker denne og et lee hylseholder for hylsetrimming. Denne må strammes unødvendig mye så hylsa ikke begynner å vri seg ut av holderen. En kompis har K & M hylseholderen, og sier den har llignende problem.

Derfor anbefalte jeg sinclair sin hylseholder.

Vanligvis bruker de håndholdte utvendige hals trimmerene kun en pilot inn i halsen for å styre retningen. K & M har en pilot med 4 flutinger som skal trimme innvendig diameter. Og fjerne smultringen, som kommer av masse forflytning når en trimmer utvendig hals.

 

Foresteren er meget bra, men da må du ta innvendig trimmer/brosh før du kan trimme halsen. Har foresteren med hylse hals trimmer oppsatt, og bruker L.E.Wilson/sinclair rigg for innvendig hals trimming, men da snakker vi ikke billig lengere.

Ser for meg et verktøy bytte hvis en skal bytte mellom innvendig og utvendig hals trimming.

Har god men begrenset erfaring med dette, så prosedyrene kan være litt dårlig forklart.

Har jobbet med 243 Tight Neck og 221 fireball(hylse omforming)

 

Hvordan kaliber skal det jobbes med?

Link to comment
Share on other sites

Benytte en masse 30-06 hylser og ompresse til 8x57 IS

Ikke spør om det er lurt eller verdt arbeidet, men det er veldigt moro og pusle med når man har hylsene.

 

Da blir det å presse hylsa, ta ned lengden på hylsa ca 5mm, rette av utvendig på halsen og brotche opp innvendig etter pressing.

 

Det absolutt mest effektive og billigeste verktøyet til desse 3 opprasjonene er det jeg ser etter, og når man da har det kan det selfølgelig brukes videre til andre kalibere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

 

Har jobbet med 243 Tight Neck og 221 fireball(hylse omforming)

 

Hei. Søkte etter tight neck og kom over en tråd der du hadde et innlegg.

 

Jeg har i dag en 243 win som jeg bruker på jaktfelt, bukkejakt og etterhvert langhold.

Siden dette kaliberet ikke har lang levetid tenkte jeg å bytte til noe anna spennende når den tid kommer, men nå er det dukket opp et rimelig lite brukt shilen løp i 243 win tight neck som jeg vurderer å kjøpe dersom det kan tilpasses min sako m591.

 

Spørsmålet mitt er hva må gjøres under hylse prepp med tight neck? Er det noe vits å bytte til dette? Har jo mange hylser i 243 win som kan brukes og løpet skulle de ha 1500 for. Billigere enn å bytte til f eks 6xc eller 6,5x47 som er de jeg har vurdert.

 

Fint å få noen tips anbefalinger fra en som har prøvd det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok ikke anbefale "tight neck" hvis du bare skal skyte jaktfelt og div. det er ikke verdt jobben, og så strenge krav til presisjon er det heller ikke.

Hvis du kjøper denne pipa, så må du dreie av alle hylsene dine utvendig på halsen slik at de bare får en marginal avstand til kammerveggen. På denne måten er det ment at messingen ikke skal overgå sin flytegrense, og dermed kun "fjære tilbake" slik at ompressing så og si er unødvendig.

Men det JEG vill gjort, er å kanskje kjøpt pipa, og fått en børsemaker til å brosje opp hylsehalsen til normal, og brukt den som du har brukt den pipa du har nå.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk hatt den rifla før nåværende eier. Og hals trimme jobben tar jo litt tid. Samtidig må du kjøpe en necksizer med løse bushinger så du får presset halsen til rett dimmensjon.

 

Siden den tykke pipa har stått på en kongsberg av nyere dato er det nok mulig at den passer i sako kassa di(vet du finner en tråd om gjenge dim på låsekasser en plass)

Du må høre med børsemakeren om han klarer å bruke kammeret som er.

Ellers er det nok smart å prøve å bruke løpet, men få ett annet kammer. DU er sikkert heldig, forester kassa di mater nesten garantert 6mm BR. Denne gjør alt du behøver og pipa klarer 100g kuler. Men ikke av de lengst match kulene, du kan allerede få trøbbel med å stabilisere ei 90g homogen kule i 6mm BR fart.

 

Prisen på pipa er ok. Jeg skaut ikke mange hundre skuddene med rifla. Men hadde en eventyrlig høst med den rifla.

Fikk 18 grå gås på en dag og det ble flere gode jakt dager.

Eieren før meg igjen hadde lagt ned over 100 tiur.

Mar blitt fortalt att en Valery Lawson satte rifla i hop, den gang Shilen løp var av det bedre vi fikk tak i her til lands.

Så pipa er nærmest innskutt.

 

Synes ikke du skal la deg skremme av alle som advarer mot å frese hylser. Jeg sleit sjøl å skjønne fremgangs måten. Men har tatt er par sju mil steg med og etter den 243 tight neck rifla.

 

Har som nevnt fått "evig" liv på 221 fireball hylser. Og slipper å brukte rem hylsene. Kan bare angre på at jeg er en smule kjapp å selge børser jeg øyeblikkelig ikke får alt 100% til.

Må nevnes at 221 hylsene ikke er tight neck. Men de må trimmes, dreies og freses noe jævlig for å bli bra.

 

Jeg har det ikke så forbanna travelt at jeg ikke kan bruke ei uke med kvelds arbeid for å lage 100 fiks ferdige hylser. E jo mørkt, glatt og mye dårlig vær her oppe i nord. På en annen side. Jeg skulle hatt meget godt betalt for å produsere hylser til hvemsomhelst :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...