Jump to content

Reglbrudd i hjortejakta


masus

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har spørsmål dere sikkert kan gi meg noen gode svar på.

 

Bruk av hund

1. I driftsplanen for et hjortevald står det følgende: Bruk av halsande hund i hjortejakta er forbode.

Hva vil det si?

2. Er det lov at en hund går fritt inn i nabo terrenget og henter dyr?

3. Finnes det regler for at en hundeeieren må gi beskjed til nabotrenge hvis han skal bruke hund som kan gå i nabo terrenget?

3. Om dette ikke er lov ihht driftsplanen. Hva konsekvenser burde det få?

 

Jakte i naboen terreng

1. Er det jegeren som er pliktig å sette seg inn i jakt grensene, eller er det grunneier som er pliktig å informere jeger om hvor jakt grensene går?

2. Om en jeger har gått inn i naboens terreng og videre inn naboens nabo terreng. Hva konsekvenser burde det få?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har spørsmål dere sikkert kan gi meg noen gode svar på.

 

Bruk av hund

1. I driftsplanen for et hjortevald står det følgende: Bruk av halsande hund i hjortejakta er forbode.

Hva vil det si?

 

Rimelig vanskelig å gi noe godt svar på, all den tid det er brukt en beskrivelse som i praksis forbyr alle hunder. De hundene som er lovlige på hjortejakt er kortbeinte (under 41 cm boghøyde) "løs på drevet halsende" hunder (dachs, drever, beagle, basset) og kortjagere (eks. tyskterrier, wachtelhund m.fl). Jeg regner med at intensjonen er å forby bruk av løshund.

 

Anbefaler forøvrig at det foretas et årsmøtevedtak på dette og definererer det litt bedre, for det er dumt å ha et regelverk en må (eller kan...) tolke for hver gang...

 

2. Er det lov at en hund går fritt inn i nabo terrenget og henter dyr?

3. Finnes det regler for at en hundeeieren må gi beskjed til nabotrenge hvis han skal bruke hund som kan gå i nabo terrenget?

 

Dette finnes det mange meninger om, men såvidt jeg vet ingen lovtekst som omhandler direkte. Det har vært flere diskusjoner på kammeret før om akkurat dette. En kan godt si at det oppfattes av de fleste som dårlig jaktetikk, samtidig som det er meget vanskelig å overholde med 100% sikkerhet dersom det først skal jaktes med løshund med normalt godt søk og normalt godt påheng.

 

Hunden "henter" forøvrig ikke dyr, den jager dyra dit dyra selv ønsker å gå - og ofte vil det være snakk om at hunden følger ferske spor i terrenget ut over (en for hunden usynlig) grense, tar løst dyret og følger sporet.

 

Hvis det ikke var lov å bruke løshund i terrenget, ville jeg mest sannsynlig ikke ha sagt fra til naboene av den grunn - og hadde det vært lov, hadde jeg personlig forventet at nabolagene var klar over at det kunne komme loser inn på deres jaktområder (og vice versa).

 

3. Om dette ikke er lov ihht driftsplanen. Hva konsekvenser burde det få?

 

Det må i tilfelle være opp til styret (evt årsmøtet) i organet som har utarbeidet driftsplanen. Det er vel i tilfelle snakk om brudd på en privatrettslig avtale, og ikke et lovbrudd i så måte. Og egentlig bør en slik henvendelse gå "tjenestevei", dvs fra styret i bestandsplanområdet (storvald/tildelingsområde) via jaktfeltsstyre, og videre til jaktleder på det aktuelle jaktfeltet.

 

Jakte i naboen terreng

1. Er det jegeren som er pliktig å sette seg inn i jakt grensene, eller er det grunneier som er pliktig å informere jeger om hvor jakt grensene går?

 

Det er jeger som er ansvarlig for å kjenne grensene på jaktområdene han/hun jakter på.

 

2. Om en jeger har gått inn i naboens terreng og videre inn naboens nabo terreng. Hva konsekvenser burde det få?

 

Igjen mener jeg dette bør være opp til det samme organet som har utarbeidet driftsplanen. Mange vil oppfatte dette som et lovbrudd, men jeg mener dette kommer i samme kategori som det ovenforstående - brudd på en privatrettslig avtale, all den tid det er snakk om jaktfelt innenfor samme bestandsplanområde.

 

Som regel vil det beste være å få en med myndighet innenfor bestandsplanområdet (leder el.) å ta opp saken med vedkommende, og få en avklaring i hva som faktisk har skjedd. Neste gang kan det godt være en annen som trår feil over ei usynlig grense i terrenget, og det er nok av folk som ønsker å kriminalisere jegere for alle mulige grunner, og i mine øyne ingen grunn til at vi må gå den samme veien.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode og raske svar!

Ja, det er vanskelig å vite hva man skal gjøre i disse tilfellene.

 

Disse hendelsene er selvsagt ikke en engangsforeteelse. Jeg hører kanskje ganske firkanta ut, men det er jeg ikke. Mange hendelsr har ødelagt jakt dager for naboområder i årevis. Etter min mening så er et regelverk til for alle og for at det ikke skal oppstå uenigheter om hvordan jakt skal drives i området. Så det med bruk av hund må klares opp i.

Planen er å ta det opp i valdstyre og tar med leieren for kommunen, så håper jeg det er riktig vei å gå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...