Jump to content

Riller på tvers av innsiden av pipa.


sirhitalot

Recommended Posts

Hei, jeg sitter og titter ned i løpet på min relativt nye Browning A-bolt SS .30-06 med en kraftig lykt inne i kammeret, og ser til min forskrekkelse at det er noen små riller som går på tvers av løpet, som om det skulle blitt ripet opp når de polerte løpet eller noe sånt. Rillene er med ca. 5cm avstand, og ser at det fortsetter innover, hvertfall 3-4 riller med lik avstand(lenger inn blir det vanskelig å se). Jeg tenkte at dette kanskje var normalt, så jeg sjekka inni min CZ 452 varmint, og den er helt glatt... Er dette noe som jeg burde bekymre meg over?

Evt. gå til butikken og klage? Jeg kan ikke ha gjort dette selv, da jeg ikke har brukt noen form for harde ting til pussing, som bronsebørste etc. Sporene må desuten ha blitt laget ved å rotere noe i løpet uten å flytte det ut eller inn. Rifla har gått ca. 100 skudd.

rifling.jpg

 

bildet er litt dårlig, men man kan se en av riflene er i fokus...

Link to comment
Share on other sites

Sporene må desuten ha blitt laget ved å rotere noe i løpet uten å flytte det ut eller inn

Jepp, det er nok merker etter boret som boret hullet i løpet, eller brotsjen som ble brukt til å fjerne merkene etter boret - om de har brotsjet det.

Så ble det riflet. Browning-løpet er etter all sannsynlighet knappriflet.

Verktøyet som rifler rører ikke bommene, det bare skjærer eller presser rifler disse er kaldformet og sannsynligvis glattere nedi enn bomene er oppå.

 

Bildet ditt viser jo godt hvorfor løp bør poleres under produksjonen (ikke etterpå, da blir de jo romme, særlig i endene), "lappes" etter rifling. Noe som neppe gjøres på produksjonsrifler i denne prisklassen.

 

På praktisk "ikke-BR" presisjon behøver det ikke å ha noe særlig å si. Men det er nok mer utsatt for mantling, og uansett vanskeligere å pusse enn virkelig gode, glatte løp.

Det er helt vanlig at løp ser slik ut - det er en av grunnene til at en bør unngå å se inni dem :wink: Det bidrar kun til bekymringer, depresjoner, enda dårligere presisjon, og til slutt enda mer utgifter på nye løp som også har merker...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...