Jump to content

Grenkløft av hegg


hvamsing

Recommended Posts

Har nylig kommet over et nydelig knivskaftemne, som nettopp er det som trådemne tilsier: Nemlig grenkløft av hegg.

 

Mitt dilemma at jeg har ingen anelse hvilken innfarvingsmetode og type impregnering som får fram flammene i dette treet best.

Tilføyer at beisen(herdins) og danish oilen som jeg har prøvd ikke gir ønsket "effekt", særlig oljen lager nesten ingen fargekontrast i treverket, som er ganske lyst.

 

Er det noen her som har erfaring med denne tresorten, grenkløfter eller andre flammende trestrukturer?

Alle råd mottaes med takk!

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje testa det der så mykje ut, men forsøkte med ein livlaus stokk på ein Baikal her tidliger. Du tar å kjører på eit lag med Herdins, så pusser, så nytt lag med Herdins, og fortsetter til du har fått den fargen og strukturen du vil ha. Puss med samme papir som du avslutta med, så får du den finishen du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ofte flere forsøk/strøk/lag med Herdins beis før du får fram strukturen riktig, dessuten er du nødt til å pusse over med med fint papir for å fjerne fiberne som "reiser seg" mellom hver gang.

Et lite tips, jeg blander ofte beisen med sprit istedenfor vann, da sparer man litt tid. :wink:

 

Dansk olje/danishoil sier meg lite og ingenting, jeg bruker som regel kokt linolje blandet 1-3 med vegtabilsk terpentin.

Blir endel dypping, gnukking og polering før man er fornøyd, men tilslutt sitter man der med godt impregnerte håndflater og et skinnende blankt kinvskaft som har akkurat den gløden man ønsker. :)

 

Håndflater ja, overlegent beste påføringsmåte er å dyppe skaftet, la det trekke en stund for så å gni det inn med håndbaken.

Filler, kluter, svamper, pusseskinn og andre remedier blir dårlig erstaning for ditt naturgitte verktøy. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...