Jump to content

sauer og maks presisjon, fremgangsmåte


Magnus

Recommended Posts

Følgende er skutt i en 200 str med 67 cm pipe på 100 m, 3 skudds grupper

Alle ladningene er med ra hylser, Fed210 og n15 krutt, 8g scenar, 77,6mm col

 

normal_tabell.jpg

 

I utgangspunktet vil jeg ha flere av dem under 10mm og færre av dem over 10mm :)

 

Mener noen hadde lagt ut litt info om hvordan man burde gå frem for å finne en presis ladning. Men det finner jeg ikke igjen.

Fikk tips av en om å prøve ut N-15 på denne kulen.

Hva bør jeg gjøre videre? Bytte krutt? Endre settedybde? Mere krutt?

Link to comment
Share on other sites

Du må teste flere enn 3 skudd for å kunne i det hele tatt ha et datamatariale du kan analysere. 3 skudd gir deg bare en indikasjon. Minst 10 skudd. Brian Enos anbefaler minst 30 skudd over kronograf når han tester pistolammo. Tilfeldige feil får alt for mye utslag med få skudd, men blir jevnet ut når antallet målinger gjøres.

 

Du bør også skyte minst 5 grupper av 3 skudd for hver ladning mot skive. Er du uheldig og drar et skudd inn mot senter vil det virke som om du har god presisjon, men målet er ikke reliabelt (korrekt). Repeterer du målingen fjerner du målefeilene dine (med mindre de er systematiske), og gode data.

En systematisk feil kan være at du napper i avtrekket, og alle målingene dine blir da feil.

 

Se på ladning nr 1 og 9. Begge hadde ca 1m/s spredning i utgangshastighet, likevel var presisjoene nesten dobbelt så god på ladning nr1. Dette kan selvølgelig skyldes noe helt annet enn utgangshastigheten, men med et så lite datamateriale blir det lite vitenskapelig. Du kunne like gjerne skutt et skudd over kronograf for å se farten, og 3 skudd på skiva. Deretter valgt ut den ladninge som ga best presisjon etter hva samlingene var på skiva.

Hastighetsforskjeller får også svært liten betydning på korte avstander. Med 5/ms forskjell vil gruppa åpne med 2cm på 500meter.

Det er mye som må stemme over ens for å få maksimal presisjon. Spør noen av BR skytterne hvordan de lader ammo, for de har peiling.

 

Tabellen din gir inntrykk av at du har testet samme ladning to ganger, men kronograferingen viser til signifikante (så langt det er mulig å si med så lite data) forskjeller mellom to ladninger som er identiske? Her må det være noe som ikke stemmer.....

Ladningne som ga best presisjon, var en med store variasjoner i utgangshastighet...

 

Det du har gjort så langt gir deg en indikator. Jeg ville så valgt ut de ladningene som ga jevn fart, for så å skyte flere grupper med den ammoen. Først da kan du konkludere med hva slags presisjon ladningen har.

Håper ikke jeg har forvirret deg, du må bare gjøre flere målinger med samme ladning før du trekker noen konklusjoner.

 

Avslutningsvis jeg vil nevne at den dårligste samlingen din var på 19.5mm. Det kan godt tenkes at ladekomponentene du bruker ikke er gode nok til å skytes bedre. Den beste ladninge din ga 8,62 mm samling. Skulle det være korrekt (noe jeg ikke tror det er pga sprikende data) så kan børsa di teoretisk sett samle på 8,62 cm på 1000 meter. Det er nesten verdensrekord :P

Link to comment
Share on other sites

Ser du har veldig varierende resultat med lik ladevekt, det indikerer at detr er andre ting enn ammoen som burde sjekkes.Har du kontroll på momentet på skjefteskruene, olje i løpsinfesting, anlegget du bruker? Ellers er det skjelden børser ikkje samler under 10mm på 3 skudd @100m om du gidder å bruke nok tid og energi på det. Her i huset har vi 6 sauere og alle samler under 10mm @100m. Dette er med Sierra rekrutt, Norma GT, Scenar 7gr, Scenar 9gr og både sauer og S&L løp. Det er forresten rekrutten som bruker S&L løp da ho syntest det var kult med rødt løp, men det går stygg godt sjøl med lakk på :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar

 

Alle ladningene er nøyaktige, ihvertfall så nøyaktige som den elektroniske vekten kan gjøre dem. Hylsene er ladet om 3 ganger og ikke trimmet, halspresset med lee collett die.

