Jump to content

Drillinger med 55 cm løp, erfaringer.


Tiurjeger

Recommended Posts

Siden så mange drillinger kommer med 55 cm løp så vil jeg spørre de som har erfaring med disse drillingene med såpass korte løp i stede for å tro en hel masse.

 

1.Har lest i en artikkel i et blad (tror det var jakt) at drillinger med korte løp ikke var spesielt egnet til fluktskyting.

Hva sier dere som har slike drillinger, enige eller ikke?

 

2.Balansen føles dårligere? dette kommer vel kansje an på om en har kaliber 20 eller kaliber 12? Har lest her inne at kaliber 12 føles klumpete mens kaliber 20 har fin balanse (men da med 60 cm løp) hva mener dere som HAR 55 cm løp og faktisk har prøvd?

 

3. Hva er fordelene med en drilling med 55 cm kontra 60 cm eller lengre, må jo være noen siden det er disse drillingene det produseres mest av i disse tider.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en rifledrilling med 55 cm løp og der var haglekaliberet 20. Traff som fy men så var dette våpenet nærnere 4kg og fikk jeg først sving på det var det lett å treffe. Jeg synes ikke dette våpenet var vinglete men det kom vel av tyngden. Ville nok hatt 60 cm på en hagledrilling men kom jeg over en jeg hadde lyst på med 55cm hadde ikke det styrt valget

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Merkel 96K med 55 cm løp i 20/76-7x57R. Synes ikke den er spes vinglete, og pga rifleløpet, så veier den ca 3,2. Det vil si omtrent det samme som hagla mi. Jeg treffer / bommer :oops: like godt med den som med hagla, men nå har jeg ikke mer enn 65 cm løp på hagla heller :wink: I tillegg så raver jeg ikke mer enn 166 cm over bakken, så lengden passer meg kanskje :roll:

Link to comment
Share on other sites

Svar på 1-3:

 

Kortere løp kan gi et hendigere våpen. Den tekniske forskjellen mellom 55 og 60 lengde er mest akademisk..

 

Jeg har hatt en Sauer 3000 16/16/7x57R løpslengde ca 60-62,5? Målte aldri løpene.. Dette våpenet hadde en baskyle som var tilpasset 16 og ga slik sett et harmonisk våpen med fin balanse. Jeg traff bedre med denne enn med den vanlige hagla..

 

Jeg har nå en Mathelon 9,3/9,3/20ga. Den veier 3,55kg og har 56cm piper. Balansen er MEGET bra, og siktelinjen faller helt naturlig når jeg kaster den opp. Har ikke skutt mange leirduene med den, men jeg traff de 5 som ble sendt opp..

 

Viktigere enn antall cm (finnes det menn som har hørt dette før? :lol: ) er faktisk helheten i våpenet: Den bør være tilpasset resten av våpenet slik at man får riktig balanse.

 

På eldre drillinger er gjerne baskylen tilpasset pipesettet, da får man lette velbalanserte våpen også med lengre pipesett. På nye våpen laget i CNC-freser så blir pipesettene i ulike kaliber tilpasset baskylen for å spare kostnader... For å spare vekt kommer de aller fleste moderne systemdrillinger i 55cm utgave, og siden pipesettene blir tyngre hjelper ofte den reduserte lengden på balansen i våpenet. Detter er en av hovedgrunenne til at man bør velge 20ga i moderne drillinger.

I håndlagde drillinger (fra den svunne tid) er ikke forskjellen så stor mellom 12 og 16, men den er merkbar.

 

Mange mener at man ikke får god nok utgangshastighet på hagl i korte piper. Det er sterkt overdrevet. Har man kombigevær så trenger man ikke tøye hagleholdet uansett.

 

Det viktigste når du skal velge drilling er ikke løpslengde, merke etc:

 

Finn en som passer deg! Finn en drilling der anlegget føles helt naturlig og siktebildet blir korrekt når du svinger opp våpenet etter et bevegelig mål. Videre bør du gjøre deg noen tanker om våpenet skal ha 2 eller 3 slaglåser, altså om du skal ha kombi+hagle eller en drilling... :wink:

Reis rundt og prøv litt drillinger før du handler, så finner du en du får glede av.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hadde tidligere en drilling med 55 løp. Trente på leirduebane med denne uten problemer med å treffe (15-20 treff av 25). Må sies at drillingen var 100% tilpasset meg. Riktig lengte på stokken og Vågsland/Drangedal hadde laget en forhøyet kinnstykke (pga fluktkikkert swarovski 1-6x24 m circle dot) )med muligheten til å justere sidelengs/castoff og et kinnstykke som gikk helt ned uten kikkert. Jeg mener personlig at å få tilpasset drillingen(som med hagle) til deg er et mye viktigere enn lenga på løpene. Når jeg kastet opp drillingen satt den som et skudd.

 

Har solgt drillingen og kjøpt meg ny drilling, men ikke pga lenga på løpene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...