Jump to content

Valg av elghund


KAOS

Recommended Posts

Da er det bestemt at en elghund skal i hus etter hvert :D

Vårt jaktlag slit pr i dag med kun en hund som har fått påvist hjertefeil :(

Etter mye å nøye vurderinger blir det jeg som skal ha hund i hus. Jeg har til nå bare drevet med fuglehunder, men har nå blitt "frelst" elgjeger også :D Det jeg mest har sansen for er løshund, men en kombinasjon er drømmen...

Derfor spør jeg folket: Er dette realistisk, hvilke linjer, hvordan går man fram for å få til dette...

Det er snakk om gråhund tispe :D

Håper på noen kloke innspill fra hundefolket :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kombinasjonen er meget realistisk, og svaret er nok nettopp Gråhund, og gjerne tispe. Med NEG er du rimelig sikker på å få en hund som jakter og som vil kunne fungere både løs og i band. Selvsagt kan Jamt og andre være utmerket, men NEG er etter min erfaring den fysisk sett største rasen jeg ville brukt til bandhund. NES kan jo være supre bandhunder, men det er nok mer sjeldent at de er brukbare løshunder.

 

Jeg har NEG hannhund som fungerer bra (jeg vil faktisk påstå meget bra) som bandhund og brukbart som løshund. Han vinner nok ingen jaktprøver som løshund pga. trangt søk (han er innom meg med 10-15 minutters mellomrom dersom han ikke finner Elglukt), men det passer meg utmerket.

 

Jeg trente han først til ettersøk og fikk han godkjent, deretter som bandhund. Løshund"karrieren" var i utgangspunktet et uhell, han gikk mye løs i skogen som unghund og vinteren etter første jakthøsten hans tok han ut elgspor uten at jeg fulgte med og støkte ut ku og kalv 50 meter fra meg. Losen sto i tre timer! Siden har jeg brukt ham primært som bandhund og sluppet han som løshund for å løse konkrete situasjoner på jakta. Jeg skjøt i los for ham i høst, og kunne skutt for ham som bandhund senere i jakta om kvoten hadde vært annerledes.

 

Det jeg tror du kan slite med er å ha en hund som fungerer bra i band hvert skuddår, og som ellers primært er løshund. Min blir i hvert fall litt løsmunnet om han brukes mye løs. Du skal også tenke på at det ligger mange timer i skogen med trening bak en god bandhund.

 

Se også:

 

viewtopic.php?f=7&t=15640

 

Hele tråden dette innlegget ligger i er meget leseverdig!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...