Jump to content

Ammunisjonssamler. Søknadsprosessen.


Jo85

Recommended Posts

Hei. Skal nå søke om å bli godkjent ammunisjonssamler og har vært i kontakt med politiet der jeg skal søke. Problemet mitt er at hun som skal behandle søknaden ikke har vært borti dette før. Hun var derfor interessert i hvordan andre politikammere har gjort dette. Så er det noen som har fått dette invilga, og kunne gi meg en kopi jeg kan sende til min saksbehandler? Hadde satt pris på det.

 

Sånn som jeg har tydet våpenforskriften står det kun at politimesteren kan gi tillatelse til å samle ammunisjon. Står dog også at det skal være innenfor et definert område, men dette tyder jeg som at gjelder de som søker om å bli våpensamlere, ikke ammunisjonssamlere. (§16. Se link neders)

 

Når det gjelder §8 står det i § 16 at:

For patronsamlere kan politimesteren etter søknad dispensere fra forbudet mot visse ammunisjonstyper i § 8.

 

Står ikke så mye mere om det å samle på ammunisjon på lovdata, men står litt i rudskrivet for politiets behandling av våpensaker pkt 4.2.2 (Se link nederst):

 

Det bør ved søknad om godkjenning som ammunisjonssamler kreves at søker gir en

spesifisering av sitt samleområde og at det i en viss grad settes en begrensning m.h.t antall

patroner av hvert kaliber man kan ha i samlingen til enhver tid. Politiet bør her ta med i

vurderingen at det kan være av samlemessig verdi å kunne erverve uåpnede

ammunisjonspakker.

 

står også:

 

Politiet bør være tilbakeholdende med å gi tillatelse til å kunne erverve patroner som er

forbudt i medhold av våpenforskriften § 8. Det kan gis dispensasjon for panserbrytende

ammunisjon jf. pkt 4.2.1.

 

 

Etter det jeg har lest er jo dette rudskriv laget for å gi politiet noen retningslinjer, ikke noe de må følge slavisk. Eller er jeg helt på jordet her?

 

Vet at mange av dere som er godkjente samlere har fått godkjent hver enkelte patron dere samler eller ønsker å samle på, men det burde jo gå å få en generell godkjenning på ammunisjon? Loven om maks antall patroner gjelder jo uansett.

 

Det står jo også bør i rundskrivet. Hva man bør og hva man må er jo to helt forskjellige ting.

 

Det hadde vært fint om dere som er godkjente samlere kunne skrevet noen ord om dette temaet. Og for de som er i samme situasjon som meg er det bare å legge ut spørsmålene her.

 

Var tungt for en "stakkar" med skrivevansker å skrive dette, så beklager hvis der er tungt å lese.

 

Linker:

Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker

våpenforskriften

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: Dette var meget bra skrevet. Gleder meg at folk tar seg litt tid til å formulere seg, selv om det kan være vanskelig!

 

Jeg søkte på å bli "samler med hovedtyngde på håndvåpen- og millitærammunisjon" og fikk det godkjent.

Ordlyden "hovedtyngde" gir meg mulighet til å sikre meg andre rarieteter og go'biter med tanke på senere bytting

eller rett og slett selv om det er noe litt utenom hovedområdet mitt jeg bare må ha.

 

Må jo si at jeg ikke skjønner at vedkommende som skal behandle søknaden ikke skulle ha andre i etaten hun kunne spørre til råds!

Før var det litt vanskelig, men nå er dette med patronsamling til og med tatt med i skriv og lovverk slik du viser til.

 

Vil anbefale deg å finne ditt samlerområde, ett eller flere, slik at du kan vise til noe konkret.

Det burde egentlig være nok. Har du tenkt på noe område, forresten?

Vet det skal være lagt ut et eksempel på en søknad i en av trådene om patronsamling.

Du kan jo lete litt i trådene å se hva du finner deg.

Lykke til, og send meg en pm når alt er i orden så skal jeg sette deg opp med en "startpakke"!

;-)

Link to comment
Share on other sites

Takker både boomcar og tunderbrd for gode svar :)

 

Når det gjelder samleområde er jeg faktisk litt usikker. Først tenkte jeg at jeg ikke skulle legge noe tid eller penger i haglepatroner, men har funnet ut at det finnes mye spennende som ikke er "klassisk" jakt ammunisjon. Så blir forhåpentligvis noen haglepatroner med i samlingen etter hvert.

 

"Desverre" er det sånn at jeg ikke ønsker å ha noe spesifikt område når det gjelder samlingen på rifle og håndvåpen ammunisjon. Foreløpig iallefall. Dette er kanskje vannskelig og få godkjent, men skal gi det et forsøk.

 

Etter tidligere tips har jeg kjøpt skyvelære. Mens Cartrigde of the world 12th edition, tipper jeg ligger under treet den 24 :D

 

Regner med å få sendt søknaden min i starten av neste uke, så da er det bare å krysse fingrene for at den blir godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en generell samlerstatus da jeg ble godkjent som samler for et år siden.

 

Så etter min mening bør man ikke søke noe spes. område før man eventuelt får spørsmål om dette.

 

Det er ønskelig at man bruker uttrykket «patroner» og ikke «ammunisjon» i forbindel-se med samling. Selv om mange vil hevde at det er det samme, mener vi at det ligger en nyanseforskjell i disse to begrepene

 

Se også her hva som ble skrevet i forrige Bullitin utgitt av SARA: http://www.patroner.no/sara/Ny_forskrift_2009.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det burde jo nesten kunne bli gjort på dagen. Har du våpen er du jo skikket til å samle patroner og.

