Jump to content

Forandring i treffpunkt på kalde dager?


Fjørhanen

Recommended Posts

Jeg skal snart av gårde på min første toppjakt etter tiur. Har skutt inn børsa på 100m i september. Det var vel rundt 10 varmegrader den dagen.

 

Jeg mener å ha lest at treffpunktet på kalde vinterdager kan falle så mye som 10 cm på 200m. La oss si det blir 10 minusgrader på turen min, en forskjell på 20 grader fra innskytingstidspunktet. Er dette et problem - og kan jeg eliminere problemet så enkelt som ved å ha skuddene på innerlomma?

 

Det beste er vel å skyte inn på nytt, men får ikke mulighet til det før denne turen. Ellers var treffpunktet med min Tikka T3 i 6,5 omtrent likt på 100 og 150m. Faller det mye ut mot 200m? Bruker ei Lapua 7g kule.

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag er at skyt inn rifla i vintertemp. og er det ekstrem kulde så ha patroner i lomma .

Det skal egentlig ganske ekstrem kulde til før det utgjør så veldig mye på treffpunkt . Har du også godfyllingsgrad av krutt i hylsa og du kanskje bruker magnum hetter har du enda en forse.

Kulefallet fra 100 til 200 eller lengre kommer an på utgangshastighet du skyter med . Prøv det i praksis . God tur. :D

Link to comment
Share on other sites

Utgangshastigheten er 900m/sek. Jeg vet jeg helst bør skyte inn på nytt, men lurte på om det er noen som kunne tenke seg å anslå hvor mye kula kan falle fra 150 til 200m. Mulig det er så lite at det ikke er noe å tenke på på dette holdet, og at jeg kan holde midt i fuglen uansett.

 

Er vel bare testing og erfaring som gjelder her :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppfølgingsspørsmål til de som kan svare:

 

I Jegerprøveboka står det at ved skyting i nedover -og oppoverbakke blir kula mindre påvirket av tyngdekraften, og at treffpunktet blir liggende høyere. "Med vinkel på 35 grader, vil en 11,6 grams kule i 30-06 treffe ca 15 cm for høyt dersom børsa er innskutt på 300m", står det.

 

Som tiligere skrevet har jeg skutt inn på 100 og 150m, med omtrent likt resultat. Blinken var i samme høyde som skytter. Jeg har kal. 6,5 og bruker en Lapua kule i 7g. Og det står altså 900m/sek på esken.

 

Da jeg leste stille 6,5 x 55`s innlegg, var jeg sikker på at han mener at kula faller f.eks 3,6cm på 150m, målt etter data jeg har oppgitt.

 

På lørdag skal jeg på toppjakt. Hva er riktig ift denne type jakt? Er treffpunktet høyere eller lavere, eller kan jeg holde midt i på 100 og 150m?? Hvordan tester folk dette i praksis, før jakta? Ble veldig i tvil nå, og tilsvarende takknemlig for svar. Hade jeg ikke lest dette nå, ville jeg nok holdt midt på fuglen. Lenger hold enn 150m er uaktuelt for meg, inntil jeg er en bedre skytter.

 

Edit: Eller har jeg misforstått - er det slik at dette med høyere treffpunkt bare gjelder (som det står) i nedover -og oppoverbakke, og ikke på "flat grunn"? Flat grunn + bratt vinkel = lavere treffpunkt? :oops::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...