Jump to content

.22-250 Rem og langhold...


Mauser M03

Recommended Posts

Det har seg sånn at jeg har en .22-250 stående i skapet med dårlig løp og jeg har en Bushnell Elite 4200 i 6-24x44...og bane med 600m 7 minutter unna med bil...også kom det stykket i Våpentidningen sist...man har vel egentlig ikke noe valg!

 

Det er vel sikkert bedre kaliber enn .22-250 Rem. til langhold, men nå har jeg diesett o.s.v. til dette også har jeg våpenkort, derfor vil jeg holde meg til dette kalibret.

 

Det jeg ser for meg er å kjøpe ei pipe for stabilisering av kuler i 75-90grs klassen (1/8 Twist?), tror det kunne funke bra??

Videre så er det hvilket løp man skal velge?? Hvilke merker er verd å satse på om man skal tenke litt på pris?

 

Kassa er neppe heller et førstevalg til langhold. Den er fra en Jugo mauser. Tenkte å sette på Picatinny rail eller Weaver skinne for å prøve å stive av litt.

 

Er det noen som har noen tips å komme med om de overnevnte spørmålene? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei pipe fra Border med 1:9. Skulle jeg bestilt i dag ville det garantert blitt 1:8, men definitivt fra Border uansett. Skudd nummer 6-8 samlet ni mm i nypipa. Den klarer akkurat å stabilisere 75 grain Scirocco når jeg får hastigheten over 970 ms. (Det vil si at jeg må over den farten for å få skikkelig god presisjon. Da kryper den ned og har rikelig plass på femkroneren.) For 90 grains kuler burde du kanskje til og med vurdere 1:7.

 

Her finner du forresten Border: http://border-barrels.com/

Link to comment
Share on other sites

Har du bane er det jo bare å skyte og se. Skal noe til for at du trenger tiltet skinne, og selv 55grs kuler kommer fram dit nokså greit. Du vil få stor til latterlig stor vindavdrift, men det ser du jo. Funker det så funker det.

Hvor er dette?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei pipe fra Border med 1:9. Skulle jeg bestilt i dag ville det garantert blitt 1:8, men definitivt fra Border uansett. Skudd nummer 6-8 samlet ni mm i nypipa. Den klarer akkurat å stabilisere 75 grain Scirocco når jeg får hastigheten over 970 ms. (Det vil si at jeg må over den farten for å få skikkelig god presisjon. Da kryper den ned og har rikelig plass på femkroneren.) For 90 grains kuler burde du kanskje til og med vurdere 1:7.

 

Her finner du forresten Border: http://border-barrels.com/

 

Er disse pipene mye dyrere enn f eks Shilen og Duglas? Hva kostet jobben og pipa? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei pipe fra Border med 1:9. Skulle jeg bestilt i dag ville det garantert blitt 1:8, men definitivt fra Border uansett. Skudd nummer 6-8 samlet ni mm i nypipa. Den klarer akkurat å stabilisere 75 grain Scirocco når jeg får hastigheten over 970 ms. (Det vil si at jeg må over den farten for å få skikkelig god presisjon. Da kryper den ned og har rikelig plass på femkroneren.) For 90 grains kuler burde du kanskje til og med vurdere 1:7.

 

Her finner du forresten Border: http://border-barrels.com/

 

Sitter med samme skumle planer, 22-250 ut til 600m, Har anskaffet brisj i 22-250AI, jeg vurderer 1-7 i stigning, med løp fra border eller pac-nor. Hvilken pris ble pipa di.?

Link to comment
Share on other sites

Vindavdriften blir mindre med økende BC, en Oryx har IKKE lav vindavdrift selv om den er tung.

 

K

 

 

Har kikket litt på Berger VLD, de har noen opp til 90 grs med BC på rundt 0,55. Har ikke kikket i Quick Load enda på hva jeg kan forvente av hastighet. Men regner med at den vil ligge på rundt 850-900ms? Sjekker nærmere når jeg kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...