Jump to content

Kulevalg til Merkel 96K drilling i 7x57r


jonulisen

Recommended Posts

Har ei Merkel drilling 96 K Jagd i riflekaliber 7x57r, og har forsøkt det meste av fabrikkammo for å finne en kombinasjon av mantel og blyspiss som går likt. Dette er ikkje lett, og eneste jeg har funnet er S&B sine 140 grains mantel og bly, som også har god presisjon i drillingen. Eneste problemet er at disse blyspissene tør jeg ikke bruke til elg/hjort. Som Jørund Lien sa i sin test i bladet Jakt av S&B sin blyspiss når han skulle beskrive dens positive sider (Vel og merke i cal 308) "Tja - De smeller ihvertfall når ein trekker av...", så antar at kulene i 7 mm ikkje er allverdens de heller..

 

Har ellers prøvd Norma sine alternativer, og FMJ i150 grains og Oryx i 156 grains går rimelig likt. (3-4 cm sideveis forskjell) Men er ikkje overbegeistret over FMJ'ens presisjon i mi børse..

 

Har fundert på om Barnes TSX 140 grains er ei kule som går bra i drillingen - Noen som har prøvd? Liker vekta på den med tanke på kulebane.

Dette er jo ei svært hard mantelkule, så neste spørsmål blir om den denne også vil "fungere" på fulg? Dvs at eg ikkje får plass til å stikke huet mitt inn i utgangsholet... Vil nesten tru at den går rett i gjennom uten å ekspandere?

Det hadde vore spennende med ei kule som gikk bra til alt, slik at man slipper problematikken med fleire patrontyper å holde styr på under kombinertjakt. Jo enklere jo bedre!!

 

Takker for eventuelle tips!

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet :)

 

Jeg er også en lykkelig eier av en Merkel Drilling i kaliber 7x57.

Da jeg skulle begynne innskyting av rifla med åpne siktene, så startet jeg med 156grs Partizan, Nova Grom. Det var det jeg fikk med da drillingen ble kjøpt.

Denne viste seg å gå langt ned til høyre. Samlingen var heller ikke god... 75mm :(

Men nå var jeg så heldig og fikk hjelp av en kompis, som har samme kaliber i sin drilling. Hans oppskrift var 154grs Hornady Interlock. Denne ble prøvd i min drilling... og det var det. Denne gikk rett på, så jeg trengte ikke å justere noe på de faste siktene.

 

Den ladningen jeg bruker i dag er 154grs Hornady Interlock, 46grs N-160 i en Norma hylse og Federal hette. Og med denne ladningen så ligger samlingen på ca. 30mm. (med åpne sikter)

Får også samme treffpunkt og lik samling med 154grs Hornady Interbond med samme ladning bak.

Noen helmantel har jeg ikke prøvd enda.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger mye her hvis du søker på f eks "7 mm FMJ".

 

Hos meg så går Sierra 150 gr HPBT 3 cm høyere enn fabrikk oryx. På den måten får jeg også nye hylser. S&B ligger noen cm lenger til høyre og opp, men ikke mer enn at jeg kan skyte prøven med billig ammo uten å skru. På jakt bruker jeg Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...