Jump to content

Nytt Rundskriv - fra 14 oktober 2009


Jonah-Hex

Recommended Posts

Det kom et nytt og totalt revidert rundskriv den 14 oktober i år.

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf

 

Ser ikke at noen har komentert det her, er ikke folket klar over det??

Vel, jeg ar ikke det selv heller, før jeg skulle sjekke en liten ting.

Har ikke det "gamle" (fra 1 juli) forran meg, men det ser ut til å være en del endrigner.

 

Det er nå på 59 sider.

Og når jeg titter på min tråd om uklarheter så kjenner jeg nesten ikke igjen noen paragrafter/punkter.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=22388&st=0&sk=t&sd=a&hilit=uklarheter

 

I den nye så står det i hvertfall i punkt 3.6.7 "Vesentlig endring av et våpens karakter."

"Avkortning av kolbe slik at våpenets totallengde blir kortere enn minste tillatte lengde, jf.

våpenforskriften § 2 første ledd, jf. § 4 første ledd, regnes som vesentlig endring. Det

samme gjelder en endring av fast kolbe til innfellbar kolbe."

 

Så da er det ikke lov å sette på en innskyvbar kolbe på AR-15 eller liggnende.

 

Virker også (utne at jeg har fått lest og sammelignet) at tonen er blitt strengere.

 

Begynner å tror alle de paranoide er de som er nærmest sanheten.

Link to comment
Share on other sites

Etter en kjapp gjennomlesning ser det ut som det samme rundskrivet. Den eneste forskjellen jeg ser er at Arsenal SAR-M1 og Remington 750 nå er på godkjentlista. Endringen i sidetall kommer av at et noen store åpne felter er fjernet og punktmerkingen er litt anderledes på et par steder.

 

Jeg trodde forresten at noen flere børser, slik som JP CTR-02 og Armalite M-15 også var blitt godkjente, men de står ikke på lista?

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Husk at POD ikke er noe lovgivende organ. De har myndighet til å bestemme noe, men det er kun den makten våpenloven og forskriften gir de. POD er intet organ som bestemmer hva som menes med lovteksten. De kan gjøre opp sin mening, men det kan du også.

 

Mye av det de skriver er deres tolkning av lovverket. Ved uenighet er det opp til rettsvesenet å avgjøre hva som gjelder. Hvorvidt det å bytte kolbe på en AR er en vesentlig endring, er etter min mening bare tull og fanteri. Å bytte stok er ingen vesentlig endring, uansett type rifle.

 

Hadde en sak om dette kommet opp i rettsvesenet, tror jeg POD hadde hatt store problemer med å argumentere for sitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Vel har gått igjen om ca. halvparten av rundskrivet fra 1.juli og 14 okrtober og det ser ut som om dere har rett, endring av fonttyper og muligens skrift størelse.

Og den eneste endrigen jeg klarer å finne er i 3.6.3.1 og det er godkjenning av et par halv auto rifler til.

Men har ikke sett nøye fra ca. side 30 og utover.

 

Men syns det er litt uheldig hvis de i fremtiden skal komme med en endring eller to så putter de det inn i en paragraf / eller lager en ny langt inni rundskirvet. Det vil gjøre det meget vanskelig å holde seg oppdatet.

Link to comment
Share on other sites

Det som er merkelig med dette rundskrivet fra oktober er at pod har klart å bruke 60 sider på å forklare hvordan forskriften på ca 30 sider skal tolkes.

 

I tillegg har POD lagt til en mengde egne tolkninger som ikke stemmer med forskriften, samt at de motsier seg selv flere steder i rundskrivet.

Dette er noe Våpenrådet har forsøkt å ta tak i. Men vet ikke hvordan framgangen på den saken er.

 

Kan bla nevne at i forskrift pr 1.juli står det: halvautomatiske våpen som ikke står på godkjenningslisten lenger, ikke kan selges videre.

Ett sted i rundskriv pr 14.oktober står det at dette er tillat, mens lenger ned i rundskrivet står det at det ikke er lov.

Slik at POD motsier seg selv i en og samme forskrift.

 

Virker på meg som det er litt mye klipp og lim fra gamle forskrifter.

Synes vi burde fått en helt ny våpenlov, hvor alle endringer og lover blir gjennomgått. Slik at alle meningene til POD, som ikke er loven, kan bli fjernet eller endret.

 

Hvis noen ønsker en kopi av Våpenrådets gjennomgang av rundskrivet, med kommentarer, ta kontakt på PM.

Link to comment
Share on other sites

Synes vi burde fått en helt ny våpenlov, hvor alle endringer og lover blir gjennomgått. Slik at alle meningene til POD, som ikke er loven, kan bli fjernet eller endret.

 

Jeg liker ikke helt tanken på ny våpenlov. Det blir enda en mulighet for Storberget og POD til å få det som de selv vil. Når lovutvalget ikke blir hørt på, da er det skumle saker for demokratiet å lage en ny lov.

Alle meningene til POD som det ikke er grunnlag i våpenloven for er det bare å ta med en neve salt, for de kan sitte å mene hva de vil. Har ingen betydning hva de synser om i kaffepausene så lenge det ikke er dekning i loven.

 

POD er satt til å forvalte våpenlov og forskrift, ikke lage nye! Vi har en tredeling av makten i Norge, og det burde vi fortsette med i fremtiden også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...