Men blir søknaden lagt i samme bunken som for våpen, kan det jo fort ta litt tid.

Skal sende min i morgen, så skal si ifra når den blir godkjent :D

Link to comment
Share on other sites

Min søknad tok ca 1,5 mnd, men det er jo bare å "henge på" de på politikammeret og spør hvor lang tid det tar.

Når du har fått en ca tid må du bare spør om de kan prioritere denne saken. og håpe på at de gjør dette.

Maser man for mye kan det hende de blir lei og sender deg avslag.

Link to comment
Share on other sites

Avslag är inget man önskar, tar det mer än 6 månader att få svar tar jag en telefon :D

 

edit: var inom och leverade söknad. Fick besked att söknad som patronsamlare inte var en prioriterad sak.

 

uppdaterat: mottat brev från våpenkontoret..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tack, tack.

 

Gick fort att få brevet där de ber mig specifiera ett samlarområde av patroner och önskat antal av varje kaliber till varje tid. Tänkte "Patroner världen aldrig såg och kalibrar som inte är att uppdriva" som svar :lol:

 

Nej, skämt åtsido. Men det kan bli väldigt mkt patroner i en kaliber och få om ingen i en annan. Samt att jag önskar sammla på äldre fulla .22LR patronesker. Har inget större intresse att hålla skyttet i liv så att jag kan ha en .22LR pistol enbart för att kunna samla på detta.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette hjelper deg.

Her er iallefall det som står på min godkjenning.

Men jeg søkte om max 2000patroner tilsammen .

 

................................................................................

Tilltatelse til Patronsamling.

Med hjemmel i våpenloven 13,1 ledd jf 7.3 og 4 ledd gis :

 

Federal86 født ..........

herved rett til å samle på sivil jakt ammunisjon og trening/konkurranse ammunisjon til rifle, hagler, en håndsvåpen og militær rifle ammunisjon.

 

Tillatelsen omfatter ikke ammunisjon med eksploderende prosjektil og brannprosjektil.

Tillatelsen omfatter panserbrytende ammunisjon.

 

Antall patroner må ikke overstige 2000stk.

 

Mvh ...............

...............................................................................................

Link to comment
Share on other sites

Ja si det du. Nå står det jo kaliber. Burde kanskje stå:

 

i en viss grad settes en begrensning m.h.t antall av en type patroner i hvert kaliber man kan ha i samlingen til enhver tid.

 

Det finnes jo hundrevis av forskjellige typer patroner i 308., men det kan jo ikke bety at du kun kan ha feks 5stk patroner i kaliber 308?

Tror nok det som menes er at du ikke skal ha for mange av en viss type patron i 308. Hvis ikke det er av samlemessig verdi å ha uåpnede ammunisjonspakker da.

 

Grunnen til dette er kanskje for å hindre samlere i å kjøpe inn kasser med militær 50BMG, for så å selge de videre til skumle mennesker :?: Ikke vet jeg.

 

Uansett burde man jo kunne ha lov til å ha minst 5 stk av hver. Man må jo ha noe å bytte med :D

 

Andre som har noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo litt feil i mine øyne og sette begrensninger på antall både i kaliber og i type patron.

Jeg er som kjent samler og samler på bunnmerkinger på patroner.

dvs jeg har ca 200 forskjellige bunnmerkinger på 9mm og det eller meste der er samme type (fmj) + bunnmerkinger i andre kaliber.

 

Du bør ta godt i når du skriver til onkel blå i denne saken.

Og begrunne dette med samling av hele pakker og bunnmerkinger.

 

Når det gjelder vanlig patroner kan det være bra å ta godt i pga en del samler på ammo i samme kaliber med bare forskjellige prosjektil.

Som sagt over, begrunn dette til onkel blå.

Link to comment
Share on other sites

Da ringte de fra politiet i dag. Søknaden vil bli godkjent :D , men får desverre ikke fritak for §8. (Ennå :wink: )

Grunnen til det er at hvis jeg ønsker dette med i søknaden nå, vil den bli sendt til POD. (Tar sikkert evigheter) Så da stryker jeg det fra søknaden . Leverer heller en egen søknad om dette sener. Nå er jo ikke POD super happy for den ammunisjonen som §8 gjelder, men skal nå prøve. Der er jo tross alt en viktig del under samling av militære patroner.

 

Slenger med en link for å vise hva jeg IKKE kommer til å kjøpe med det første.

http://www.qxl.no/pris/samleobj-antikv-kunst/militaereffekter/oevrig/16-stk-uvanlige-patroner/v/an591907122/

 

Så kunne du tenkt å hjelpe en samler i startfasen, send meg en PM :)

 

Og stor TAKK til alle dere som har hjulpet meg med prosessen til å bli godkjent samler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

whooa! Då var sammlartillåtelsen i boks =) Tackar alla som har gett mig input, det var dock inte mkt mer än att skriva vad man önskade och lite dialog över telefon, så gick det fint.

 

Samlarområde kaliber .22, 7500 patroner på esker och 2000 enkelpatroner. Borde ha att göra ett tag =)

 

Ville gärna ha med .22 ILARCO short magnum rimfire men sedan patronen var avsedd för maskingevär och jag inte hade tatt mig tid att begrunna denna patron, gav jag avkall på denna. Patronen är väll inte att uppdriva som jag förstått det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...