Det er ladet 6 skudd av hver kruttvekt, og de er skutt etter hverandre. 2 3-skuddsgrupper så frem og se osv.

Har planer om å investere i en forster ultra seater,

 

Hvis en skal prøve 4-5 forskjellige krutt i ca 4 forskjellige ladevekter så snakker man jo fort 250 skudd

 

Har ikke momentnøkkel for saueren. De er skrudd til etter manualen. Olje i løpsinnfesting er det ikke ihvertfall

Litt av "svikten" i presisjonen ligger nok litt i skytteren også skal du se.

Link to comment
Share on other sites

Hei Magnus. Sånn for sikkerhetens skyld bør du i allefall sjekke lengden på hylsene og trimme om nødvendig. I teorien kan for lange hylser klemmes inn i overganskonusen og gi ujevnt og kanskje farlig trykk. Trimmede hylser har rette hylsemunninger som neppe er noen bakdel med tanke på presisjon. Det er også mulig at trimmede hylser gir jevnere hastighet? Du får se hva du synes blir nødvendig av hylsebehandling. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Da er momentnøkkel handlet.

skaftet er festet med 4,5nm og løpet er festet med 7nm.

Ny lott med hylser er underveis fra hjemmefabrikken. Engangskutte norma hylser skal vektsorteres og freses til lik lengde.

 

Fikk testa litt med n150 fikk 905ms i snitt på 6 skudd. Greie samlinger. Virker som om jeg ikke kommer opp i de samme hastighetene med n-15 <- feil krutt kanskje?

 

Starter pånytt igjen med større tallmatriale.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt.

Om hylsene dine er ujevne vil du kunne få ujevn presisjon(feks ujevn på vekt og ujevn på lengde.)

 

N150 ladninga di, synes den virka noe høy. Hva er ladevekten? Hvor har du ladningen fra?

Jeg har ikke 123grs (8grams) scenar i mitt QL program, men 123 grs kule må ha 44,5 grs N150 for å gi 900 msek med mine innstillinger. 44,5 grs N150 ville ikke jeg brukt med 108grs scenar engang.

Link to comment
Share on other sites

Hmm dere får meg til å betvile kronografen dere...

 

41,5 gr med n-150, 41,6 gr er maks i vv sin tabell. de får en "noe" lavere hastighet :)

Det rare er at den har stemt veldig bra mot andre kronografer jeg har testa.

 

At hylsene kan være noe ujevne kan hende, den variabelen skal gjøres så liten som mulig før neste runde.

 

EDIT: COL på 41,5 gr med n150 var 79,2mm, det er i bommene i pipa mi

Link to comment
Share on other sites

41.5 grain N150 med OAL på 79mm gir 49000 psi maks trykk ved 20 grader temp. Hastiget med 74cm pipe er i QL 873m/s.

+/- litt pga kruttvariasjon, hylsevolum og løp så stemmer sikkert hastigheten du har målt.

 

Setter du kula mot bommene vil trykket stige betydelig. Rundt 6000 psi.

 

"The CIP MAP for the 6.5 x 55 is 380 MPa (55000 PSI). SAAMI MAP for this cartridge is 46,000 CUP or 51000 PSI."

 

Du er ikke over maks her, men jeg ville ikke ha puttet et grain mer krutt i patronen. Det å redusere ladningen med 1 grain er nok mer fornuftig, med mindre du absolutt må ha så stor hastighet på kula.

Link to comment
Share on other sites

grunnen til ujevn presisjon KAN være at du har for lang COL. Dvs at kula ikke har godt hold i hylsa. Jeg ville prøvd kortere patroner, 77-78mm feks. Min erfaring er at friflukt ikke er no problem med sauer 200str. Om du setter kula i bommene får du ofte dårlig hold på kula.

 

Forresten, skal du skyte DFS med patronen, må du i følge regelverket ha minimum 1mm friflukt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler Høggern's syn på friflukten - min erfaring med Sauer 200 (6.5x55) er at å leke med friflukt ned mot 0 ikke har så mye for seg. En kan jo i og for seg bare se på rekruttammo og hva den presterer - da snakker vi friflukt på mange m.m.

