Jump to content

Byggesett til småvilt+


Mjøllner

Recommended Posts

Kort fortalt så ønsker jeg å bygge ei rifle til småviltjakt. Har ikke jaktet mye, men skutt en hel del ellers.

 

Ønsker ei jaktrifle i normal vektklasse (trenger ikke være ultralight)

Kaliberet jeg har ramlet ned på er 6,5*55 (godt og velprøvd, enkelt å lade, enkelt å kjøpe, passer til det meste)

 

Jeg håper dere allvitere (med positivt fortegn) her inne på norges (verdens?) beste forum kan gi meg litt assistanse i forbindelse med stokk og rifle.

 

Ønsker selvfølgelig god kvalitet på rifla, men på grunn av budsjettet kan jeg ikke gå helt bananas. Skal ikke være ei Long Range rifle (selv om det virker som om mange tror at de må treffe på 1000 for å jakte fugl på 100)

 

Noen konkrete spørsmål:

 

Hvilke rifler i 6,5 er gode utgangspunkt for bytte til en glassfiberstokk?

Hvilke glassfiberstokker er å anbefale? (ønsker en med et relativt rett pistolgrep og bredt forskjefte, ala KKC)

 

Sikter og demper skal jeg nok finne ut av selv.

 

Blir veldig glad for konkrete eksempler (gjerne bilder) og all annen erfaring på området.

 

Total pris på rifle og stokk håper jeg å holde rundt 10000,- så det blir litt igjen til sikte og demper.

 

Bare for å ha nevnt det; JA jeg har søkt på alt mulig her inne, og lest og lest og lest :D Masse bra info her inne.

De som har lyst til å skrive at jeg burde søke, eller at jeg kan finne mye av dette selv osv osv, kan dere ikke være litt ok med oss rookies da? Er jo en grunn til at ønsker å høste av all den gode erfaringen her inne :)

 

På forhånd takk for gode og opplysende svar og forslag!!

Link to comment
Share on other sites

Brukbart utvalg av synthstokker og kalibervalget ditt er ikke gode venner. Stokker er enklest å finne til Amerikanske rifler, og de kamres skjelden i 6,5x55...

 

Men ta en titt på Tikka T3 light. Det er nok billigste rifla du får i 6,5 med brukbar synthstokk orginalt.

http://www.tikka.fi/t3models.php?litess

litess.jpg

 

 

 

Evt se om du kan finne en Sako Finnlight, men selv brukt er den kanskje vanskelig å få under 10.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Som sagt, gjerne kom med andre spiselige alternativer også. Noe av målet er å få en stokk jeg er fornøyd med, så hvis jeg må endre kaliber så går det fint, bare det har ca samme egenskaper. Hva med 7*57? Ellers lader jeg selv så det er bare å komme med forslag. Er bestemt på at jeg vil ha forholdsvis vertikalt pistolgrep, som nevnt ovenfor. Og i forhold til pris, går det ikke så går det ikke. Må jeg opp i pris for å få noe som er greit, så må jeg bare spare ei stund til, ikke værre en det :)

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Rart ingen har foreslått en Howa i .223 enda, men da kan jeg foreslå den!

Har ikke prøvd den selv, men søk her inne, å du vil finne MYE positivt om den(i forhold til pris i hvert fall), der har du gode muligheter for stokkbytte også.

Når jeg skulle kjøpe rifle i sommer, stod valget mellom Tikka T3 lite i 6,5 og Howa 1500 i .223. Valget falgt på tikka'n pga. med 6,5x55 har jeg muligheten for storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...