Jump to content

Hunden min har sluttet å lose.


RUGER66

Recommended Posts

Har en Basset artesien tispe på 11 mnd. Hun har hatt ganske mange loser, den lengste varte i 75 min.

Nå vill hun ikke lose mer :( Var på jakt Torsdag og Fredag i et meget rådyrrikt område og Chess tar ut dyr, men det komer bare en tre fire støt så snur hun og kommer til bake til meg :shock: Dette gjentok seg alle gangene hun tok ut dyr begge dagene :?:?

Kan ikke se det har skjed noe med hunden heller. Er det noen som har hatt samme problemet :?::?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oi Ruger, det var ikke hyggelig lesning! :( Hun kan ha vært i los og løpt seg på et strømgjerde kanskje? Sparka av rådyr?

 

En annen teori er at hun er ung og umoden i hodet sitt, du har ikke kjørt hu litt for mye etter rådyra i høst? Det kan hende hun har tatt en timeout, ikke vet jeg.

 

Støtte og oppmuntring, bli med henne etter losdyret, kan være rette medisin.

 

Jeg har ikke opplevd dette sjøl, men jeg var forsiktig med å kjøre på for mye med Ares i starten. Han hadde sine førte loser drøyt halvåret gammel, men så tok vi pause til han var ca 13 mnd gammel, da først begynte vi innjaginga for alvor (det hadde riktignok litt med båndtvangstid å gjøre også).

 

Får håpe det går seg til, hun er jo ung nok til å endre atferd i riktig retning igjen. :)

 

Jeg foreslår at du hører med Petit her inne, hun har sikkert gode tips å gi deg, etter å ha jaga inn dungevis med petiter.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet med første dreveren min. Den jagde godt første og andre høsten, men tredje sesongen var det bom stopp. Det var enda ikke skutt dyr for hunden. Var på jakt med en kamerat en dag, jakta med min og hans drever (de var brødre) og den andre tok ut dyr og losa. Min rusla opp på posten til kameraten og satte seg ved han. Dyret passerte og kameraten satte min hund på sporet, og han sprang etter 40-50m og boffa et par ganger, og rusla tilbake.

 

Jeg fikk anbefalt avlivning...

 

Dagen etter gikk jeg ut med hunden alene, begynte på scratch. Satte meg ned og lot hunden søke. Etter en liten halvtime tok han ut rådyr, og jagde 45 minutter, slutta og kom tilbake. Jeg bevegde meg noen hundre meter, satte meg igjen og hunden søkte ut på nytt. Nytt jag på omtrent samme lengde, den gangen på rev. Slutta og kom tilbake igjen. Så rusla jeg en lengre runde og satte meg på en godpost. Hunden søkte ut, nytt uttak men bare litt sporadisk losing. Jeg sneik innpå losen, og der kom en hare i full spiker, som jeg fikk tatt død på med rifla inni tettskogen på et eller annet vis. Hunden kom på fallet og var kjempefornøyd.

 

Dagen etter dro vi til området der vi hadde jakta rådyr to dager tidligere, kun med min hund den gangen. Slapp hunden, fikk los - og felte et kje. Første rådyret i los for'n. Etter det jagde hunden som bare juling, og hvor mange rådyr vi fikk felt for han har jeg ikke telling på - men det hadde blitt en rimelig brukbar stabel om man hadde lagt dem opp på viltparade...

 

En hund på 11 måneder er fortsatt en unghund. Bruk tid og vær tålmodig. Helst vær ute med bikkja alene, mye folk og mange poster forstyrrer bare i terrenget - en unghund har godt av å jage på dyr som ikke støkkes i øst og vest. Om om dere skal ut flere, prøv å jakt terreng der dere "garantert" skyter og der det ikke er nødvendig med mer enn noen meter med los.

 

Nesemidd har jeg absolutt ingen tro på. At hunden tar ut dyr og slutter etter kort tid skyldes enten at den er usikker (tør ikke dra bort fra "far", eller at den er umotivert (skjønner ikke hva poenget med å henge på rådyra er).

Link to comment
Share on other sites

ta de me ro, hunden får ofte et friminutt ta med hunden i skogen og la den få iholde på av seg selv. det er kanskje gått litt fort og da er det timeout en stund til hunden får lyst.du er ikke alene kjenner flere med lignende ting. få timer i skogen helst i lite hare og rådyrterreng så kommer dette til å gå over av seg selv. følg opp hunden og sett deg i nærheten av tap og ikke snakk til hunden. :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Chess i dag. Slapp ca 09.15 Her er et meget tongt føre. Ca 30-35 cm snø. Etter ca 20 min tok Chess ut rådyr :) Nå losa hun i ca 20 min :P Kom tilbake til uttaket og tok ut et nytt dyr :D Denne losen varte i ca 10 min. Tror det var det tonge føre som stoppa Chess i dag :D Så nå er vi i gang igjenn :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...