Jump to content

Kulskott til ælgjakt kal 16


sniper 22-250

Recommended Posts

Interessant sak! Og jeg må vel si som sant er - jeg aner ingenting om disse patronene!

 

Teksten er: "10 runde kulskott till älgjakt før trångborrade och cylindriska hagel-bøssor 16 kaliber. Sv. Førladningsfabrikken, Upsala". Inne i ovalen er fabrikknavnet gjengitt på engelsk.

 

Husquarna produserte en "allmue-kombi" (jeg mener huske Svein Solli skrev en artikkel om den i "Jakt"), en sideligger, med rifleløp bl.a. i et 360-kaliber (som en velvoksen 357 mag.), og hagleløp i kal. 16. Jeg kan tenke meg at disse patronene var brukt i slike våpen. Kan våre svenske "kammerater" hjelpe oss? Og vet noen om slikt var brukt i Norge?

 

PS: Ei tid var det et krav om minstekaliber på 9 mm til reinsjakt - disse skulle vel klare det kravet med glans! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For mange år tilbake (er ikke sikker på årstall) så brukte Svenskene rundkuler og slug i hagla på elgjakt så de stammer sikkert fra den tid. Så kom det en lov som sa att med sånn ammo så måtte våpnet ha rifler. Da begynte vist Husqvarna og bygge noen kombier med rett rifling. Det er noen fine eksemplarer ute på brukt markedet en gang i blant har jeg sett

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...