Jump to content

tysklandskjøp


måltrosten

Recommended Posts

Hei!

Ser ut som det blir tysklandskjøp på meg og siden jeg til tider jobber der tenkte jeg ta den med derfra selv vei hjem til norge. In den forbindelse lurer jeg litt på saksgangen. Har prøvd å søke men fant ikke noen tråder som traff helt.

Er det vanskelig å få eksportpapirer fra den tysketollen? Tar det lang tid?

 

Jeg hadde tenkt at eieren sender den via DHL til flyplassen og at jeg henter den på DHLs kontor der. Da er det bare å spassere til gaten. Høres det ut som en grei måte å gjøre det på eller har er det noe jeg har glemt.

 

Man får vel også MVA refusjon i det man forlater tyskland? Hvilken MVA prosent er det i tyskland?

 

hvorfor er noen ikke villig til å selge utenfor tyskland (no international shipment)? De kunne sikkert fått flere budgivere om de sendte overalt. Er det fordi at prosessen er kronglete og vanskelig?

 

Setter stor pris på svar!

Link to comment
Share on other sites

det er komplisert. meget komplisert!

 

1. tyskerne aksepterer ikke en norsk våpensøknad som en tillatelse å kjøpe et våpen. du må ha et dokument på tysk. feks få oversatt godkjent våpensøknad t tysk med stempel av politi.

2. du må ha gyldige papirer på våpenet hvis du har tenkt transportere det sjøl i tyskland. dvs våpnet bør feks stå i dit europeiske våpenpass

3. du får ikke mva refundert på privatkjøp (mva er 19%)

 

har selv vurdert å kjøpe fra privat i tyskland å gitt opp!

 

hvis du oansett har tenkt å prøve deg finn ut hvilken "kreis" han som selger bor i o ta kontakt med våpenkontoret der. de svarer på mail men e noen skikkelige burokrater! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hmm...Merkelig...

 

Jeg har selv kjøpt drilling fra Tyskland i år, og bistått ved flere andre tilfeller i år...

 

1. I samlige tilfeller har innvilget norsk ervervstillatelse vært akseptert som EWB. Vi har fått påført "Gyldig for import/Valid for import" på disse...

 

2. På basis av dette har selgerne, både private og firmaer, fått utstedt "Ausfuhrgehnemigung" som utgjør eksporttillatelse. Denne har jeg også fått opplyst at gjelder som transporttillatelse ut av Tyskland. Denne utstedes på dagen hos lokal Waffenamt og kostet 20euro sist jeg betalte en.. Næringsdrivende har et litt annet system der de kan søke om og få utstedt eksportdokumentet via nettet nå..

 

3. Forsendelse ut av Tyskland er blitt tilnærmet umulig som postpakke med Deusche post/Dhl..

Innenlands går det imidlertid greit, så det å hente den sjøl ved en flyplass i Tysland burde ikke utgjøre noe problem..

Link to comment
Share on other sites

ja det jeg skrev har jeg då fått forklart per mail av en fyr på ett våpenkontor i tyskland. han ville i hvert fall ikke tillate salg av et våpen hvis han ikke fikk papirer på tysk. ser ut som om det er som her til lands. hvert våpenkontor har sin egen tolkning av reglene ...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at reglene fortolkes rimelig likt fra sted til sted Stefan... Det er faktisk enklere, raskere og rimeligere å ordne dette i Tyskland enn f.eks. Sverige.

 

I denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=207040#p207040 kan du følge prosessen på min egen drilling, fra kjøp og til den var hjemme i norge. Deutsche Post/Dhl sluttet forøvrig å sende våpen som postpakke i sommer... :cry:

 

Ved bruk av spedisjonsfirma kan man dog få sendt våpen, men til en helt annen kostnad..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...