Jump to content

<2,5x og >42mm!


fat_dog86

Recommended Posts

Hvorfor lages det ikke kikkerter med lysåpning dugende i dårlig lys, som ikke har forstørrelser som et hubbleteleskop? Den sidte var en overdrivelse, men jeg er irritert fordi jeg ikke kan få i pose og sekk :lol:

 

2,5x er for mye i tett skog, med bamse pustende sint foran bikkja, og 42 mm er for lite på et reveåtet eller etter råbukk utover kveldinga/tidlig på morgenen. Og jakter man i Nord-Norge er dagne korte mot jul, så mesteparten av jakta foregår i nettop dårlig lys. Ett svindyrt toppsikte gir litt mer synsfelt å gå på i en 2,5 ganger, men det er fortsatt et stykke opp til selv en billig 1,5.

 

Er det noe med leamekken inni det derre røret som gjør det umulig å lage, eller er det bare jeg som føler for et sært behov?

 

(ja, jeg vet Swaro har en 2-12x50, nesten som det frister)

Link to comment
Share on other sites

Fordi variable kikkertsikter som lages under 2,5x starter på 1,5x og slutter på 6x, og 42mm/6 = 7mm Du trenger ikke større utgangspupille enn 7mm. Uansett en god 1,5-6x42 er forbausende bra i skumring.

 

Det er klart at man kunne lage 1,75-7x50 og 2-8x56. Slike kjenner jeg ikke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...