Jump to content

Hvordan få en dachs til å trives i hundegården?


Ulven

Recommended Posts

Tross flere turer om dagen, bitebein, leker, oversikt, mat og vann og varme i hundehuset..

Likevel så står han å river og drar i nettingen, faktisk så flere strips som fester nettingen til ramma har røket.

Må frem med slangeklemmer av metall for å holde den på plass.

Og nettingen er SKIKKELIG dratt inn også.

 

Kjøpte tørrfisk, neee.. gadd nesten ikke å bry seg en gang..

Kjøpte hundepølse.. spiste halvparten så lå resten igjen..

 

Noen som har noen forslag (bortsett fra enda flere turer om dagen, jeg jobber også)

Link to comment
Share on other sites

Inne i stua er han en ramp (av og til), dvs han sniker seg bort til vår minste på 3 mnd'er, og forsiktig snapper av sokken, og løper...

Andre ganger så tussler han sakte rundt og sniker seg inn på største datters rom, finner en bamse og løper..

Disse tingene er selvsagt for å få oppmerksomhet, og det har han jo fått når han har gjort det, så den skjønner jeg.

Når han ligger inne i buret sitt inne, så er han helt rolig og sover, helt til det blir liv på utsiden, da skal han grave seg ut av buret.. hehe.. :)

 

Han er også ram på å stjele teppet sitt ut fra buret for å dra det mellom bena sine og sparke det baklengs bakover.. hehe..

 

Hunden er nok valp/fjortiss enda.. snart 1,5 år.

 

Men han er også skikkelig kosete og ligger gjerne på ryggen i sofaen og blir klødd på magen.. :)

Eller så legger han seg på siden god-stolen til far og sover..

Utrolig snill mot de små i huset og får bare sånne raptusser av og til. :)

Link to comment
Share on other sites

Typisk Dachs ! sånn ærebare... :D

 

Prøv å se humoristisk på rampestrekene. Hundegård i ensomhet er det værste en dachs kan bli utsatt for, jeg har dachs og drever i samme hundegård (dachsen er tispe) og dreveren er hannhund og samfunnsstrukturene i dette lille miljøet er ikke demokratisk da Dachsn styrer alt etter diktatorprinsipper og i tillegg en touch av kvinnestyring...? dvs det som var tillatt i går er ikke dermed sagt tillatt i dag...

 

Hysterisk morsomt å se på...

Link to comment
Share on other sites

Typisk Dachs ! sånn ærebare... :D

 

Prøv å se humoristisk på rampestrekene. Hundegård i ensomhet er det værste en dachs kan bli utsatt for, jeg har dachs og drever i samme hundegård (dachsen er tispe) og dreveren er hannhund og samfunnsstrukturene i dette lille miljøet er ikke demokratisk da Dachsn styrer alt etter diktatorprinsipper og i tillegg en touch av kvinnestyring...? dvs det som var tillatt i går er ikke dermed sagt tillatt i dag...

 

Hysterisk morsomt å se på...

 

Jeg vet jeg ikke skal sitere et innlegg som er rett ovenfor, men kan ikke la være å :lol::lol::lol: av det du skriver!

Link to comment
Share on other sites

Min dachs er over 7 år, har hatt hundegård i flere år nå, men han går aldrig inn der frivillig.

Det kan gjøres på 3 måter:

Han må lokkes inn med noe mat, det går han med på...

Han må bæres.

Han må sparkes i ræva x antall ganger.

 

Lokking, smisking osv medfører at han ser en annen vei og når jeg nærmer meg han, så legger han seg bare ned.

 

Når jeg tar bikkjene mot hundegården, så er vel faktisk det eneste gangen i løpet av en tur at de ikke drar i båndet.

 

Konklusjon, bikkjene trives ikke spesielt bra der og vil heller være inne ;)

Link to comment
Share on other sites

Må smile over det jeg leser her, ser igjen kjent oppførsel fra min dachs på 27mnd.

Han går i hundegården som regel, men kan finne på å legge seg ned også!

Han har også en terrasse på 110kvm som han er svært glad i, hundergården er 14kvm, med vinterisolert hundehus, så, forskjellen på størerlsen er stor.

Ellers er han med på jobb når det blir veldig kaldt ute.

Inne er han en drøm, hadde noen få raptus til å begynne med men grensene inne er satt, så her har alt overlevd. Han har tyggebein og leker som får gjennomgå.

 

Så tror vel dachsen din vokser dette av seg etterhvert. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. betryggende å lese.. at det ikke bare er meg som opplever det slik :-)

 

Det med å bare stå å se dumt på meg mens jeg peker på gården og lokker, er veldig kjent..

Her må det bæres inn. Litt dumt det også.. men det virker nesten som han liker bedre å ligge i det bittelille bil-buret inne i stua/kjøkkenet mens vi er borte enn å være ute i gården. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Vår jämt har vært litt av og på den der hundegården. Men hun er ei smarta og fant til slutt ut at HUNDEHUSET kunne funke fint som springbrett for å hoppe UT av hundegården. MEN det skal sies at jeg så henne før hun skulle til å hoppe. Så da vr det bare å få hundehuset UT, og vente til NYTT hundehus ankommer og evnt ny hundegård som er noe større, hvorav hundehuset kan stå slik til at hun ikke kan bruke det som springbrett. Så foreløpig har hun løpestreng(med hundehus) og hundegården av og til(uten hundehus).

MEN når du spør om hvordan få hunden til å trives i en hundegård.. Ja jeg må si jeg har ikke ævrt av den mest tålmodige. Men min hund fant stor glede i en sånn kongball.. En ball med et hull i, hvor du kan legge inn godbiter. Str på hullet kan justeres etter hvor lett bitene skal falle ut. Min jämt har ikke bestandig ville spise når den har vært i hundegård, men når denne ballen kom på plass ble det en annen sak. Bruker vanlig tørrfor som jeg legger i ballen til den er helt full.Jsuterer hullet slik at hun må jobbe litt med å få ut disse tørrforkulene.Og dette tok hun med en gang! skjønte at hun måtte trille ballen bortover for at maten skulle ramle ut. Så den har vært god å ha, og i grunn det eneste forutenom en elgskank som hun virkleig liker å holde på med.

 

Ellers leste jeg her inne om noen som hadde tatt en brusflaske, og laget to hull i den(et hull på hver side, ganske langt op på flasken). Så har de tredd en tråd muligens ståltråd gjennom hullene i flasken. DEretter spent denne opp i hundegården, fylt den med godbiter og selvsagt ikke hatt noen kork på. Når hunden så skjønner at flasken må SNUES RUNDT for at det skal ramle godbiter ut, har den blitt nokså opptatt lenge)

 

Ellers må man vel bare i grunn la hunden være i hundegårde nmed jevne mellomrom. Men jeg ser jo fordelen med å ha to hunder når man har dem mye ute. Min alene hund kan bli lei av å være fra flokken sin, men får hun selskap så kan hun være der i mange mange timer.

 

Vel vel---bare noen tips fra fersk hundeeier

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...