Jump to content

Tips til innskyting av 223.?


dalla

Recommended Posts

Ta med deg ammunisjon og en ryggsekk. Så legger du deg og skyter på 100 meter med ryggsekken som støtte. Så skyter du 2-3 skudd om gangen for å se hvor treffpunktet er. Hold på slik til du tror du har fått justert siktet riktig. Skyt så f.eks 5-10 skudd for å se at gjennomsnittstreffpunktet ditt faktisk er i midten på 100m.

Link to comment
Share on other sites

kommer an på hva du skal jakte på, hold og om du bruker flere sorter ammo.

 

det vanligste er å skytte inn i benk på 100metern

så se hvor man treffer på 200meter. :wink:

det beste er å skytte masse slik at du blir vant til våpenet og treffpunktendringen på forskjellige hold.

 

har du flere sorter ammo så må du bare se hvor de går i forhold til hværandre.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre forvirringen komplett kan jeg nevne at du kan vurdere å skyte inn med et par cm overhøyde på 100m. Da vil avstanden der kula er +-2cm fra siktelinja bli mye lengre, men dette vurderer du ut fra hvor god du er å skyte og hvor stort mål du skal treffe.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du inn med 1 tomme over på 100m er du fortsatt over på 150m :wink:

 

Dette stemmer ikke hos meg....

Innskyting på 150m gir treff 1" over på 100m

 

Innskyting med 20mm over på 100m gir OK treffpunkt på 20m-160m. Dvs. innenfor +-2cm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skyter du inn med 1 tomme over på 100m er du fortsatt over på 150m :wink:

 

Dette stemmer ikke hos meg....

Innskyting på 150m gir treff 1" over på 100m

 

Innskyting med 20mm over på 100m gir OK treffpunkt på 20m-160m. Dvs. innenfor +-2cm

 

Innskutt 25mm over på 100m får du 8mm over på 150m. Du er da midt i på 160m.

Dette i følge norma balistikktabell med Norma blyspiss 3,6 g (siktelinjehøyde 40mm)

Link to comment
Share on other sites

Greit nok.

Tror ikke vi skal diskutere dette mer her. Blir ganske lite interessant og veldig spesifikt.

Tanken er at man kan vurdere overhøyde for å minske behovet for eksakt avstandsbedømelse.

Dette kan man gjøre ulikt på forskjellige typer ammo alt etter bruksområde og sansynlig skuddavstand.

 

Jeg har forskjellig ammo som har svært forskjellig utg. hastighet og det er nødvendig å prøve kulebanen på de enkelte i felt FØR man sikter på tiuren/reven på 200m+.

 

Jeg skyter på 100m og 200m og bruker dataene jeg får fra dette til å lage tabeller i PCB. Har jeg målt utgangshastighet på kula i mitt våpen legger jeg inn det.

Dette gir en god pekepinn på hvilken innskytningsavstand/overhøyde som er optimal til mitt bruk.

 

Feks.

.223-Kombien har stor avstand fra rifleløp til kikkert. Remington UMC FMJ: Innskytning i senter på 100m gir maxhøyde på kula på 120-130m og gir god nok rekkevidde til min bruk uten stilling på kikkerten.

 

.223-rifla ladet med 40gr v-max. Overhøyde på 25mm på 100m gir ca.-25mm på 200m.

Denne er kanskje god nok til å skyte rett på, men jeg justerer stort sett kikkerten i senter på 100m og justerer hvis holdet er langt.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det kansje høres litt stusslig ut med bare en ryggsekk. Det er like viktig med godt støtte under kolben. Da jeg skaut inn tikkaen min så skrudde jeg på tofoten og satte den på laveste høyde,under kolben la jeg en sammenrullet ullgenser. Når jeg la kinnet mot kolben så får jeg trådkorse ca 30cm under skiva, og da er det bare og bruke vekta på overkroppen og presse kolben ned til trådkorset ligger midt i skiva. Når du da ligger har du et perfekt anlegg og tru trenger ikke bruke krefter på og støtte opp kolben og du har en skytestilling som ikke forandrer seg i det heletatt uansett om du lader opp magasin eller tar ladegrep.Det eneste du trenger å tenke på er et godt avtrekk.Jeg har skutt inn på 150 meter og det hyrer til det meste av vilt på størrelse på rev og mindre vilt. Får og skyte ei due,and,kråke,skjære,rype på mye mer enn 150 meter trenger du et høyt antall skudd får og være stabil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaut inn børsa mi i dag. Brukte to støtter. To gensre helt fremst, på overgangen fra plastikken til pipa og en genser på pistolgrepet. slik:

 

Tror det viktigste er å skyte noen skudd før du begynner å stille på siktet, det gjelder meg i allefall. Litt skuddredd i starten og da får man et dårlig avtrekk. brukte ca 30 skudd før de satt midt i blinken på 100m.

neste gang skal jeg bruke hørselsværn, hadde en pipelyd i ørene etterpå, hehe :)

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det kansje høres litt stusslig ut med bare en ryggsekk. Det er like viktig med godt støtte under kolben. Da jeg skaut inn tikkaen min så skrudde jeg på tofoten og satte den på laveste høyde,under kolben la jeg en sammenrullet ullgenser. Når jeg la kinnet mot kolben så får jeg trådkorse ca 30cm under skiva, og da er det bare og bruke vekta på overkroppen og presse kolben ned til trådkorset ligger midt i skiva.

 

Min erfaring med to-fot på ei forholdsvis lett jaktrifle i 308win er at det er mye vanskeligere skyte tette samlinger med det enn med en ryggsekk som støtte.

Det er noe som heter "Do not muscle the gun", dvs at du skal etterstrebe å finne en stilling der rifla ligger naturlig å peker på sikte punktet uten at du som skytter må presse i den ene eller andre retning for å oppnå dette. Følger du den regelen og ikke napper i avrekket så er du langt på vei tror jeg.

 

Forøvrig så skyter jeg best når jeg holder i forskjeftet på jaktrifla i 308win. På banesaueren i 6.5x55 så legger jeg rifla rett på sekken og stabiliserer kolben med venstrehanda.

Link to comment
Share on other sites

Vinden påvirker nok mer enn du tror. Dersom du skal bruke .223 på små mål når det er litt vind i lufta så bør du definitivt ta hensyn til vindavdrift.

 

Sjekk normas ballistikkalkulator: http://www.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1

 

Med .223 Norma Jaktmatch og 2 m/s sidevind så er vindavdriften på 6 cm på 200 meter. (til sammenligning så er kulefallet 8-9 cm om du er inskutt på 100 meter)

Link to comment
Share on other sites

har du en ballistikkalkulator der cal 223. er med? fant den i allefall ikke der. er flyger så vet at en kule blir påvirket av vinden, selv om den er symetrisk. Som du sier så blir den jo påvirket av noe nesten uansett, endten det er vind, gravitasjon, luftfuktighet osv. alt påvirker jo, bortsett fra et vakumtett rom.

Link to comment
Share on other sites

hei dalla jeg kjøpte samme rifle som deg i april samme kaliber åså :wink:

 

på rev bruker jeg v-max 35grain, men når det blir veldig mye vind eller vis jeg skall jakte gås så bruker jeg gameking 55 grain. disse kulene går omtrent likt, jeg skyter dem inn på 100 meter og jeg har ingen problem og bruke dem både 200 meter og 250 meter (men V-maxen bruker jeg ikke på hold lengre enn 100 -130 meter) :wink:

 

her er et bilde av innskytingen :) på to hundre meter går de i mitten begge to :mrgreen:

displayimage.php?pos=-9275

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...