Jump to content

Innstilling av barometer på Silva alba windwatch.


Vassbekken

Recommended Posts

Hva er den korrekte måten å bruke for å stille inn Silva alba windwatch til å vise QFE ?

Har faktisk til og med prøvd å lese bruksanvisningen...

Fra barometersiden går jeg inn i setmode og stiller høyden til 0 moh. lagrer dette.

Når jeg øyeblikket etter går til siden for høyde over havet viser elendigheten -77 moh !!

Hva gjør jeg galt ?

Eller er det så enkelt at det skal være slik ?

Når jeg på nytt går til setmode på viser den på 0 moh.

Link to comment
Share on other sites

Litt lenge siden jeg hadde Alba, men....

 

Ignorer verdien høydemåleren viser. Den regnes rett ut fra trykket.

 

Husker ikke helt nå (flere år siden Alba var i mine hender), men gå inn på høydemåler og trykk SET til det blinker, juster til høyden til 0. Denne verdien begynner å vippe frem og tilbake like etter at du har satt den.

 

Setter du 0 i barometermenyen så blir dette referansehøyden den regner trykk fra (dvs QNH).

 

Mener det var slik det var på denne modellen?

Ulempen med Alba er at du må nullstille på hvert nye sted du kommer til for å se QFE.

Nyere Silva ADC og Kestrel modellene viser QFE hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det ser ut som det er barometeret som må stilles til 0 moh. for å få QFE? Dess mer je leser i denne bruksanvisningen dess mer i tvil blir jeg. Nå er barometeret stilt til 0 , og høydemåleren til 800 MOH. da viser den 909 Hpa, dette er kanskje ikke så galt? med tanke på høyden over havet ?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg stiller motsatt da, høydemåler til 0 MOH. og barometer til 800 MOH, da får jeg en avlesning på 1002 Hpa. Låter dette mer riktig? Jeg befinner meg 800 MOH. Har hatt denne måleren i flere år, men har så langt bare brukt den til vindmåling i andre sammenhenger, tenkte det kunne gå an å bruke den til skyting også, men da må jeg få elendigheten til å virke som den skal først...

Link to comment
Share on other sites

Og da var jeg tilbake på 907 Hpa..... Tenker jeg får investere i nytt instrument jeg, dette kan umulig være som det skal.

 

Med dagens trykk på ca 996 med en reduksjon av trykket på -1 pr 8m skulle det tilsi at du befinner deg på ca 800m høyde noe som kan stemme med det du oppga i en tidligere posting i denne tråden

Link to comment
Share on other sites

Tror den er helt ok

 

Barometer justeringen ( egentlig er det ikke justering men kalibrering ) lar du være på 0, uten at du har ett referanseinstrument du kan stille etter

 

Nullstiller du høyden der du er vises aktuelt trykk i displayet, men høyden blir helt tullete

 

Setter du aktuell høyde vises ett kalkulert trykk ved havflaten i displayet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...