Jump to content

.308 vs. 300 Win mag. ?


ktm250sx

Recommended Posts

Har tenkt til å gå til anskaffelse av jaktrifle nå. Børsa vil nok bli en Tikka T3 Super Varmint.

 

Hadde først tenkt å gå for .308, men ser at den kommer i 300 Win mag så da blir man jo litt usikker.

Er det noen som har erfaring med dette kaliberet. Er rekylen betydelig større?

Eventuell pris på hjemmeladd 300 Win mag.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har selv 300winmag og er så langt fornøyd med dette kaliberet. Ulempen er dyr fabrikkammo. Jaktmatchen ligger vel på rundt 17 kr skuddet trur jeg men har også prøvd partizan 147grs fmj til 12 kr, men den kaster litt mer.. Og 200grs oryx 45 kr skuddet.. Når det gjelder å lade selv så sparer man betydelig med penger. Er jo .30 kaliber og her er det jo ett bredt utvalg! Veldig rimelige kuler så man lader nesten for samme pris som 30-06 bare at man har noe mere krutt. Hylser har jeg ikke lest priser på for jeg har bare kjøpt fabrikkammo som jeg har skøti bort og ladet om igjen.

 

Når det gjelder rekyl så må jeg si at jeg ikke syns det er noe problem. Men det er flere personer som har prøvd rifla mi som kvier seg viss de skal prøve seg igjen.. Men om rekylen skulle være hard så må man bare være tøff og lære seg til å ta den opp riktig og vende seg ordentlig til den. Men start på lette kuler og bygg deg oppover. det er stor forskjell på rekylen på lette og tunge kuler!

 

Lykke til

!

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt til å gå til anskaffelse av jaktrifle nå. Børsa vil nok bli en Tikka T3 Super Varmint.

 

Hadde først tenkt å gå for .308, men ser at den kommer i 300 Win mag så da blir man jo litt usikker.

Er det noen som har erfaring med dette kaliberet. Er rekylen betydelig større?

Eventuell pris på hjemmeladd 300 Win mag.

 

Om Du är förstagångsjägare,rekommenderar jag inte denna kaliber. Rekylen är,i ett normalt vapen,betydligt mer än .308an.

Varför en Super Varmint :?: Varför inte gå på en vanlig T3a i 308a :?: Billig träningsammo också. Jag har god erfarenhet av .300 Win Mag. Det är faktiskt den enda kaliber jag har. Jag tycker den är speciellt bra på skottträffar som "är ok,men kunde varit bättre".Den ger,med rätt kula,en fin knall/fall effekt. Jag handladdar inte och ser aldrig på ammunitionspriser,men för att få ammuntionskostnader i perspektiv,så kostar en 300 Magnumpatron nästandubbel t så mycket som en 308a.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har selv 300winmag og er så langt fornøyd med dette kaliberet. Ulempen er dyr fabrikkammo. Jaktmatchen ligger vel på rundt 17 kr skuddet trur jeg men har også prøvd partizan 147grs fmj til 12 kr, men den kaster litt mer.. Og 200grs oryx 45 kr skuddet.. Når det gjelder å lade selv så sparer man betydelig med penger. Er jo .30 kaliber og her er det jo ett bredt utvalg! Veldig rimelige kuler så man lader nesten for samme pris som 30-06 bare at man har noe mere krutt. Hylser har jeg ikke lest priser på for jeg har bare kjøpt fabrikkammo som jeg har skøti bort og ladet om igjen.

 

Når det gjelder rekyl så må jeg si at jeg ikke syns det er noe problem. Men det er flere personer som har prøvd rifla mi som kvier seg viss de skal prøve seg igjen.. Men om rekylen skulle være hard så må man bare være tøff og lære seg til å ta den opp riktig og vende seg ordentlig til den. Men start på lette kuler og bygg deg oppover. det er stor forskjell på rekylen på lette og tunge kuler!

 

Lykke til

!

 

 

Ok. Ja, jeg regnet med at kjøpeammo ville være vesentlig dyrere til dette kaliberet, så det ville isåfall vært snakk om å lade selv. Ok, da er det jo igrunn ikke så ille! Akkurat, ja, det er vel noe som vil variere fra person til person også, hvordan man opplever den. Men har for det meste skutt med 30-06, og tenkte kanskje at 300 win mag ville bli vesentlig mer hissig. Men da får jeg nok få prøvd meg ei børse i det kaliberet før jeg bestemmer meg!

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt til å gå til anskaffelse av jaktrifle nå. Børsa vil nok bli en Tikka T3 Super Varmint.

 

Hadde først tenkt å gå for .308, men ser at den kommer i 300 Win mag så da blir man jo litt usikker.

Er det noen som har erfaring med dette kaliberet. Er rekylen betydelig større?

Eventuell pris på hjemmeladd 300 Win mag.

 

Om Du är förstagångsjägare,rekommenderar jag inte denna kaliber. Rekylen är,i ett normalt vapen,betydligt mer än .308an.

Varför en Super Varmint :?: Varför inte gå på en vanlig T3a i 308a :?: Billig träningsammo också. Jag har god erfarenhet av .300 Win Mag. Det är faktiskt den enda kaliber jag har. Jag tycker den är speciellt bra på skottträffar som "är ok,men kunde varit bättre".Den ger,med rätt kula,en fin knall/fall effekt. Jag handladdar inte och ser aldrig på ammunitionspriser,men för att få ammuntionskostnader i perspektiv,så kostar en 300 Magnumpatron nästandubbel t så mycket som en 308a.

 

Har ikke jaktet så mye, men har skutt en del på bane. Det er ikke noe annet enn at jeg forestiller meg at det er bedre presisjon i ei rifle med litt tung pipe da løpet ikke blir så fort varmt, men det er jo mulig det er feil. Okai, ja det er vel ikke så dumt å få testskyti ei rifle i 300 før jeg bestemmer meg for hva jeg går for. Ja, det var det jeg regnet med, så ville isåfall ladet selv.

Link to comment
Share on other sites

Ja vil anbefale at du får prøve ei rifle først så får du en viss opplevelse av rekylen! Ja selvfølgelig er det stor forskjell fra person til person. Personlig så skyter jeg rundt 6000 skudd med rifle i året (nei nei! ikke med 300en.. hehe) Og uansett kaliber så mener jeg at det har mye å si hvordan man da kan håndtere et kaliber med kraftigere rekyl..

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

 

Jag glömde nämna ytterligare ett argument för 300an,förutsatt att man är kompis med bössan och skjuter bra med den. Och det är att man har större marginaler med 300an,inte så mycket vad gäller avstånd på "nordiska håll",50-200m,utan skottverkan och penetration. Ett dåligt skott är och förblir ett dåligt skott,men flyktsträckan for viltet anser jag mindre med 300an och i sådana tillfällen är avståndet mellan succe eller fiasko mycket liten...

GOD HELG :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...