Jump to content

Løpslengde Marlin mod. 60


Ranger

Recommended Posts

Ærede ekspertpanel, det er blitt meg bekjent at Marlin mod. 60 kal. .22LR ble levert i to løpslengder, 559 mm og 483 mm. Jeg lurer på om noen vet hvilken variant/løpslengde denne er? Den har 15-skudds magasin. Sett i forhold til kikkerten (Remington 4x32) heller jeg til at det er versjonen med 48 cm løp?

 

normal_IMG_9131.JPG

 

For ordens skyld, jeg har ikke mulighet til å plukke fram tommestokken og måle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg blir en annen type...

 

Dette sier Wikipedia om løpslengdene:

 

"During the mid-1980s, the capacity of the rifle was reduced to a 15 round maximum limit, to meet New Jersey's firearms law for semi-automatic assault weapons. The redesigned magazine tube was visibly shorter than the barrel, which is how rifles from this period can be easily identified. Then in the early 2000s, the length of the barrel was reduced from 22 to 19 inches (559 to 483 mm), to match the length of the reduced length magazine. This had the effect of reducing the length of the rifle from 40.5 to 37.5 inches (1029 to 953 mm)."

Link to comment
Share on other sites

Utfra bildet vil jeg si at du har samme børse som meg der! :D

Det vil si den med det korteste løpet.

Begge variantene har nemlig 15sk. rørmagasin. (eller har ikke min 17 forresten?)

En kompis lånte seg en slik med lengre løp.

Genialt at man kan lade magasinet med lyddemper montert.

Det kan man ikke med min som har et løp som kun er en drøy cm lengre enn rørmagasinet :(

Link to comment
Share on other sites

Klarte på ett eller annet vis å miste rørmagasinet på min mod 60. Så knottet meg inn på ebay og bestillte ett derifra.. Men det jeg fikk var ett 17 skudds rørmagasin, sansynligvis til den eldre varianten nevnt over. Rent bortsett fra at låsepinnene i front ikke gikk inn i sporet, var den helt identisk.. den ble straks arkivert i rothaugen på loftet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...