Jump to content

Forslag til Storviltrifle


rådyrfot

Recommended Posts

Ønsker å få noen gode forslag om rifle såm skal brukes til elg,hjort,rådyr og mulig bjørn å villsvin...Har tenkt på følgende kaliber:6.5x55,30-06,9.3x62,300 win mag og 8x57...Har skutt noen elger, men det er alt så jeg står temmelig blank på storviltjakt...Jeg har en tikka t3 og er kjempe fornøyd men syns det kanskje blir litt tamt med to våpen i samme merket...har tenkt på S&L classic...Maxpris våpen cav13000kr og kikkert til 7000kr kom gjærne med forslag og tips:

 

 

Takk til alle såm kan hjelpe med noe lurt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ved anskaffelse av rifle er noe av det viktigste at kaliberet ikke er kraftigere en at du skyter godt med det.

Ved økt rekyl vil skyteferdighetene avta (for de fleste av oss) Snakker ut fra egen erfaring, og jeg har prøvd det meste.

Høy anslagsenergi er til ingen nytte når man likevel har vanskelig for å treffe der man ønsker.

Dersom du ikke er hjemmelader, vil et av de tre standardkalibrene (6,5x55, .30-06 eller .308Win.) være fornuftig valg.

Alle tre er med dagens utvalg av projektiler godt nok for all europeisk jakt,

muligens med unntak av bjørn hvor iallefall jeg ville hatt "litt ekstra å gå på".

Det er jo egentlig fornuftig ved all jakt på dyr som "kan ta igjen"

 

Så da gjenstår det bare å velge ei rifle du faktisk liker, og som du føler passer deg,

og muligens legge et par lapper ekstra på bordet ved valg av kikkertsikte og fester.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Setter tenna i den nymonterte 4"x4" bjeken under ladeapparatet, tørker svetten, konsentrere meg sterkt og prøver enda en ny vri i sterk konsentrasjon for å ikke si at du skal lete etter 5067 stk likelydende innlegg.

Skjønner det er enklere og spør...............men man kan vel gjøre et lite forsøk vel ?

 

Du SKAL kjøpe en Schults & Larsen Classic DL med løpskifte til 13.490,-, og så SKAL du kjøpe en Zeiss 2.5-10x50. Det blir 20.000,-. Punktum.

 

Sprekker budsjettet med 100,- kr, så skal du KUN se på Browning A-Bolt/X-Bolt, og IKKE noe annet.Punktum

 

Kaliberet SKAL vere 30-06. Det dekker alt. Punktum.

 

Ellers............er det bare og spørre :-)

Link to comment
Share on other sites

Støtter S.O.N :)

 

Men fra spøk til revolver, S&L Classic DL er vel kanskje det beste alternativet hvis du har tenkt å bruke ca 13 høvdinger på børsa. Selv synes jeg også Tikka (Ja, jeg sa Tikka!) Laminated Stainless er en fin børse. Da har du 10 høvdinger å bruke på kikkert, og da synes jeg Zeiss Classic 3-12x56 T* er et kjempealternativ (Winge Våpen - 7990,-). Etterlater ca. 2000 kr på skudd, ny boresnake, koffert, sandaler, og en ny morgenkåpe til fruen (Eller hva hun som gressenke måtte ønske).

 

MVH

E.

Link to comment
Share on other sites

Tja, kan ta en kjapp repetisjon av det jeg skrev i en annen (så og si helt lik) tråd.

 

Bestem deg først hvordan din rifle skal være, så finner du en som passer disse kravene dine best mulig. Bommer du på jakt er det som regel din feil og ikke riflas.

 

Vil du se det lengre innelgget, søk på profilen min. For søking er en dyd!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...