Jump to content

Hva gjør man med Savageen?


fat_dog86

Recommended Posts

Når nybørsa kommer i hus, så sitter jeg med en Savage i 308 som mangler bruksområde. Denne har da tre muligheter:

1. Samle støv i skapet for evig tid.

2. Samle støv i skapet til jeg får råd å bruke kassa til langholdsbygg.

3. Selges til en trengende venstreskytter.

 

1. Uakuelt!

Videre til 2...

 

Ser over dammen at savagekasser brukes både til langholds og BR-bygg med god suksess, så tanken er litt fristende. Men for å ta den helt ut bør kassa rettes og sluttstykket lappes. Nå har jeg ikke så alt for mye peiling når det kommer til de jobbene der, men forstår av Amerikanske forum at det ikke er riktig så nøvendig på Savage som feks Remingtonbygg på grunn av patenten med løpsmuttra.

 

En del skruing kan jeg gjøre selv, ikke minst på en savage, da muttra gjør løpsbytte veldig enkelt.

Sharpshootersupply leverer alt jeg trenger til et bra bygg for omlag åtte bærumstiere. Da er det med stokk, løp, ny rekylklagg, nytt avtrekk, tilta skinne og ringer. Men om kassa må rettes ser jeg for meg at dette fort blir langt dyrere...

 

Er det noen her på berget som har erfaring med bygging på Savagekasser? Hva trengs for å rette?

Ei mulig løsning er jo å kjøpe dela, smekke dem sammen og se om det samler...

 

3. ...for salgssum og byggkost har jeg en 200STR og er på god vei til kikkert på denne!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt har jeg lite peiling på sånt, men ut ifra det jeg har forstått på amerikanske forum, så retter de kanske så mye rart de som tar den helt ut, men at kassen har mindre behov enn andre på grunn av måten løpet er festet inn.

 

EDIT:

Sakset fra benchrestforum.com:

12-09-2008, 03:16 AM

Rustystud Rustystud is offline

Registered User

 

Join Date: Nov 2004

Location: Youngsville, NC

Posts: 1,159

Truing and Timing a Savage..

There are about 5 areas to be checked for correctness on any Savage action.

 

1. The bolt race relationship to: a. action lug abuttments

b. tenon threads

c. action face (90 degrees to bolt face)

d. true up barrel nut

e. bolt diameter (factory bolt.696 aftermarket .700)

 

2. The bolt body: a. cocking ramp needs to be recut

b. cocking piece pin needs to be fixed

solid with .250 X 28tpi set screw

c. cocking piece and cocking piece

sleeve need to be polished

d. shouldered cap needs to be made

for back of cocking piece sleeve

e. main bolt screw needs to be shortened

then drilled and tapped .250 X 28tpi

then insert a .250 X 28tpi cone point

set screw.

f. firing pin needs to be polished and

adjusted to reduce over cocking

g. use the correct length and weight

firing pin screw

 

3. The bolt head: a. needs to be hand lapped

( at least 80% bilateral engagement)

b. leading edges need to be radiused

c. firing pin hole should be bushed

d. bolt face trued after the lapping

 

4. The bolt handle: a. Longer bolt handle for more leverage

b. primary extraction angle checked and

adjusted

 

5. The sear/trigger hanger: a. shorten sear/trigger pin for excessive

length.

b. deburr inside and outside holes

c. polish contact surfaces

 

There are more or less things that can be done to a Savage action dependent on the need.

 

There are about a 100 or more gunsmiths who work on Savages and there are about a dozen who know what they are doing and just as with Remingtons there have and are continuing changes going on all the time.

 

The new Savage Target Actions are much better than the earlier models but they are not in the class of custom actions. The can shoot just as good at a much lower cost. The number of aftermarket parts is growing daily.

 

Rustystud

Link to comment
Share on other sites

Du har vel fått en indikasjon på hvor god rifla er siden du har hatt den en stund? Du kan se mye ut fra bæreflatene på låsknastene på bolten din om de tar likt.

 

Jeg sier ikke at du ikke skal sjekke retthet osv., men har også en følelse av at dette temaet blir mye opphauset. Men børsemakeren skal jo leve han og :)

Link to comment
Share on other sites

Veeel... Har hatt børsa i underkant av to år, og har vel ikke blåst mer overkant av 200 skudd med den børsa. Mesteparten av fjorhøsten gikk bort med børsa på skuldra, mens en laikavalp løp rundt og jagde pinner, og i år har jeg løpt med snarestang etter mårhund i stedet. Mesteparten av jakt og trening hvor det faktisk har smelt har vært med hagle eller salong, men det er uansett en annen historie.

 

En runde med sprittusj og litt sluttstykke jokking avslører jevnt tak på den ene, mens den andre er enda svart på 45-50 % av flata. Kan også se ut som pipa er kamret trangt (og dermed ikke skurudd langt nok inn), for i framkant kan en kun ane en liten blank strek ytterst på klakkene.

 

EDIT: snublet over Fulmens gamle tråd om lapping av sluttstykke, så dette burde kunne fikses!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...