Jump to content

Litt om mossberg 479 pca, med min egen lille "test"


Kjetil-A

Recommended Posts

Tidligere overskrift: Har du noe info om mossberg 479 pca?

 

Halloen peeps,

 

Jeg er på utkikk etter info om mossberg 479 pca, jeg har søkt høyt og lavt på nettet og har finni noen brukeropplevelser som ser ut til å være utelukkende gode. Og det er jo bra ettersom jeg har kjøpt en slik en :mrgreen: (Forhåpentligvis får jeg den til begynnelsen av uka :mrgreen: ). Men finner bortsett fra det svært lite.

 

Er det noen andre her inne som har noen info om denne? Erfaringer? Brukermanual kansje?

 

Ha en good helg :)

 

Kjetil A.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke akkurat det du vil vite... Fant på nett:

I had a Mossberg 479 sca,when I asked about trading it in the dealer didn't even want it,AT ALL!,and I can see why,it was the biggest POS rifle I have ever owned,wouldn't ever shoot straight,ALWAYS ! jamming,and freakin rattly from hell,I hated that rifle and I traded for a Mosin Nagant M38,best trade I ever made!even my Marlin is a far better rifle than that,and that rifle isn't even close to may fav either.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe,

nei dette vil vi ikke ha her :lol:

 

Jeg tenkte litt mer på erfaringer fra andre brukere her. Nettet er saumfart så godt jeg klarer, og har kommet over noe negativt med mye leting. Men også veldig mye positivt i forhold til presisjon og driftsikkerhet. Det negative jeg har funnet er at triggeren visstnok skal være helt forjæ*, slik at den må poleres ganske godt og at man må være ops for rust...

 

Men bare fint med alle innspill.

Får den forhåpentligvis i morgen, og da er det rett på banen å teste. (Og håpe på at jeg ikke blir altfor skuffa hvertfall :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det er den :mrgreen:

 

Nei, den behøver ikke være så mye verdt, og at den er sjelden gjør jo ingenting :mrgreen: Er jo morro å ha noe som absolutt ikke alle andre har :P

 

Jeg har sett endel på prisene de har på den "over there", og en "ubetydelig brukt" ligger vel på rett over 200$ såvidt jeg har forstått.

 

Modellen heter visst også Coast to Coast 779 og Western Field M79.

 

Men det som er interessant er igrunnen ikke hvor mye den er verdt eller om den er sjelden, men hvilke meninger som finnes om den. Og om det finnes noen her på kammeret som har noen erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Siden det finnes så lite info om mossberg 479 (pca) og det ikke er skrevet noen tester av denne (som jeg har funnet hvertfall), så skriver jeg min egen lille test for de som er intresert i å lese :lol:

 

Litt om rifla først. Dette er en rifle som ser ut til å være ganske sjelden, men ikke noe verdifull av den grunn. I følge listepriser på "som ny" jeg har funnet på nettet er den verdsatt til rett over 200$. Den er produsert av mossberg, og er på mange punkter ganske så lik marlin 336. Av sikte muligheter er den såpass lik at det er sikter som er tilpasset marlin 336 som kan brukes. Såvidt jeg har forstått gjennom research på nettet ble den laget i perioden mellom 1979 og 1985. Den går også under merkene Coast to Coast 779 og Western Field M79. Hvorfor den gjør det er jeg litt usikker på.

 

Rifla er endelig motatt og det var med stor spenning jeg åpnet pakken den kom i. Det første som slår meg når jeg står der med rifla i hånda er hvor kompakt og lett den er. Den er på 97 cm, veier rundt 3 kg og er i kaliber 30.30. Sikkert ikke den minste og letteste på markedet, men dog en passelig størrelse synes jeg (både mindre og lettere enn storviltbørsa jeg har fra før av). Den ser også helt ubrukt ut, men det skulle kansje bare mangle da den kun er gått rundt 30 skudd fra før av.

 

mossberg479001.jpg

 

VeT|Us var med på banen for å teste den. Vi fikk ikke prøveskutt så veldig mange skudd (jeg hadde ikke så mye ammo dessverre), men av det jeg fikk skutt synes jeg den var meget god å skyte med. Samtidig var det minimal (les: ingen) rekyl og presisjonen var upåklagelig. Selv med meg som skytter og kun med det orginale jernsiktene på. Den var også god å "reloade", men må nok brukes litt slik at den mykes litt opp. Altså den var noe "røff' enda. Fordelen med denne leveraction rifla er at hele avtrekket følger med under realoding. Så selv med mange kjappe omladinger så risikerer man ikke å spidde fingeren på avtrekket.

Apropo avtrekket, så var det nok bittelitt hardt, men som VeT|Us så fint sa: "Det var faktisk ikke så hakkende galt, dette avtrekket kan du fint leve med".

 

mossberg479003.jpg

 

Så alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med kjøpet mitt, og jeg ser frem til mange jakt-turer hvor jeg bruker denne som "hundefører børse". Den blir også ganske så sikkert med selv om jeg ikke skal ha med bikkja. Og etter litt tafsing og prøveskyting godkjente også en usedvanlig entusiastisk VeT|Us børsa. Og det skal sies at han i utgangspunktet var meget (meget!) skeptisk til kjøpet mitt da jeg fortalte hva jeg hadde kjøpt...

 

(Edit: Tilføyd hvilket kaliber)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering for de av dere som er intresert i det (og det er sikkert ikke mange av dere :lol: )

 

Var på min første jakttur med rifla idag, og det den er meget behagelig å gå med. Ingen høy pipe som setter seg fast i hver eneste grein jeg kommer borti og en vekt som som absolutt er overkommelig. Ble ingen skudd med den idag, men det gjør jo heller ikke noe :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...