 

Dette med å sette kula i bommene for økt presisjon er noe som tross alt er kaliberspesfikt (strengt tatt brotsjspesifikt), og 6.5x55 er ikke konstruert for at man skal gjøre dette egentlig i en 200 STR.

 

Et siste lite punkt - dette med å måle 3-skuddsamlinger gir deg ikke noe veldig godt svar på presisjonen i ei rifle som 200STR. Du kan jo se på samlingene dine at de varierer veldig selv med samme ladning. Å skyte så få skudd setter vedlige krav til våpen og skytter, og i mine øyne er ikke en 200STR med 6.5 tilstrekkelig presist til å gi et bra svar på 3 skudd. Indikasjon, ja, men du kan også bare ha vært heldig så vel som uheldig. En 200 STR er vel et 1/2 MOA våpen på det jevne, noe går bedre, andre ikke. Men å skyte 1/2 MOA samlinger serie etter serie på 5 skudd vil jeg si er bra for en 200 STR.

Link to comment
Share on other sites

siden du har 67cm pipe,ville jeg forsøkt med N19,isteden for N15. hos mine 6,5-rifler,er det bare str`n med 74cm pipe,som går godt med N15. i mine 2 andre,med lik løpslengde som i ditt,ble det mye bedre presisjon med N19 isteden. hvorfor? si det,men det ble iallefall slik. ladninga jeg bruker,er 44grns N19(139scenar/140MK)),og med den ligger samlingene som min lillefingernegl,på en god dag riktignok :lol: måler sjelden col og aldrig hastighet,men ladninga virker uten trykktegn,og det er vel det viktigste for meg.

Link to comment
Share on other sites

I VV sin manual står det 80mm col på denne ladningen og siden det ikke gikk så ble det med 0 i friflukt.

Dessuten har kula i bommene gitt med bra resultater i andre rifler, så jeg tenkte hvorfor ikke.

Skyter heller ikke dfs så jeg er ikke budet til reglene der. Jeg tenker litt sånn at siden br gutta ofte setter kula i bommene, eller også "langt" inn i bommene, og at det gir resultater så er det ihvertfall lov å teste det.

 

300kongen:

Det med 3 skudd samlinger er blitt revurdert. Blir 5x5 skudd samliger nå.

 

kurt:

har tenkt tanken, hvor ligger n19 på brennskalaen?

edit: så i skytterlagstråden at den ligger på linje med urp, og da kanskje ett sted mellom n150 og n160 da eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt tanken din, og du er ikke alene om å ha gått den veien når det gjelder å sette kula i bommene. Men hva som gjelder for et kaliber kan ikke nødvendigvis overføres til et annet. For at dette skal ha noe for seg må man som nevnt ha en brotsj hvor dette er hensiktsmessig, og det er ikke tilfelle med 6.5x55. Overgangskonusen (vinkelen) er ikke konstruert for dette.

 

En annen faktor å tenke på er at ved å sette kula i bommene med en sauer kan du risikere at kula ikke er tilstrekkelig langt ned i hylsa slik at holdet ikke er stort nok, resultatet er at det initielle gasstrykket ikke blir stort nok og det er utelukkende negativt for presisjonen. Ved minsking av friflukten, og hvis jeg husker riktig, så vil gasstrykket øke med mer enn kvadratet av forandringen i måleenhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Følgende er skutt i samme våpen

Temp: -12 til -14

ca 180 moh

hPa: 1010

Litt i kaldeste laget for meg, var kald og lite følelse i pekefingeren.

 

DIV gruppen er litt diverse jeg hadde liggende. Litt på grunn av at jeg synes det er liten vits å ta vare på 1 og 2 skudd av hver type og litt pga at løpet var nypusset.

g1, g2 og g3 er med Necksiza RA-06. G4, G5 og G6 er med norma hylser som vektsortert, trimmet på lengde, trimmet hettelomme og tennkanal. G7 er Lapua Scenar 8 gram fabrikk ammo. Tenkte å bruke dette som referanse videre.

 

normal_CIMG0048www.jpg

 

G5 der er skuddet som sitter nederst sisteskuddet etter jeg hadde sett at gruppen hadde potensiale og ikke fiksa presset :mrgreen:

normal_CIMG0049www.jpg

 

CIMG0051www.jpg

 

liste.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...